317 kilométer új utat építenek 2032-ig
A Themis magántőkealap vezette konzorcium nyerte meg az autópályák építésének és karbantartásának koncessziós jogát a következő 35 évre.
Megjelent az Elektronikus Közbeszerzési Rendszerben az ajánlatok elbírálásának összegzése és Rogán Antal is bejelentette az eredményt egy pénteki sajtóbeszélgetésen. Mint a miniszter kifejtette: a koncesszoroktól elvárják, hogy 2032-ig 317 kilométer új utat építsenek, illetve pedig 265 kilométer hosszan a sávbővítést végezzenek. Emellett elvárják a teljes úthálózat karbantartását és üzemeltetését a következő 35 évben, amely a miniszter állítása szerint a leghosszabb törvény adta időkeret.
Főként azok az utak kerültek be a koncesszióba, amelyek nemzetközi tranzitforgalmat bonyolítanak le, valamint, ha az M5 és M6 autópályák szerződései lejárnak, akkor bővíthető a koncessziós szerződés – mondta el a tárcavezető.
A legjobb és egyben nyertes ajánlatot adó konzorcium a THEMIS Magántőkealap vezette konzorcium, melynek része még a KONZUM PE Magántőkealap, OPUS BRIDGE Magántőkealap, az OPUS NEW WAY Magántőkealap, a CRONUS Magántőkealap, a VESTA Magántőkealap és a VIA Magántőkealap.
Alvállalkozóként az alábbi cégeket vonták be:
- Duna Aszfalt Út és Mélyépítő Zrt.
- EUROUT Mérnöki Tanácsadó Szervező és Kereskedelmi Kft.
- FŐBER Nemzetközi Ingatlanfejlesztő és Mérnöki Zrt.
- FŐMTERV Mérnöki Tervező Zrt.
- Hódmezővásárhelyi Útépitő Kft. (rövidített és rendszeresen használt nevén Hódút Kft., a Duna Csoport tagja)
- Közgép Építő- és Fémszerkezetgyártó Zrt.
- Mészáros és Mészáros Ipari, Kereskedelmi és Szolgáltató Zrt.
- RODEN Mérnöki Iroda Kft.
- UTIBER Közúti Beruházó Kft.
- UNITEF’83 Műszaki Tervező és Fejlesztő Zrt.
- VIKÖTI Mérnök Iroda Kft.
A koncessziós díj egy évre egy kilométerre vetítve jelenértéken számítva 95,2 millió forint.
Mint a közbeszerzési dokumentumban összefoglalják: a koncessziós időszak kezdetén az állami üzemeltetésben lévő útszakaszok hozzávetőlegesen kétharmada, 1234 km gyorsforgalmi út kerül a koncesszor üzemeltetésébe. Az összes tervezett állami és koncesszori gyorsforgalmi út fejlesztés megvalósulása után a koncesszor üzemeltetésében 2048 km, míg állami üzemeltetésben 942 km útszakasz lesz, azaz hozzávetőlegesen a teljes gyorsforgalmi úthálózat kétharmadát fogja a koncesszor üzemeltetni.
Jelentős érdeklődés volt a koncesszió iránt, de összesen három ajánlat érkezett be:
- az osztrák Strabag AG vezette konzorcium (tagjai a Strabag Motorway Gmbh, a Colas és a Societe de Partenariats et de Projects Nouveaux).
- a nyertes Themis Magántőkealap vezette konzorcium,
- és a jelenleg az M85-ösön dolgozó Dömper Kft. vezette konzorcium.
A Strabag-Colas konzorcium egy osztrák versenyhatósági eljárás miatt végül kiesett – derült ki Rogán Antal tájékoztatásából.
Cash/fotó: Google