Bizonytalan piacon minden fillér számít

 

Az elektromos autók beszerzésére kiírt pályázat a lakossági és a gazdasági társaságok esetében pillanatok alatt kimerült, elfogyott. A taxisok számára biztosított keret még ma is nyitott: a taxisok nem élnek kellő számban a lehetőséggel – írja a villanyautosok.hu portál.

A lakossági elektromos autós pályázat eredetileg tervezett egy milliárd forintos keretösszege június közepén másfél óra alatt elfogyott, majd a másnap elérhetővé tett további 2 milliárd forintot is megpályázták már a délelőtti órákban. A gazdasági társaságok számára kiírt pályázat szintén 1 milliárd forintos keretösszegét hasonlóan rövid idő alatt elkapkodták a cégek. A pályázat megnyitását követően a szerencsések, akik az első másodpercekben bejutottak általában 15-20 perc alatt végeztek is a pályázat beadásával, akik viszont később próbálkoztak, már nem tudtak bejelentkezni a rendszerbe. Akik 8:30 után jutottak be a pályázó adatainak felvitele után már csak a piros, új pályázat létrehozására nincs lehetőség üzenettel találkoztak. Ezek alapján azt feltételeztük, hogy kimerült a keret, amit az IFKA erősített meg a honlapján.

Érdekesség, hogy a közel egy hónapja, a lakossági pályázattal egy napon megnyitott, a taxisok és személygépkocsis személyszállítók számára elérhető pályázat keretösszege még a mai közlemény szerint sem merült ki. Úgy tűnik még féláron sem akarnak villanyautóra váltani a taxisok. Számukra ugyanis nincs 1,5, illetve 2,5 millió forintos felső határ a támogatásban. A taxisok az autó vételárának 45%-át kapják meg állami támogatásként, így aki a felső határért, azaz 15 millió forintért vásárol elektromos autót, alig több mint féláron, 8.250.000 forintért válthatna tiszta üzemű járműre – állapítja meg az írás.

A hír igaz, ám a többségnek valóban drága ár még a 8,25 millió is egy taxiért. Néhány tényt nem árt figyelembe venni az okok megértéséhez. Az alacsonyabb, jóval 15 millió alatti árkategóriában, elsősorban a kis és közepes méretű gépjárművek szerezhetők be, ezek többsége nem a legideálisabb a személyszállításra, egy részük nem is felel meg az előírásoknak. Tehát ezek az autók nem jöhetnek számításba taxizásra. Az optimális méretű, felszereltségű személygépkocsik 15 millió forint körül találhatók, illetve e fölött, amelyekre már nem is vehető igénybe a 45%-os kedvezmény. Vagyis egy ilyen vásárlás a taxisoknak bizony 8 millió forint körül van.

Emellett, egy taxit nem csak megvásárolni kell, hanem üzemeltetni is. Továbbá az sem árt, ha valami hasznot is termel, mert a taxis is a piacról él, családja van, és annyival nem érik be otthon, hogy ugyan környezettudatosak vagyunk, elektromos autónk van, de nincs nyaralás, különóra, rosszabb esetben rezsiszámla fizetve. Ugyanis, bárki bármit is állít, a személyfuvarozás is egy vállalkozás, melynek csak munkaeszköze az autó. Ennek feladata, hogy HASZNOT IS – tehát ne csak bevételt – termeljen a vállalkozónak.

Ha valaki kölcsönben gondolkodna, akkor még a törlesztő részlet is megjelenik majd a havi kiadások között, ami tetézi/tetézheti a bajokat. Még alig vagyunk túl a pandémia harmadik hullámán, ami padlóra küldte a taxisokat is. A fuvarszám átlagosan 70-80%-kal esett vissza, több ezren mondtak kényszerűségből, akár több évtizednyi elhivatottság után is, búcsút a szakmának, mert valamiből életben kell maradni. Vajon mi a garancia, hogy a következő években nem következik be valami hasonló, ami lehetetlen helyzetbe hozhatja a tartozásokkal rendelkezőket?

Mindezek átgondolásával talán nem is annyira meglepő, hogy a taxisok nem kapkodnak – a meglévő kedvezmények ellenére sem – az elektromos autókért. És nem azért mert nem ülnének csendes, kényelmes, környezetbarát, nulla emissziót kibocsátó gépjárműben.

Ugyanakkor, hogy pozitív példákkal zárjuk a cikket, komplett elektromos flotta is működik a például a Főtaxinál, a Citynél és a nagyobb társaságoknál egyre több zöldrendszámos taxi rója az utakat országszerte. Ők az optimisták, és őszintén reméljük, az idő őket igazolja majd.

k.z.t./fotó: Facebook