Hol akadt el?

Mostanában többen érzékeltek – akár több hetes – késést táppénzük érkezése során. Vajon rajtunk kívül áll a késés oka, vagy elrontottunk valamit?

 

 

Idén január 1-jétől változtak a keresőképtelenség igazolására vonatkozó szabályok (102/1995. kormányrendelet). Ebből a keresőképtelen személy annyit érzékelhetett, hogy már nem a régóta ismert rózsaszín orvosi igazolást kapja. Az új igazolás lehet kézi és gépi kiállítású egyaránt. Mérete leggyakrabban A/4- es, A/5-ös, de bármilyem más méret is szóba jöhet, ha az olvashatóság biztosított. A régi, rózsaszín nyomtatvány viszont a fenti dátumtól már nem használható.
A veszélyhelyzet fennállása alatt a keresőképtelenségi igazolást nem szükséges személyesen átadni a betegnek, az orvos választhatja az e-mail útján történő továbbítást is. Ha keresőképtelenség hosszabb, mint két hét, akkor legalább kéthetente kell az orvosi igazolást kiállítania az orvosnak, és továbbítani a biztosított felé.

Az egyéni vállalkozók a kérelem elbírálásához „Igénybejelentés”-t állítanak ki, és azt az orvosi igazolásokat mellékelve elektronikus úton, saját ügyfélkapujuk igénybevételével küldik be az egészségbiztosítóhoz.

A továbbított táppénzkérelmet az illetékes kormányhivatal az alábbiak szerint kezeli: Ha a táppénz iránti kérelem benyújtásakor rendelkezésre álló adatok alapján az igény teljes mértékben teljesíthető, az ügyintézési határidő 8 nap, egyéb esetben 21 nap.
Ha nem érkezik időben a táppénz, érdemes utána járni, hol lehet a probléma:

  • Megkaptuk az orvosi igazolást? Ha nem személyesen adták át, érdemes ellenőrizni az email fiókunkat
  • Megfelelő nyomtatványt használtunk a beküldéshez? A régi, OEP-es űrlapot már nem fogadják el, csak az új MÁK-os (Magyar Államkincstár) változatot, Sajnos a kitöltésnél erre a program nem figyelmeztet, csak később, az elutasításkor értesülhetünk róla
  • Regisztrálva vagyunk az illetékes kormányhivatalnál? Néhány éve már nem elegendő az, ha a saját táppénzes papírunkat a saját ügyfélkapunkon küldjük be, még egy plusz regisztráció is szükséges. Aki évek óta nem volt táppénzen, ezt is ellenőrizze
  • Pontosan adtuk meg a címünket, vagy bankszámlaszámunkat? A táppénzt választásunk szerint vagy postai úton kaphatjuk meg, vagy banki átutalással. Mindkét esetben fontos a nyomtatvány rovatainak precíz kitöltése

Amennyiben mindent helyesen csináltunk, vagy könyvelőnk segítségét vettük igénybe, és a táppénz mégsem érkezik meg a beküldést követő 30 napon belül, a székhely szerinti kormányhivatal egészségbiztosítási főosztályát kell panaszunkkal megkeresni.
Ha a kormányhivatal a táppénz iránti igény érvényesítéséről az előírt határidőn belül nem gondoskodik, a törvényben meghatározott késedelmi pótlékkal azonos mértékű kamatot köteles fizetni a jogosult részére. Nem kell megfizetni a kamatot, ha összege nem haladja meg az 1000 forintot.

-oli-