Mínusz 20-ig képes 40 ezer liter vizet célba juttatni
Az éghajlatváltozás egyik kísérő jelenségeként, mind több erdőtűzről hallani a világ legkülönbözőbb pontjairól. Ezek lehetnek nagy kiterjedésű fás vagy bozóttüzek, amelyekhez az oltóvíz eljuttatása különös logisztikai kihívásokat állít. A most elkészített Kamov helikopter kifejezetten e speciális feladatokra készült – derül ki a gyártó, Russian Helicopters anyagából.
A Kamov Ka-32A11M helikoptert új hajtóművekkel, az Ansat és a Mi-38 típusoknál már kipróbált modern pilótafülkével és avionikai rendszerekkel, valamint továbbfejlesztett elektromos és tűzoltó berendezésekkel szerelték fel. Az erősebb VK-2500PS-02 típusú hajtóművek jelentősen javítják a helikopter teljesítményét, ami különösen a forró éghajlatú területeken vagy magashegyi terepviszonyoknál előnyös az üzemeltetők számára. Ezek olyan jelentős fejlesztések, változtatások, amelyek a különleges körülmények közötti bevethetőségét növeli a járműnek.
A koaxiális, egymással ellentétesen forgó rotorlapátokkal felszerelt típus rendkívül jól manőverezhető, és stabil függeszkedésre képes még nagyobb szélben is, így tűzoltási feladatok mellett teheremelésre, kutatási és mentési feladatokra, valamint teherszállításra is kiválóan alkalmazható.
Ami ezek közül kiemelten hangsúlyos, az a tűzoltási képesség, illetve ezek műszaki paraméterei.
Az újfajta tűzoltórendszer elektromosan fűtött, így akár mínusz 20 Celsius-fokig képes működni, automatikusan 4 tonna vizet tud mintegy 60 másodperc alatt felszívni, emellett további 400 liter habképző anyagot is a fedélzetére vehet, amelyet vízágyú segítségével, célzottan juttathat az oltandó területre – olvasható a specifikációjában.
A különböző szakhatósági engedélyekre még éveket kell várni, de az értékesítéssel foglalkozó szakemberek bíznak benne, hogy 2023-ban piacképes lesz a helikopter.
Cash/fotó: Russian Helicopters