Emelik az árakat vagy elcsalják az értékeket

 

Amerikai kutatók arra a következtetésre jutottak, hogy az európai károsanyag-kibocsátási előírások szigorítása nemcsak hogy nem csökkenti a járművek valós viszonyok közti emisszióját, de még növeli is az autógyártók meg nem felelésének esélyét – írja az OEM magazin.

A Production and Operations Management (OEM) online magazinban publikált munkájukban a kutatók megerősítették, hogy kapcsolat van a szigorúbb kibocsátási normák és az OEM-ek azoknak nem megfelelése között. Az elemzésben arra is rávilágítottak, hogy azok a gyártók, melyek nagyobb versenynek vannak kitéve, valamint azok, melyek kevésbé fejlett kibocsátáscsökkentő technológiát alkalmaznak, gyakrabban esnek a megszabott limiteken kívül.

A kutatók összesen 148.835 darab, 42 különböző gyártótól származó Európai Unióban regisztrált jármű valós körülmények között mért kibocsátási adatával dolgoztak. Az adatokat 2000-2014 időszakában rögzítették, ebben a 15 évben az EU az új autókra vonatkozó nitrogén-oxid-kibocsátási limitet három alkalommal szigorította.

„A fő probléma itt az, hogy az EU egy egyszerű „vágd vissza” normát alkalmaz. A limiten belül kell maradnod ahhoz, hogy teljesítsd. Bármi ehhez hasonló (megközelítés) könnyen vezet etikátlan akcióhoz” – fogalmazott Hu, a kutatás társszerzője.

A Green Car Congress által összefoglalt kutatás szerint az autóiparban az előírások nem teljesítése a gyártók érdekei és a külső erők konfliktusára vezethető vissza, ami miatt gazdasági szempontból nézve a vállalatok nem elég ösztönzöttek a limiteknek megfelelésre.

Az emissziós teljesítmény vagy az autóválasztási szempontok legalján van, vagy értékelése nehéz egy átlagos ügyfélnek. A nekik szabott emissziós limit teljesítésén dolgozó gyártók így aztán rosszabbnál rosszabb lehetőségek közül választhatnak: növelhetik az autók árát, csökkenthetik a járművek biztonsági szintjét, kiléphetnek a piacról vagy csalhatnak.

Más tényezők ugyancsak nem igen ösztönzik a gyártókat arra, hogy többet tegyenek a szabályok betartásáért. A vásárlói nyomás ezen a területen gyenge, míg a betartás nyomon követése nem bizonyult elég hatékonynak.

Az EU-ban kilométerenként 95 gramm szén-dioxidot bocsáthatnak ki az új autók. Az Európai Bizottság még az adatok összesítésén dolgozik, hogy kiderüljön mely OEM-ek maradtak a nekik szabott, az értékesített járművek átlagos tömegének függvényében a 95-ös értéknél alacsonyabb vagy magasabb limiten belül. A Volkswagen autói például valószínűleg épphogy, de a megengedettnél több szén-dioxidot bocsátottak ki, míg a BMW Csoport vagy a Renault jóval a határértéken belül tudhatott maradni – adta közre az autopro.hu.

Az EU jelenleg annak a lehetőségét vizsgálja, hogy tovább szigorítsa a 2025-től és 2030-tól életbe lépő előírásokat, amik most a jelenlegihez képest további 15 és 37,5 százalékos kibocsátás-csökkentést követelnek meg. Ha ez megvalósul, az figyelemre méltó következményekkel jár majd úgy a vásárlói szokásokra, mint az értékesítési láncokra.

Cash/fotó: Wikipédia