Húsz százalékkal kevesebb fogyasztás

 

Végrehajtotta első repülését az a kísérleti repülőgép, amelyet a világon elsőként egy integrált párhuzamos hibrid hajtásrendszer emelt a magasba. A projektben a Rolls-Royce magyarországi csapata, az olasz Tecnam repülőgépgyártó és az osztrák Rotax motorgyártó közösen vesznek részt – írja az Airportal.hu

A Rolls-Royce Magyarország közleménye szerint a tesztrepülések bebizonyították: a H3PS hibrid-elektromos hajtásrendszerrel felszerelt kisrepülőgép hatékonyabb, energiatakarékosabb, akár 20 százalékkal kevesebb üzemanyagot fogyaszthat, mint egy hagyományos belső égésű motorral meghajtott, azonos méretű repülőgép.

A magyar Rolls-Royce csapat végezte el a Tecnam P2010-es repülőgépének módosítását, ők tervezték, gyártották és integrálták az elektromos hajtásrendszert, az elektromotort, az invertert, az akkumulátort és az irányító rendszereket is. Ezekkel a fogyasztási és kibocsátási adatok is valós időben nyomon követhetők.

A repülőgépet párhuzamos hibrid-elektromos hajtáslánccal szerelték fel, amely segít csökkenteni az üzemanyag-fogyasztást és megnöveli a repülőgép hatótávolságát. A kisebb teljesítményosztály számára létrehozott hajtáslánc nagyobb repülőgépek számára is skálázható.

A Rolls-Royce Magyarország egy 30 kW-os villamos berendezést (amely motor és generátor egyben), elektromos vezérlő-, energiaelosztó- és teljes akkumulátorrendszert fejlesztett ki. A villamos gép a belső égésű erőforrás indítómotorjaként működik, felszállás és emelkedés közben az akkumulátorok energiáját felhasználva extra nyomatékot biztosít. Amikor a repülőgép eléri az utazómagasságot, generátorként működik, és újratölti az akkumulátorokat.

 

Ezzel a megoldással a belső égésű motor mérete is csökkenthető: a Tecnam P2010 esetében a 180 lóerős helyett egy kisebb, mindössze 141 lóerős erőforrást integráltak a mérnökök a hibrid rendszerrel optimalizálva.

 

A projekt célja volt többek között, hogy a hibrid hajtásrendszer beépítési súlya megegyezzen a belső égésű motoros verzióval, így megőrizve a repülőgép terhelhetőségét – derül ki a bemutató anyagból.

Cash/fotó: Rolls-Royce