Márciusban debütál a prototípus
Az Emirates Team New Zealand hidrogénhajtású szárnyashajójának prototípusa a márciusi vízre bocsátása előtti komplex készültségének utolsó szakaszában van. A hajó építése 2021 augusztusában kezdődött a csapat North Shore-i összeszerelő üzemében, a munkálatok az utolsó szakaszban vannak, és a Toyota által szállított hidrogén üzemanyagcellás elektromos hajtáslánc telepítése folyamatban van a csapat bázisán, az aucklandi Viadukt kikötőben – írja a Toyota News.
A Toyota égisze alatt futó ETNZ Hydrogen projekt fontos volt az Emirates Team New Zealand számára, akik az Amerika Kupa címvédőjeként elkötelezték magukat amellett, hogy a tiszta technológiákon keresztül mozdítsák elő a hidrogén-innovációt a tengeri iparban.
„A hidrogén projekt teljesen új kihívást jelentett az Emirates Team New Zealand tervezői, építői és mérnökei számára. Az ilyen típusú projektek rendkívül jó lehetőséget biztosítanak ahhoz, hogy a srácok feszegessék a határokat, folyamatosan tanuljanak, és különböző perspektívákból közelítsék meg a problémákat. Ez pedig mind hozzájárul ahhoz, hogy tovább emeljük a lécet tervezési szempontból is a 37. Amerika Kupa közeledtével, amelynek előkészületei párhuzamosan haladnak” – avat be Dan Bernasconi, a tervezési részleg vezetője.
A szárnyashajó prototípus hossza 10 méter, vízkiszorítása hozzávetőlegesen 5200 kg, utazósebessége 30-35 csomó, végsebessége pedig 50 csomó körül lesz, és 6 fős legénységet szállít. Hatótávolsága 150-180 km között lesz, a hidrogén üzemanyagcellák által táplált 400 V DC rendszer pedig nagyjából 440 kW csúcsteljesítményt biztosít.
„Egy ilyen projekt nem egyszerű, beszállítók és alkatrészek széles körét kellett összehoznunk ehhez a prototípushoz, amelyek egyes részei úgy néznek ki, mintha a Vissza a jövőbe című filmből származnának. A Toyota új-zélandi leányvállalata és a japán anyavállalat is komolyan kivette a részét a projektből, hiszen tőlük származnak a 2×80 kW-os, előszériás Toyota hidrogén üzemanyagcellák. A Global Bus Ventures biztosította a hidrogénes hajtáslánc tervezését és integrációját, a Gurit pedig értékes partner volt a kompozit anyagok és a tervezés terén” – avat be – Geoff Senior projektmenedzser.
A prototípus fedélzetén a Hexagon Purustól származó négy hidrogéntartály 33 kg hidrogéngázt tárol 350 bar nyomáson, míg a meghajtás a szárnyakba ágyazott Mercury légcsavarokon keresztül történik. Az Emirates Team New Zealand tervezőcsapata által megalkotott szárnyak nagyrészt az AC75 technológián alapulnak, a menetmagasság szabályozására használt Autopilot pedig az ETNZ szabadalmaztatott technológiája, amelyet a gyártásban lévő új AC40 hajókban alkalmaznak.
A prototípus várhatóan jövő hónapban áll szolgálatba, és alapos próbáknak vetik majd alá a tengeren, hogy a hajó felemeléséhez és repüléséhez szükséges minden komplex rendszer készen álljon. A Toyota által támogatott ETNZ Hydrogen projekt szerves támogatója az Emirates Team New Zealand Fenntarthatósági Nagykövete és korábbi igazgatósági elnöke, Sir Stephen Tindall, aki a projekt finanszírozásának támogatása mellett hiszi, hogy a stratégiailag tiszta hidrogén Új-Zéland zöld fenntarthatóságának nagyon fontos része lesz a jövőben – állítja a Toyta News.
Forrás: Toyota News