Még mindig kelendőbb a sufnituning

 

A Magyar Gépjárműimportőrök Egyesülte (MGE) 2021. évi értékelésekor abból a feltételezésből indult ki, hogy a pandémia, a megelőző vakcina megjelenésével további gazdasági nehézséget nem okoz, és az élet fokozatosan normalizálódik.

Nem volt előre látható viszont az év második felében kialakuló gyártási probléma, amely a chip és más alkatrészek hiányára, illetve egyenetlen szállítására vezethető vissza. Ez a piacon egy furcsa helyzetet teremtett: a megrendeléseket a márkaimportőrök csak jelentős csúszással tudják kielégíteni, így az utolsó négy hónap a bázisévhez viszonyítva jelentős visszaesést mutat. E miatt hiány alakult ki új autóból a piacon, amely értelemszerűen árfelhajtó hatású.

Fontos hangsúlyozni, hogy a környezetvédelmi szabványok változása miatt a személyautó meghajtás körüli kommunikáció még le nem tisztult helyzete, valamint a biztonsági előírások miatt és az árfolyamra visszavezethető drágulás következtében a piac további vevőoldali lassulása is megfigyelhető, így az előrejelzés módosítására volt szükség.

Új személy és haszonjárművek

 

A 2021. év nehezen indult és – a járvány következményei miatt – némi visszaesést hozott a 2020. év eleji időszakhoz képest a személyautók piacán. A 2020-as év második negyedében – a járvánnyal kapcsolatos intézkedések és kialakult közhangulat miatt – történt jelentős visszaeséshez képest a piac helyreállt és némi növekedést mutatott. A bevezetőben említett okokra visszavezethetően az év második felére a piac lassulása következett be.

Figyelemre méltó tény, hogy továbbra is magas a forgalomba helyezést követő 6 hónapon belül kivont gépkocsik száma, amelyeket export, tesztautó- leállítás, bérletből visszavétel (itt nehéz lenne eltekinteni a Covid hatásától) vagy egyéb üzleti célból vontak ki a forgalomból. Éves szinten mintegy 5% csökkenést mutat az új személyautó forgalomba helyezés.

Annyi bizonyos, hogy az adott időszakban az első forgalomba helyezett új autók jelentős részben nem maradtak belföldi végfelhasználóknál.

Ennek a trendnek a növekedése nincs jó hatással a belföldi autópark összetételére sem műszaki, sem közlekedésbiztonsági, de különösen nem környezetvédelmi szempontból, nem beszélve arról, hogy jelentős részük a hazai szervizszolgáltatásokat sem veszi igénybe. Az értékesítésben a benzines autók (38%) túlsúlya érzékelhető a dieselek (16%) kárára, ami a széndioxid-kibocsátás szempontjából nem jó irány, míg más károsanyag-kibocsátási értékek oldaláról vizsgálva kedvezőbb lehet. A hazai autópark zöldítésében élen járó mild és full hibrid autók volumene a piac teljes méretéhez képest különösen gyorsan növekszik. Piaci részesedésük 2021-re megközelítette a 40%-ot, amelyen belül a mild hibrid közel 30%-ot, a full hibrid valamivel több, mint 10%-ot képvisel. E közben a tisztán elektromos és plug-in hibrid hajtású gépkocsik értékesítési rátája jelentősen, de alacsony volumen mellett növekszik, és a piacon mintegy 6%-ot képvisel. Ezek növekedési üteme jelentősen elmarad a várakozásoktól, annak ellenére, hogy egyre-másra jelennek meg az újabb és újabb elektromos hajtású modellek.

Pozitívum, hogy az állam támogatja a nulla kibocsátású autókat, de jobb megoldás lenne egy a környezetterhelést, és nem a meghajtási módot figyelembe vevő lépcsőzetes és folyamatos támogatási rendszer kidolgozása. Ezzel a kampányszerű támogatás káros piaci befolyásoló hatása tompítható lenne. A tisztán elektromos autók értékesítése a támogató pályázatok ellenére nagyon enyhe volumenű növekedést mutat. A plug-in hibridek piaci növekedése jelentősebb, de volumenében így is elmarad a várakozásoktól.

Motorkerékpárok

A motorkerékpár-piac kulcsszava 2020-ban a növekedés volt és ez 2021-ben is folytatódott. A növekedés 7%-os volt. Az egyre nagyobb nagyvárosi közlekedési dugók indokolják a kétkerekű közlekedés gyors fejlődését, így a motorkerékpár értékesítés növekedését. Amennyiben a kétkerekűek elterjedése tovább nő, a nagyvárosi közlekedésben a dugók jelentős csökkenése várható. Erre vonatkozó felmérések szerint ehhez mintegy 25-30% kétkerekű arány lenne szükséges.

Nagyhaszonjárművek, Autóbusz, Közúti pótkocsi

A haszonjármű és a közúti nehéz pótkocsi területen 2021 jelentős növekedést hozott. Mivel a szállítási feladatok a járvány következtében növekednek, ez indokolja a haszonjárművek megnövekedett értékesítését. A 3,5 tonna feletti piac növekedése 38%. A két terület nagyjából azonos trendet követ és az alábbiak szerint alakult: A 2020.év végi – a korábbi jelentős visszaesést követő drasztikus növekedése 2021-ben folytatódott, így 2021 az erős növekedés éve volt, olyannyira, hogy a gyártói kapacitások pár hónap alatt beteltek, mostanra elmondható, hogy egyes piaci szereplők már csak 14-18 hónapos átfutással vesznek fel pótkocsi megrendeléseket.

Mindent egybevetve, figyelemreméltó, 36%-kos növekedéssel, 3030 darabos új pótkocsi forgalomba helyezést produkálva szerepelt 2021-ben a közúti nehézpótkocsi piac. Évről évre visszatérő nehézséget jelent a sofőrök hiánya, a jelentős bérnövekedés, új európai szabályozók bevezetése (pl. pihenőidőre vonatkozó megkötések), a növekvő infláció-, és üzemanyagár-növekedés, valamint a biztosítási díjak gyors növekedése. A 2022-es gyártói kapacitások lényegében lekötésre kerültek, új megrendeléseket a gyártók minimális volumenben fogadnak el.

Az autóbusz-piacra továbbra is a havi alacsony mennyiség mellett jelentős százalékos szórás a jellemző, annyi azonban látszik, hogy a piac mintegy 25%-kal az előrejelzés felett teljesített, ami bíztató jel. A személyszállítás további és gyors megújítása biztonsági és környezetvédelmi okokból is sürgető igény. Erre vonatkozóan kormányzati tervek vannak a tisztán elektromos hajtású akkumulátoros, illetve a hidrogénhajtású, üzemanyagcellás buszok elterjesztésére. A jelenleg futó állomány igen magas életkorú, 16 év feletti, amely nem tartható állapot, különös tekintettel arra, hogy a jövőben, a városokban a tömegközlekedés fokozottabb előtérbe kerülése várható.

Használt személygépkocsik és kishaszonjárművek

A használt autó behozatal továbbra is jelentős. 2021-ben 132.205 db import használtautó érkezett, ami 8%-kal meghaladja az új személyautók forgalomba helyezését. Ugyanebben az időszakban 11.845 db (kb. 49 %-kal kevesebb, mint új) kishaszonjármű jött az országba. Amennyiben a használt személygépkocsi importot az országban maradó új autókhoz viszonyítjuk (a forgalomból történt 6 hónapon belüli kivonást levéve), akkor a használt személyautó import mintegy 42%-kal magasabb. Ez az arány egy fejlett motorizáltságú országban nem fordulhat elő.

A használtgépjármű-import környezetvédelmi szempontú szabályozása első lépéseként 2021 elején megjelent jogszabály egyelőre a vizsgáztatási rendszeren keresztül kontrollálja a környezetszennyező és idős használt autók behozatalát és forgalomba engedését. Egyesületünk üdvözli ezt a lépést és továbbiakat vár, mivel ennek az intézkedésnek a hatása – véleményünk szerint – nem elég erős, és az idős, szennyező használt autók korlátlan importja tökéletesen szembe megy a kormányzat környezetvédelmi elképzeléseivel – olvasható a Magyar Gépjárműimportőrök Egyesületének évértékelőjében.

Cash/ábrák: DataHouse Kft.