Amikor a GPS is nyaralni megy
Mi már Európában ezen a nyáron biztosan elsők vagyunk, az egyidejű felújítások és útlezárások, útelterelések frontján. Ehhez még a foci EB sem kellett volna, az csak hab a tortán. Hidat, rakpartot, közterületet, pályaudvart és metrót építünk, renoválunk – egyidőben. A taxisok is felköthetik a gatyájukat, hogy kiismerjék magukat A és B pont között. Az az axióma, miszerint két pont között a legrövidebb út az egyenes, ez esetben hasznavehetetlen.
Nem kell ide járvány, így is el lehet érni, hogy aki jót akar, az maradjon odahaza a fenekén, vagy gyalogoljon. Őszintén szólva, kíváncsi lennék, hogy a GPS hányszor dől majd saját szoftverébe Budapest közútjain ezekben a hetekben. No, egy kis szoftverfrissítés a hardvernek és a közlekedni kívánóknak:
Szerdán lezárják a Lánchidat, nem sokkal később a pesti rakpartokat. Nem használható a Nyugati pályaudvar, a 3-as metró vonalán pedig még több átszállással lehet végigjutni, mint eddig. És akkor arról még itt van, a foci EB miatt a Városligettől a Puskás Arénáig gyakorlatilag a fél város járhatatlan. Ennek estére minden ízét, zamatát élőben élvezhetjük a Portugálok elleni mérkőzés előtt, közben és után. Hiába a lezárt zónák, eredménytől függően, bárhol, bármikor megszállható a 4-6-os villamos (az még jár), de az Oktogon bevonása az ünnepbe vagy a szomorkodásba, újabb káoszpont.
A Lánchíd lezárása miatt szerdától nem jár át Pestre a 16-os busz, az Erzsébet hídon megy át a 105-ös, viszont új gyorsjárat indul a belváros kényelmesebb megközelítése érdekében 110E jelzéssel, a 178-as busz a 105-öshöz csatlakozva a Gyöngyösi utcáig jár, a Hegyalja úton pedig szombattól a BAH-csomópont és a Döbrentei tér között összefüggő buszsáv segíti a terelőútra kényszerülő tömegközlekedést az Erzsébet híd felé. Ez – halkan mondom, nehogy valaki változtasson rajta és BKK-sávvá átvarázsolja – jó a taxisoknak. Ha így marad…
Egy hete elindult a pesti alsórakpart Parlament és a Margit híd közötti szakaszának rekonstrukciója, amihez a második ütemben ősztől a teljes pesti alsórakpartot érintő ivóvízcsatorna-megújítási projekt is kapcsolódik. A forgalmat teljesen lezárják az év végéig, és ismerve a budai rakpart teherbírását, még a taxisok is nehezen találhatnak majd egérutat a közlekedési káosz kikerülésére.
Ne hagyjuk ki az M0-ás Duna-híd egyik oldalának ismételt lezárását sem, mert az ezt kerülő járműveknek csak a Rákóczi híd marad, az Egér úttal és a Hungária körúttal. Így ez valószínűleg egybefüggő kocsisort eredményez majd.
A BKV ugyan hajlott a MÁV kérésére, és a Nyugati pályaudvar felújítása miatt későbbre halasztotta a 12-es és 14-es metrópótló villamos pályazárját, maga a metró és a vasút viszont továbbra is csak több átszállással használható. Budapest második legnagyobb forgalmú pályaudvarán már régóta dolgoznak, de a vágánycsarnok már 90-95 százalékos készültségű. A tetőfelújítás és a hasonló szépészeti munkák után szombattól egy hónapig jön a teljes leállás, mivel olyan karbantartási munkákat végeznek, amelyeket nem lehetne kivitelezni a vonatforgalom fenntartása mellett.
Mint arról korábban már hírt adtunk: a legtöbb viszonylaton sűrítő és többletvonatot indítanak, amelyek legtöbbje Angyalföldről, Rákosrendezőről és Rákospalota-Újpestről jár majd. Utóbbi a Báthory és Metropolitan EuroCityk új kiindulópontja is, míg a Cegléd-Szolnok-Debrecen-Nyíregyháza-Záhony vonal InterCityjei Zugló, a Szeged felé közlekedők pedig Kelenföld vasútállomásról indulnak és oda is érkeznek. Ezeken a helyeken a BKK járataira kell a vonatokról átszállni, viszont jó hír, hogy a vasúti bérleteket elfogadják majd a csatlakozó villamos-, busz-, HÉV- és metrójáratokon.
A metró persze félmegoldás, hiszen aki például Újpesten átül az M3-asra, az csak a Lehel térig utazhat vele, onnantól pótlóbusz viszi tovább a Nyugatiig, vagyis jóval hosszabb menetidővel kell számolnia a többszöri átszállás miatt. A legnagyobb forgalmú fővárosi metróvonalnak ugyanis jelenleg éppen a középső szakaszán zajlik a felújítás, miután a két vonalvégi részt már átadták a forgalomnak.
Mindezek mellett a földfelszínen még elkezdődik a Blaha Lujza tér felújítása. Erről a múlt héten írták alá a megállapodást a kivitelezővel. A fővárosi önkormányzat és a kormány által nyújtott csaknem 3,5 milliárd forintból megújul a tér felszíne, kijavítják az aluljáró felső födémszigetelését, korszerű közművezetékeket fektetnek le, és vakvezető taktilis sávokat alakítanak ki. Az építkezés a főváros egyik legforgalmasabb kereszteződését teszi majd nehezen járhatóvá, továbbá a Nagykörút és a Rákóczi út forgalmát lehetetleníti el.
A most zajló labdarúgó EB nemcsak a meccseknek otthont adó Puskás Aréna és a szurkolói zóna környékén nem lehet parkolni, de az oda vezető utcákon sem, ezért biztos, ami biztos, azok jelentős részét le is zárták a forgalom elől. Így kár is próbálkozni a Hősök tere és a stadionok környékén, nemcsak a megállással, de az autózással is.
Szóval, aki jót akar magának, stroke, infarktus vagy éppen hőguta helyett, az Home Office-ba, önkéntes karanténba vonul és csak akkor dugja ki a fejét a csigaházából, ha le- vagy elvonul ez a jelenlegi közlekedési őskáosz Budapestről… Na de mit tegyenek a taxisok, akiknek az a feladata, hogy az utazni vágyókat egyik helyről a másikra elvigyék? Most jól jönne a repülő taxi, esetleg kormányzati támogatással.
k.z.t./fotó: BKK, MÁV