Öt éven belül a világ 65 városában 200 leszállópont épül
Az Egyesült Királyság urban – air port (UAP) startup bejelentette, hogy a következő öt évben világszerte 65 városban 200 taxi és teherszállító pontot hoz létre a repülő taxik és teherszállító drónok számára.
A cég áprilisban coventry-ben indítja el első „vertiportját”, amelyet „világ legkisebb repülőterének” neveznek, és azt mondja, hogy a Hyundai Motor Group városi légi divíziójának, a Supernalnak a „jelentős befektetése” lehetővé teszi a további helyszínek bővítését.
„Számos helyszínen vagyunk jelen, ügyfeleinkkel és stratégiai partnereinkkel közösen, ezeket az elkövetkező hetekben és hónapokban bejelentjük mind az Egyesült Királyságban, mind a világ minden táján” – mondta Ricky Sandhu, az UAP alapítója és ügyvezető elnöke a Cities Today-nek.
Bázisokat terveznek az Egyesült Királyságban, az Egyesült Államokban, Franciaországban, Németországban, Skandináviában, Ausztráliában, Dél-Koreában és Délkelet-Ázsiában, Los Angeles és London pedig már megerősítette a jövőbeli helyszíneket.
Az eVTOL (elektromos függőleges fel- és leszállás) repülő taxi piaca az elmúlt öt évben gyorsan bővült, további növekedés várható.
A Frost & Sullivan piackutató cég jelentése szerint 2040-re 430.000 ilyen jármű fog üzemelni világszerte.
Ahhoz azonban, hogy az eVTOL-okat kereskedelmi méretekben be lehessen vezetni, három alapvető légiközlekedési szabályozási jóváhagyásra van szükség: típustanúsítvány, gyártási tanúsítás és operatív hatósági engedélyek.
Ezek magukban foglalják egy adott gyártási terv légi-alkalmasságának hatósági jóváhagyását és tanúsítását egy adott eVTOL tömeggyártásra alkalmas. További működési követelményekre és engedélyekre van szükség a kereskedelmi műveletekhez.
Az Egyesült Államokban a Szövetségi Légügyi Hivatal (FAA) jelenleg azon dolgozik, hogy a meglévő légiközlekedési szabályokat az eVTOL-ekhez igazítsa, míg Európában az Európai Unió Repülésbiztonsági Ügynöksége (EASA) számos kulcsfontosságú építő elemeket dolgoznak ki rendelettervezeteket és új tanúsítási keretet.
De a „légi taxik” üzemeltetésére vonatkozó teljes tanúsítás elfogadása, amely kereskedelmi méretekben szállítja az utasokat, még mindig nagyon korai szakaszában van.
Ehhez képest a pilóta nélküli szállító drónok használata gyorsabb ütemben fejlődik, és a nagyobb teherbírású modellek beépítését egyre inkább potenciális megoldásnak tekintik a városokban tapasztalható közúti torlódások csökkentésére.
„A szabályozó hatóságok világszerte együttműködnek velünk, hogy felismerjék a fejlett légi mobilitás előnyeit az infrastruktúra-infrastruktúra hálózati képességből” – tette hozzá Sandhu.
„Szorosan együttműködünk az Egyesült Királyság Polgári Aviaiton Air-One Hatóságával, ahol először fogunk látni egy nehéz emelő drónt MTOW-val (Maximális felszállási súly), amely meghaladja a 125 kg-ot, amely Coventry belvárosának jelentősen kiépített területén működik.”
Tavaly a cég 1,2 millió fontot (1,64 millió dollárt) kapott a brit kormány Future Flight Challenge-en keresztül a projekt fejlesztésére.
A próbáknak a coventry-i Ricoh Aréna lesz a házigazdája, amely a város szélén található sport- és kiállítási helyszín – olvasható a tudósításban.
Cash/fotó: supernal.aero