Három taxitársaság és körülbelül 300 taxis reménykedik Debrecenben a gazdaság mielőbbi restartjában. Sokan végleg abbahagyták a személyszállítást, mások céget váltottak, vagy kivárnak.  A kialakult viszonyokról Tisza Tibort, a debreceni Főnix Taxi tulajdonosát kérdeztük.

  • Az tény, hogy a taxisok a gazdaság leállását már tavasszal is nagyon megérezték. Ám ekkor, egy gyors kormányzati döntést követően, egy időre elengedték a katát és az ínséges idők által okozott károkat a nyáron újraindult gazdaság, és a meglódult belföldi turizmus is valamelyest helyrebillentette. Viszont a késő ősztől, várhatóan a nyár elejéig tartó veszélyhelyzet újabb komoly károkat okoz Debrecenben is. A taxifuvarozók, fuvarközvetítők hogy reagálnak az ismételt leállásra?
  • Nehezen! Jelszavunk most az, hogy „túlélni”- kezdte válaszát a Főnix Taxi vezetője. Jelenleg Debrecenben a Főnix Taxi mellett a City Taxi, és a Bolt van jelen fuvarszervezőként. A korábbi személyszállító-létszám 370 körül volt, jelenleg úgy 300 taxis próbál valahogy megélni, vagy inkább túlélni. Elsősorban az idősebb korosztály, a nyugdíjasok, a vírustól valamiért jobban tartó betegek hagyták abba. Meg elmentek azok is, akik eddig nagyon jól kerestek a taxiból, de most még a fenntartási díjat sem akarták fizetni. Viszont arra büszke vagyok, hogy a taxitársaságomnál van egy mag, akik már több éve, évtizede itt vannak nálunk, jól érzik magukat, biztos pontnak tekintik a céget. Ez egy törzsgárda, mely mindig itt marad, és bármilyen váratlan helyzet adódik, számíthatunk rájuk, jelen vannak, a csapatot egyben tartják, erősítik. Általában is elmondható, hogy van, aki tudomásul veszi, hogy erről a helyzetről bizony senki sem tehet, és elfogadja a kialakult viszonyokat, de olyan is akad, aki ügyeskedik mások kárára. Én a taxisokat három részre osztom: vannak a hivatásukat szerető, ebből a szakmából hosszú távon megélni kívánó munkatársak, akik szívükön viselik a taxizást, és benne társaik sorsát. A másik csoport a kényszervállalkozókból áll, akik helyzetük, lehetőségeik, illetve tehetségük alapján már nem is képesek más megélhetést választani. Velük sincs baj, teszik a dolgukat, bár nagyon kiszolgáltatottak saját „röghözkötöttségük” miatt. A harmadik csoport az általam csak kalandor taxisoknak nevezettekből áll, aki besurrannak közénk, és elkezdenek kalózkodni. Belőlük válnak a megmondóemberek, az okoskodók, a hangadók, akik a polgári életben, a taxin kívül szerintem nem tudtak érvényesülni. Megvan nekik a lehetőségük, hiszen szólásszabadság van, így mindenbe beleszólnak, és az embereket kedvükre manipulálják. Ők óriási kárt okoznak a taxis társadalomnak általában is. Egyszerűen átjáróháznak tekintik ezt a szakmát, ami ha nem jön be, akkor lelépnek, de az okozott károkat a tisztességes taxisoknak kell felszámolni.

A Főnix Taxi központja, a háttérben a tulajdonos, Tisza Tibor

  • Nálatok mennyivel csökkent a fuvarszám?
  • Sajnos kicsit elnagyolva, a korábbi, még a járvány előtti címállományunk egyharmada maradt meg. Vagyis kétharmadot elvesztettünk. Mi is, mások is. Nincsenek turisták, eltűntek a hétvégi rendezvények, bulik, de napközben sem mennek az emberek szinte sehová. Az éjszaka pedig szinte halott. Akik eddig éjjel taxiztak, most többnyire nappal próbálnak pénzt keresni. Nálunk nincs műszakbeosztás. Tehát mindenki akkor dolgozik, amikor akar. Természetesen ebben benne van az éjszaka lehetősége is, de most ebben a napszakban valóban nagyon kevés fuvar akad. Többnyire csak a szerződött partnerek rendelnek autót. Van néhány lakossági hívás is munkahelyről haza, vagy be. Továbbá egyéb feladatok is akadnak néha, orvoshoz, gyógyszertárba. Ezért az éjszakát fenntartjuk. Amennyiben ebben az időszakban nagyon visszaesik a létszám, azt is megoldjuk. Van egy megállapodásunk a debreceni City Taxival, hogy ilyen esetekben kölcsönösen kisegítjük egymást. Elfogadjuk a másik fél fizetőeszközeit is a szerződő partnerektől.
  • Igaz, hogy csökkentettétek a fuvarközvetítés díját?
  • Ebben a helyzetben mindenkinek engedni kell. Ahogy mondtam, a cél, hogy túléljük a nehéz időszakot. Mi úgy csökkentettük a havi forgalmazási díjat, hogy abból a központ működtetését éppen hogy fenn lehessen tartani. Vagyis, a bevételeknek úgy kell alakulni, hogy a működtetés ne legyen veszteséges, illetve, ha mégis kicsit mínuszba mennénk, az később ne legyen elviselhetetlen teher. Kiszámoltuk mennyi bevételre van ehhez szükség, és azt osztottuk szét a havi forgalmazási díjban. Ezt, aki itt van tudomásul vette és tisztességgel befizeti. Aki nem értette, vagy nem akarta elfogadni, az elment, de jött helyette más. Mert vannak új jelentkezők is. Viszont a felvétellel óvatosan bánunk. Ha 3-4 taxis elmegy, helyettük csak 1-2 embert veszünk fel. Természetesen azokat, akik cserbenhagytak bennünket, nem, vagy nem szívesen vesszük vissza. A mellettünk kitartó kollégák miatt határoztunk így, hogy az amúgy is lecsökkent hívásszámot ne osszuk még több felé. Nem veszünk fel meggondolatlanul embert, csak azért, hogy több bevételünk legyen.

 

Volt idő, amikor csak néhány autó állt itt, a többiek fuvaroztak.

  • Mi segítene a jelenlegi helyzetben a taxisoknak?
  • A tavaszi kata-elengedés jó döntés volt a kormány részéről. Sokat segített, de most is nagyon kellene egy hasonló gesztus. A befizetendőket egyszerűen nem lehet kitermelni, vagy csak nagyon nehezen, és a megélhetési költségeket is elő kell teremteni. Ez egyre nehezebben megy, pedig azoknak a taxisoknak, akik csak ebből élnek, muszáj kitartani, és ha még maradt egyáltalán, a tartalékaikhoz nyúlni. Sajnos sokaknak már tavasszal elfogyott minden félretett pénze, nekik most adósságot kell a nyakukba venni, ha szeretnének később is ebből élni, és boldogulni. Ahogy korábban megszokták. Tehát nagyon kellene egy olyan segítség, mint amit tavasszal a kormány adott, mert ha túl sokan lemorzsolódnak, nem lesz, aki ellátja majd a megnövekedett feladatokat.
  • Köszönöm a tájékoztatást!

                                                                                                                                                                                    -kó