Népszerűek a hibrid és elektromos járművek
A JATO Dynamics a kontinens 21 országában gyűjtött adatai szerint 12 százalékkal javultak a mutatók tavaly a 2019-es adatokhoz képest. A szokatlanul jelentős javulás mögött a szigorodó előírások mellett a korlátozó intézkedések hatása is áll, és az is, hogy az elmúlt egy évben nagyobb lendületet kapott az alacsony károsanyag-kibocsátású gépjárművek iránti érdeklődés is.
A JATO Dynamics által Európa 21 országában összegyűjtött adatok szerint a 2020-ban nyilvántartásba vett járművek átlagos CO2-kibocsátása 106,7 g/km volt, ez 12%-kal alacsonyabb a 2019-ben regisztrált átlagnál, azaz sikerült megállítani az elmúlt évek károsanyag-kibocsátásának növekedést.
A kedvező tendencia legfőbb oka, hogy egyre népszerűbbek az elektromos és hibrid gépjárművek, több országban, így idehaza is jelentős kormányzati támogatásokkal igyekeznek hozzájárulni a rohamosan fejlődő technológia népszerűségéhez. 2020-ban Európában már 1,21 millió elektromos személyautót helyeztek forgalomba, ami több mint duplája, mint egy évvel korábban: 2019-ben 466 ezer darab ilyen jármű talált gazdára az uniós tagállamokban. A piaci részesedést tekintve még nagyobb a növekedés, hiszen tavaly először lépte át az elektromos autók részesedése a tíz százalékot (10,6 százalék), 2019-ben pedig mindössze 3,1 százalékot tett ki az összes értékesített új személygépjármű között az elektromos üzeműek aránya.
Nem véletlen az elmozdulás, a pandémia miatt ugyanis minden ország komoly intézkedéseket tett azért, hogy új életet leheljen az autóiparba, és gyakorlatilag kivétel nélkül a zöld, fenntartható fejlesztések mellett tették le a voksukat a gazdaságélénkítő csomagok kidolgozása során.
Érdemes kiemelni, hogy a legnagyobb mértékben éppen a legnépszerűbb kategória, a szabadidőautók érték el a legjelentősebb csökkenést a kibocsátott károsanyagokat nézve: az SUV-k átlagos CO2-kibocsátása 16,2 g/km-rel csökkent egy év alatt.
Mivel ez a szegmens teszi ki az összeladások 40 százalékát, így tény, hogy jelentős mértékben járultak hozzá a teljes piac által produkált értékjavuláshoz. A képet azonban némileg árnyalja, hogy még mindig az e kategóriába tartozó gépjárművek a felelősek a legtöbb CO2-kibocsátásáért, az azonban minimum reménykeltő, hogy a gyártók éppen ezen a területen voltak képesek jelentős változtatásokra – olvasható az alapjarat.hu elemzésében.
Az is látszik, hogy Európa egy része sokkal előrébb jár a CO2 kibocsátás csökkentésében, a visegrádi országok például a legmagasabb értékeket produkálták, némi vigasz, hogy közülük éppen Magyarország volt az, ahol a legalacsonyabb volt az újonnan értékesített személygépjárművek károsanyag-kibocsátása. Magyarországon ez az érték átlagosan 115,4 g/km volt, nem sokkal elmaradva a németországi 112,9 g/km-es értéktől.
A sereghajtó Szlovákia a maga 119,2 g/km-es CO2 kibocsátásával, utána a csehek (118,8 g/km) és a lengyelek (118,3 g/km) következnek. A legzöldebbek a hollandok voltak tavaly, itt az újonnan eladott személygépjárművek átlagos CO2 kibocsátása mindössze 83,1 g/km volt, őket a dánok (90,1 g/km) és a portugálok (90,8) követik.
Ami az egyes autógyártókat illeti, az európai piacon a PSA-csoport és a Toyota volt a legzöldebb, a harmadik helyre pedig a Suzuki került. A középmezőny nagyon sűrű, a lista végén végző Subaru és Jaguar/LandRover viszont nagyon kilóg a sorból: a 2020-ban Európában értékesített Subaruk általgos CO2-kibocsátása 155,3 g/km volt, a Jaguar/Land Rover csoport pedig 147,9-es átlagot produkált.
A felmérésben azonban nem szerepelnek azok a gyártók, amelyek csak és kizárólag elektromos autókat gyártanak, ilyen például a Tesla is, amelynek modelljei nulla helyi károsanyag-kibocsátással rendelkeznek, így a JATO Dynamics listáin feltehetően az első helyen végeztek volna – derül ki az összeállításból.
Cash/illusztráció: JATO Dynamics