2030-tól csak elektromos autók értékesíthetők
A Boston Consulting Group (BCG) szakértői szerint csak egy drasztikus, nagy áldozatokkal járó módja annak, hogy az EU saját terveit teljesíteni tudja: be kellene tiltani a benzines és dízel autók értékesítését 2030-tól.
Az utóbbi időben sorra születettek azok a döntések, bejelentések, megállapodások, amelyek a tervek szerint egyre közelebb viszik az Európai Uniót ahhoz a nagyszabású céljához, hogy 2050-re klímasemlegessé váljon. Ezen az úton mérföldkőnek számít az Európai Zöld Megállapodás (European Green Deal, EGD) és az Európai klímarendelet által is nevesített cél, amely szerint az unió 2030-ig legalább 55 százalékkal csökkenti az üvegházhatású gázok kibocsátását az 1990-es szinthez képest. Az Európai Zöld Megállapodás külön kitér arra, hogy a klímasemlegesség eléréséhez a közlekedésből származó kibocsátások 90%-os csökkentésére van szükség 2050-ig.
Ennek elérése, megvalósítása érdekében az Európai Bizottság tavaly decemberben már be is mutatta a fenntartható és intelligens mobilitásra vonatkozó stratégiáját, valamint egy 82 kezdeményezésből álló cselekvési tervet, amely a következő négy év tevékenységeihez szolgál majd iránymutatásként. Brüsszel várakozásai szerint a stratégia megteremti az alapot ahhoz, hogy az uniós közlekedési rendszerben végbemehessen a zöld és digitális átállás, és a közlekedési rendszer ellenállóbbá váljon a jövőbeli válságokkal szemben.
A stratégia kiemelt célja az elektromos autók számának drasztikus növelése és a nyilvánosan elérhető töltőinfrastruktúra érdemi bővítése a következő tíz évben.
Robbanásszerűen megugrott az elektromos autók értékesítése az utóbbi időben. A részben vagy teljesen elektromos autók piaci részaránya az Egyesült Államokban 2,2 százalékra, Kínában 5 százalékra, míg az Európai Unióban 9,3 százalékra nőtt tavaly. Az elektromos autók látványos előretörésében olyan tényezők játszanak kulcsszerepet, mint a gyártók közötti egyre erősebb verseny, a nagyvonalú állami támogatások, a szigorodó szabályozói környezet, az új belépők által gyakorolt egyre erősebb nyomás, a töltőinfrastruktúra fejlődése, valamint a kutatás és fejlesztésbe ölt euró- és dollár százmilliárdok eredményeként megjelenő új technológiák, modellek és egyre hatékonyabb akkumulátorok.
További jó hír, hogy most már van olyan várakozás is, amely szerint az elektromos autók sokkal gyorsabban terjedhetnek el, válhatnak meghatározó közlekedési eszközzé Európa útjain. Néhány héttel ezelőtt a Boston Consulting Group vizsgálta felül modelljét és azt találta, hogy a 2020 elején kiadott várakozásokhoz képest négy évvel hamarabb, vagyis már 2026-ban a részben és teljesen elektromos autók adhatják a globális autóeladások meghatározó részét.
A tanulmány egy másik nagyon erős várakozást is megfogalmazott, amely szerint, az Egyesült Államokban az összeladások 31 százalékát, Kínában 40 százalékát, az Európai Unióban pedig a 42 százalékát elektromos autók adják majd 2030-ban.
Ezeket számokat látva, akár megnyugvás tölthetné el a döntéshozókat, a gond csak, hogy az elektromos autók látványos, vártnál sokkal gyorsabb elterjedése önmagában édeskevés lehet a hosszútávú célok eléréséhez.
A Boston Consulting Group szakértői ugyanis azt találták, hogy ha valóra is válnak a fenti várakozásaik és az emissziómentes járművek adják majd az értékesítések 42 százalékát 2030-ban, illetve ekkor még az Európai Unió teljes járműparkjának 65 százalékát belsőégésű motorral szerelt járművek teszik ki, akkor csupán 28 százalékkal csökkenne az üvegházhatású gázok kibocsátása az 1990-es szinthez képest, ez az érték pedig fényévekre van az előirányzott 55 százaléktól.
Ugyanezen a pályán maradva és feltételezve, hogy 2050-ben már minden eladott jármű tisztán elektromos meghajtású lesz, kedvezőbb az összkép, de még így sem teljesül majd az előirányzott 90%-os célérték.
A BCG szakértői szerint ugyanakkor van megoldás arra, hogy a közlekedési szektor teljesíteni tudja a kitűzött célokat: sokkal gyorsabban kell elmozdulni a tisztán elektromos meghajtású autózás irányába. Egyben egy nagyon radikális megállapítást is tesznek, ha az Európai Unió sikerrel akar járni, mihamarabb fel kell hagyni a benzines és dízel autók értékesítésével, 2030-tól kizárólag zérómissziós járműveket lenne csak szabad értékesíteni.
Amennyiben ez megtörténne, az EU autóparkja sokkal gyorsabban cserélődhetne le és évekkel korábban elérhetővé válna az előirányzott 90%-os célérték. A Boston Consulting Group anyagában ugyanakkor arra is felhívja a figyelmet, hogy egy ilyen radikális átállás hatalmas terhet jelentene az autóipar számára és a megvalósításnak komoly korlátjai lehetnek.
Lényeges elmondani, hogy a BCG tanulmánya egy nagyon érzékeny időszakban jelent meg, az Európai Bizottság ugyanis ígéretet tett arra, hogy 2021 júniusára minden releváns, éghajlattal kapcsolatos szakpolitikát felülvizsgál vagy javaslatot tesz a felülvizsgálatra, ahol szükséges. A fenti megállapítások pedig újabb fontos információkkal szolgálhatnak a döntéshozóknak azok után, hogy nemrég egy átfogó kutatás jelent meg arról, hogy az emberek többsége támogatná a belsőégésű motorral szerelt járművek értékesítésének betiltását 2030-tól. Ráadásul európai országok és vezető autógyártók sorra állnak ki amellett, hogy 10-15 éven belül kizárólag tisztán elektromos járműveket lehessen forgalomba helyezni – olvasható a portfolio.hu anyagában.
Cash/fotó: Google