Július 21-ig várják ötletét, véleményét

 

 

Kérdőív kitöltésével mondhatnak véleményt fővárosi polgárok a Kelenföldi vasútállomás és Etele tér átalakításáról 2021. július 21-ig. Tervek szerint itt egy XXI. századi integrált tömegközlekedési csomópontot alakítanak ki, buszpályaudvarral, vasútállomással, taxidrosztokkal, P+R, valamint K+R parkolókkal és egyéb infrastrukturális létesítményekkel – olvasható a Budapest Fejlesztési Központ (BFK) felhívásában. 

Korábban beszámoltunk a Kelenföldi vasútállomáson jelentős fejlesztések végrehajtására készül a Budapest Fejlesztési Központ (BFK). Az állami szervezet a témában konzultációt is indított, melyben 2021. július 21-ig várják az érintettek hozzájárulását a tervezéshez azzal, hogy egy online kérdőívben mondhatják el véleményüket a projektről.

Ahogyan Vitézy Dávid, a BFK vezérigazgatója megfogalmazta, arra várnak válaszokat, hogy „a Kelenföld vasútállomást, az Etele teret és az őrmezői oldalt használó utazók, az ide érkező Volán-járatok utasai, illetve a környék lakossága milyen igényeket, elvárásokat támaszt a fejlesztéssel kapcsolatban.”

A vezető szakember kifejtette: a legfontosabb változás a beruházás eredményeként az lenne, hogy az elővárosi Volánbusz-járatok végállomása átkerül az Etele térről az őrmezői oldalra, így a mai ideiglenes végállomás és parkoló helyett a metró eredeti koncepcióját megvalósítva egy kulturált Budapesti Közlekedési Központ (BKK) – és Volánbusz-végállomás, emellett több P+R parkoló épülne a kelenföldi csomópont nyugati oldalán.

Mint emlékeztet, a fejlesztési elképzelés nem újkeletű, mivel eredetileg a négyes metró indulása után nem sokkal kész lett volna az őrmezői oldalon egy autóbusz-terminál. Végül a metrófejlesztés során ez az elem nem épült meg. Miután a Fővárosi Közfejlesztések Tanácsa, a kormány és a fővárosi önkormányzat közös döntéshozó szerve azonban 2021 márciusában fejlesztés megvalósításáról döntött, így megkezdődhet a tervezés. A tervező kiválasztása jelenleg is folyamatban van, az előkészítést a kormány európai uniós támogatással finanszírozza a BFK számára.

A fejlesztés előnyei közé tartozik, hogy a Volánbusz járatai az új végállomásra egyszerűbben, rövidebb úton, gyorsabban, kevesebb üzemanyaggal juthatnak el, mivel nem kell az Egér út felé kerülniük.

Így a Volánbusz és a BKK járatai a jövőben egy közös, fedett terminálról indulhatnak, ahol a buszra zárt helyen lehet majd várni. Az utasok az új épületben a most még hiányzó szolgáltatásokat elérve várakozhatnak a buszokra.

A BFK vizsgálja a kereskedelmi funkciók, más szolgáltatások, például nyilvános illemhely létrehozatalát, továbbá az Etele téri oldalon a meglévő és felszabaduló területek hasznosítását, gyalogos és kerékpáros hálózat fejlesztését és a zöldfelületek kialakítását. Ezekről is véleményt mondhatnak most a kérdőív kitöltői.

A projekt része a kelenföldi csomópont átfogó funkcionális továbbfejlesztésének átgondolása is, beleértve a közelben tervezett Dél-budai Centrumkórház villamosos megközelíthetőségének vizsgálatát.

Mindemellett a fejlesztés részeként a tervek szerint a kelenföldi P+R-kapacitás is növekszik legalább 1500-ra csak az őrmezői oldalon, ennek érdekében egy többszintes parkolóházat tervezünk. A kerékpárosok számára új kerékpártárolók létesülhetnek, emellett taxidrosztok, K+R parkolók (ahol csak rövid időre állhat meg az autó, amíg az utasok kiszállnak) is lesznek.

A BFK jelenleg is zajló felmérésében külön kérdések foglalkoznak az átszállók és a helyi lakosok igényeivel, a terület jelenlegi adottságával, megítélésével, az elvárt jövőbeni funkciókkal és a tájépítészeti kialakítással is – derül ki a tájékoztató anyagból.

Cash/fotó: BFK