Aggályos kivitelezés

 

Örömteli hírként érkezett, miszerint egy friss EU-s döntés alapján a jelenlegi legrövidebb, 10 napos autópálya-matricát az összes tagállamban, így hazánkban is kiegészíti majd egynapos és egyhetes lehetőség.

Az egynapos matricával maximalizált áron lehet majd rövidebb távokat megtenni az alkalmi autózóknak, és olcsóbb lesz az országokon való áthaladás díja is, mint olvasható a közzé tett anyagban.

A döntésnek azonban van átfutási ideje, ugyanis az EU két évet hagy minden tagállamnak, hogy felkészüljön az átállásra. A matrica ára „a szennyező fizet” elve alapján függ majd az autó típusától is, azaz attól, hogy benzines-dízeles, hibrid vagy elektromos járműről van szó.

A Magyar Autóklub azonban nem ezért tartja problémásnak a rövidített matrica érvényességet, hanem mert azt a jelenleginél lényegesen drágább kilométer-arányos autópályadíj előszobájának tartja – fogalmaz a szervezet közleményében. Az autóklub szerint ahol Európában kilométer-arányos díjfizetés van, annak mértéke kilométerenként 19-31 forint között mozog. Ezzel számolva a kilométer-arányos díj Budapest és Szeged között már egy irányban több lenne, mint a jelenlegi 10 napos e-útdíj 2975 forintos ára.

Az Európa Parlament képviselői azt szeretnék, ha az útdíjból befolyó pénzek a fenntartható szállításhoz, infrastruktúrához és mobilitáshoz járulnának hozzá.

A szándék dicséretes, a kivitelezés aggályos – mondhatnánk.

Cash/fotó: Google