Elegük van az autósoknak a zűrzavart okozó BKK-sávokból
Panaszkodnak az autósok a több helyen felfestett BKK-sávok miatt. A KRESZ ilyet nem ismer, csak buszsávot. Kész káosz!- írja a Metropol.
Igaz, közúti jelzőtábla van, miszerint „behajtani tilos, kivéve BKK”, de az nem mindig észrevehető, és aki behajt, büntetést kockáztat. Ráadásul jobbra sem lehet kanyarodni róluk, nem úgy, mint a buszsávokról. Taxisok panaszkodtak a Metropolnak, hogy teljesen rendezetlen a közlekedés azokon az utakon, ahol egy sávra az van felfestve: BKK. Ráadásul, aki vidékről vagy külföldről jön a fővárosba, nem érti, mi ez a sáv.
„Mutassa meg, melyik paragrafus alapján büntetne…”
„Taxival mehetek a buszsávban, de állítólag a BKK-nak fenntartott sávban nem” – panaszolta Károly, aki húsz éve rója a fővárosi utakat taxisként. Teljes nevét azért nem akarta adni, mert taxitársaságnak dolgozik. „Az Üllői úton kapott el a rendőr, meg akart büntetni, amiért a BKK feliratú sávban haladtam. Mondtam neki, hogy közlekedhetek a buszsávban, mire azt válaszolta: ez nem buszsáv, ez BKK-sáv. Azzal védekeztem, hogy ilyet a KRESZ nem ismer, mutassa meg, melyik paragrafus alapján akar büntetést kiszabni, és kilátásba helyeztem, hogy fellebbezni fogok, ha kell, bírósághoz fordulok. Erre elállt a büntetéstől, de őszintén szólva most sem tudom, milyen alapon lehet vagy sem közlekedni a BKK felirattal ellátott sávban.”
„Be akartam kanyarodni, meg akartak büntetni”
Tóth Sándort a Róbert Károly körúton állították meg ugyanezért. „Be akartam kanyarodni, és egy ideig valóban rámentem a BKK feliratú sávra” – meséli a miskolci autós. „Végül megúsztam egy figyelmeztetéssel, mivel nem vagyok pesti, és azzal védekeztem: honnan kellett volna tudnom, hogy ez mit jelent? A KRESZ-ben nincs ilyen, hogy BKK-sáv, csak buszsáv van és arra vonatkozó szabályok”.
A tábla a fontos, nem a felirat az úttesten
A jó szándékú, ám pocsékul elsült kezdeményezést a metrópótlás segítésére hozták létre – ám zűrzavart okozott. A BKK szerint minden rendben van a BKK-sávokkal, de azt ők maguk is elismerik, hogy az úttestre festett BKK-feliratnak semmilyen jogereje nincsen, a sáv előtti kiegészítő táblákat kell figyelni. Arra vonatkozólag, hogy kik használhatják ezt a sávot, azt írták: „mindkét útszakasz külső sávjába tilos a behajtás, kivéve a BKK buszjáratai és a motorosok számára.”
A civil autósok lekanyarodásra sem használhatják
A buszsávokat a budapesti autósok már ismerik és megszokták. A KRESZ-ben is benne van, hogy csak akkor lehet ráhajtani, ha le akarunk kanyarodni az útról. Igen ám, de az „egyedi” BKK-sáv nem buszsáv, ezen ez tilos! Mivel a táblán a „mindkét oldalról behajtani tilos, kivéve a BKK járművei” jelzés szerepel, így ezt a sávot – a taxisok mellett – a civil autósok sem használhatják még kanyarodás okán sem.
Teljes a jogi zűrzavar
De ha valaki kanyarodás miatt igénybe venné a sávot, nincs tisztázva, hogy milyen jogszabály alapján büntethetnék meg, amennyiben számonkérnék. Hiszen a KRESZ-ben nincs benne, a táblák meg gyakran zűrzavarosak. Pető Attila „KRESZ-professzor” közlekedési szaktanár és szakoktató kifejtette aggályait a BKK-sávval kapcsolatban: „Az első, hogy nemzetközileg értelmezhetetlen. A második, nem egyértelmű hogy egy szabálysértésnél milyen jogszabályra hivatkozva büntethetőek itt a taxisok, vagy éppen a kanyarodó autósok. A harmadik pedig, hogy a táblán szereplő mindkét oldalon behajtani tilos tábla az út teljes szélességére vonatkozik. Persze az emberek értik, hogy a sávra vonatkozik, mert oda van rajzolva, de alapból a KRESZ annyit mond, hogy akkor lehet csak sávonként értelmezni, hogyha kihúznának egy drótot az úttest fölé, és ott elhelyeznék a táblát az említett sáv fölé.”
A taxis ráhajthat-e? Nem egyértelmű!
„A buszsávot a menetrend szerint haladó buszokon kívül a taxisok is használhatják, valamint a motorkerékpárok. A BKK-sáv létrehozói azonban úgy értelmezik, hogy ide nem hajthatnak be a taxisok, de ezt jogszabály nem írja elő” – folytatta Pető Attila. A taxisok közül, aki ráhajt, büntetésre számíthat, aki nem, az pedig hátrányba kerül a „bátrabb” sofőrkollégákkal szemben. „Sajnos hosszú évek óta kénytelenek vagyunk szembenézni ezzel a problémával Budapesten. A BKK, mint a főváros közlekedésszervezője vezette be és alakította ki ezeket a sávokat. Már a kezdet kezdetén voltak és azóta is folyamatosan vannak ebből adódó értelmezési félreértések” – nyilatkozta lapunknak Metál Zoltán, az Országos Taxis Szövetség elnöke. Hozzátette: „Valószínűsíthető, hogy a célja az lehetett a BKK-sáv kapcsán az »ötletgazdának«, hogy bizonyos előnyhöz juttassa a BKK járműveit, más közlekedésben részt vevő járművel szemben minden jogalapot nélkülözve”. Korábban lapunkhoz is olyan taxis panasza érkezett, aki szerint büntetik a sávra hajtókat. Metál Zoltán is elmondta, hogy sokszor hallottak már BKK-sáv használata miatti büntetésről, de jogorvoslati kérelemmel nem fordultak hozzájuk. Pető Attila gyakran készít forgalommal és KRESZ-szel kapcsolatos YouTube-videókat, a BKK-sávról is készített anyagot, amelyet itt tudtok megtekinteni:
Forrás: Metropol