A benzines gépjárművek fogynak leginkább
Harmadik negyedévre világossá vált, hogy a piac további néhány százalékos lassulása várható, amelynek okai az immár krónikussá vált chip hiány mellett más alkatrészek akadozó beszállítása okozta szállítási késedelmek, valamint a gyártás drágulása, illetve a forint gyengülése – írja beszámolójában a Magyar Gépjárműimportőrök Egyesülete (MGE).
A 2021. év nehezen indult el a személyautók piacán. A 2020-as év második negyedévében történt jelentős visszaeséshez képest a piac helyreállt és az első félévi növekedés után lassulást mutat. Továbbra is elég magas, 20-30% a forgalomba helyezést követő 6 hónapon belül kivont gépkocsik száma, amelyeket export, tesztautó leállítás, bérletből visszavétel, vagy egyéb üzleti célból vontak ki a forgalomból. Annyi bizonyos, hogy az adott időszakban az első forgalomba helyezett új autók jelentős részben nem kerültek belföldi végfelhasználóhoz. Ennek a trendnek a növekedése nincs jó hatással a belföldi autópark összetételére sem műszaki, sem közlekedésbiztonsági, de különösen nem környezetvédelmi szempontból, nem beszélve arról, hogy ezek jelentős része a hazai szerviz-szolgáltatásokat sem veszi igénybe.
Új személygépjárművek és kishaszon járművek
A teljes első forgalomba helyezés adatai, valamint a 6 hónapon belüli kivonások | 2021. júniusi forgalomba helyezés piac | 2021. júniusi kivonás utáni piac | 2021. év új autó forgalomba helyezés I. félév | 2021. év új autó kivonás utáni piac I. félév |
db | db | db | db | |
Személygépjármű | 9524
(-17%) |
7390
(12%) |
95541 (5%) | 70817 (-3%) |
Ebből tisztán elektromos | 392
(19%) |
2328 (31%) | ||
Plug-in hibrid | 385
(21%) |
3206
(84%) |
||
Kishaszon jármű | 1673
(-8%) |
1436
(-4%) |
17410 (14%) | 14106
(15%) |
Forrás: DataHouse Kft.
Az értékesítésben a benzines autók túlsúlya érzékelhető a dieselek kárára, ami a széndioxid kibocsátás szempontjából nem jó folyamat, míg más károsanyagok oldaláról nézve kedvezőbb lehet. A full és konnektoros hibrid autók volumene a piac teljes méretéhez képest még mindig alacsony, a növekedési ütem jelentősen elmarad a várakozásoktól, annak ellenére, hogy egyre-másra jelennek meg az újabb és újabb ilyen autók és ezek megvásárlását az állam is támogatja. A most meghirdetett elektromosautó-támogatás pillanatok alatt elfogyott, így a második félévben a pályázott autók átadása várható. Üdvözlendő, hogy az állam támogatja a nulla kibocsátású autókat, de jobb lenne egy a környezetterhelést és nem a meghajtási módot figyelembe vevő lépcsőzetes és folyamatos támogatási rendszer kidolgozása. Ezzel a kampányszerű támogatás káros piaci befolyásoló hatása tompítható lenne. A tisztán elektromos autók értékesítése a támogató pályázatok ellenére nagyon enyhe növekedést mutat, inkább stagnál. A plug-in hibridek piaci növekedése jelentősebb, de volumenében így is alacsony.
A használt autó behozatal továbbra is jelentős. Az első háromnegyed évben 97.973 db, ami ismét felette van az új személyautók forgalomba helyezésének és ugyanebben az időszakban 8.658 db (kb. 50 %-al kevesebb, mint új) kishaszon jármű jött az országba. Amennyiben azonban a használt személygépkocsi importot az országban maradó új autókhoz viszonyítjuk, akkor a használt személyautó import mintegy 30-%-al magasabb. A használt gépjármű import környezetvédelmi szempontú szabályozása első lépéseként 2021 elején megjelent jogszabály egyelőre a vizsgáztatási rendszeren keresztül kontrollálja a környezetszennyező és idős használt autók behozatalát és forgalomba engedését. Az egyesület üdvözli ezt a lépést és továbbiakat vár, mivel ennek az intézkedésnek a hatása – véleményük szerint – nem elég erős. E mellett a Nyugat Európában bevezetésre kerülő, illetve beígért károsanyagkibocsátás-függő szigorítások nyomán egyre több korszerűtlen régi használt autó érkezik Magyarországra, amelyek beáramlásának korlátozása, fékezése immár környezetvédelmi oldalról elkerülhetetlen, azonban eddig nem született meg a politikai és jogi áttörés.
Tárgyhó | Kumulált | |
db | db | |
Motorkerékpár | 317
(19%) |
3979
(10%) |
Nagyhaszon jármű | 394
(24%) |
3366
(51%) |
Autóbusz | 96
(55%) |
832
(67%) |
Közúti nehézpótkocsi | 227
(28%) |
2353 (42%) |
A haszonjármű területen 2021 eddig jelentős növekedést hozott. Mivel a szállítási feladatok a járvány következtében növekednek, ez indokolja a haszonjárművek megnövekedett értékesítését. Az év végi értékesítés minden bizonnyal meghaladja az előre jelzettet. A sofőr hiány, ha nem is olyan mértékben, mint Nagy Britanniában, de idehaza is problémákat okoz, de fennakadást nem.
A közúti nehéz pótkocsi értékesítés trendjében, ha lassabban is, de követi a nagyhaszonjármű piac alakulását. Annyi már most látható, hogy az előrejelzésnél nagyobb lesz az értékesítés az év végére.
Az autóbusz piacra továbbra is a havi alacsony mennyiség mellett jelentős százalékos szórás a jellemző, annyi azonban látszik, hogy a piac az előrejelzés felett alakul.
A motorkerékpár-piac kulcsszava 2020-ban a növekedés volt és ez 2021-ben is folytatódott. Az egyre nagyobb nagyvárosi közlekedési dugók indokolják a kétkerekű közlekedés gyorsabb fejlődését, így a motorkerékpár értékesítés növekedését. Ideje lenne már a robogók körüli áldatlan állapotok rendezésének, amely nem csak a piac pontosabb ismeretében, hanem a közlekedés biztonságában és rendjében is sokat segítene. Továbbra is szükséges e járművek azonosításának megoldása regisztrációval, vagy KGFB plakettel – derül ki a helyzetértékelésből.
Cash/fotó: Facebook