Új technológia az önvezető Teslánál

 

 

Költségcsökkentés állhat a Tesla azon döntése mögött, miszerint felhagy a radarokkal, lidarokkal a Model 3 és Model Y járműveinél. Elon Musk korábban bejelentette, 2023-ra olyan önvezető autót készítenek, ami 25 ezer dollárnál, 7,5 millió forintnál olcsóbb lesz. Ehhez azonban technológiára lesz szükség – írja a Forbes.

Elon Musk már korábban bejelentette, hogy a Tesla elhagyja a radarokat a Model 3 és a Model Y legújabb verzióiból. Ennek oka, hogy saját autonóm rendszert tervez a gyártó Tesla Vision néven, ami csak kamerákon alapulna – sem radarok, sem lidarok vagy egyéb szenzorok nem lesznek tehát az új Teslákban.

A Tesla ötlete merésznek számít, ugyanis nincs még egy jármű a piacon, akárcsak tesztelés alatt is, ami csak kamerák segítségével képes lenne autonóm funkciókra. A radarok elhagyása miatt ideiglenesen vissza is esett a Teslák besorolása az amerikai hatóságoknál, ám azóta, a Model 3 ismét a legbiztonságosabb kategóriába került – igaz, kevesebb autonóm funkcióval, mint korábban.

A Tesla esetében talán meglepő lehet, de az ár lehet a fő oka a radarok elhagyásának. Elon Musk korábban bejelentette, hogy 2023-ra olyan autót fejleszt a cége, ami 25 ezer dollárnál (kevesebb, mint 7,5 millió forint) nem kerül többe, de autonóm lesz. Ez az ár radarokkal nehezen lenne tartható, ennél jóval többe kerül ma egy új Model 3, vagy éppen egy Model S.

A kamerás technológia valóban jóval olcsóbb, mint a radarok vagy a lidarok, azonban kérdéses, mennyire valósítható meg így egy önvezető autó.

A Forbes szerint elméletileg lehetséges, hogy a Tesla olyan autonóm járműveket készítsen, melyek csak a kameráknak köszönhetik a vezetői asszisztensi funkcióikat. Már ma is léteznek ilyen megoldások egyes funkciók esetében, például a táblafelismerő-rendszerek esetében. A Teslánál hisznek abban, hogy a kamerák és a gépi látás együttes alkalmazása kifizetődő lehet.

Ez egyelőre még egy nem létező technológia, azonban alig több mint egy évtizeddel ezelőtt bármilyen önvezetés futurisztikusnak hatott, és az elektromos hajtások is nagyon messze voltak a mai szinttől. A Forbes úgy értékeli, hogy ez egy tipikusan a Teslára jellemző merész vállalkozás, ami könnyen be is jöhet, ami megnyithatja az utat az olcsóbb autonóm autók előtt.

És ha sikerül az árat a 25 ezer dolláron belül tartani, az bizony nem csupán az önvezető, autonóm járművek esetében tűnik igen kedvezőnek, de a tisztán elektromos hajtású autókat is nagyobb tömegek számára tenné elérhetőbbé.

Cash/fotó: tesla.com