A BMW 4-esért nem kapkodnak a vevők

 

Vannak olyan használt autók, amelyek gyakorlatilag napok alatt elkelnek a magyar autópiacon. Ezek jellemzően olcsó kisautók, amelyek fenntartása sem kerül túl sokba. A legbajosabb kocsikat akár hónapokig is árulhatják a tulajdonosaik: mutatjuk, melyik modelleket a legnehezebb eladni jelenleg Magyarországon.

Miért van az, hogy egyes autók akár néhány nap alatt tulajdonost cserélnek, míg másokat hetekig, hónapokig árulnak a tulajdonosok, mire gazdára lelnek? Ezt a kérdést boncolgatták a carVertical autótörténeti ellenőrző platform szakértői a saját adataik alapján.

A Pénzcentrumhoz elsőként eljuttatott, legfrissebb piaci elemzésükből kiderült, melyik autót lehet könnyebben, és melyiket nehezebben eladni a magyarországi használtautó piacon 2021-ben.

Nem nagy meglepetés, hogy a leggyorsabban elkelő autók a kisautó kategóriából kerülnek ki, hiszen ezek nyújtják a lehető leggazdaságosabb megoldást az autózásra. Akár egy pár vagy egy kisebb család utazásáról, akár a városi-agglomerációs ingázásról, akár egy ételfutár mindennapi munkájáról legyen szó, ez a kategória számos vásárlónak ideális lehet.

Bár a top 5-ös lista helyezettjei között csupán néhány nap eltérés van az átlagos eladási idő tekintetében – ami jól jelzi, hogy ez a kategória mennyire kelendő –, vessünk egy pillantást a konkrét sorrendre.

Legyen szó akár az egyszerűségéről és a jó értelemben vett igénytelenségéről híres régi Swiftről, vagy a már felszereltebb, mégis olcsón fenntartható és javítható újabb modellekről, a magyar népautó vezető helye nem meglepő.

A Punto szintén olcsó megoldást kínál az utazásra, és bár sokan tartanak a legendásan megbízhatatlan olasz autóktól, ez már nem az a korszak.

Egyre ritkább látvány az utakon, és lehet, hogy pont ezért kelnek el gyorsan a Matizok. A pici, könnyű, olcsó autó 800 köbcentis motorjával nem fogja felszaggatni az aszfaltot, de bámulatosan jó fogyasztása miatt elég keresett.

Sokan még a mai napig elismerően nyilatkoznak a 206-os formatervezéséről, és bár a megjelenése óta eltelt évek alatt kiderültek a típushibái, ezekkel együtt is nagyon szerethető és főleg olcsón birtokolható típusról van szó.

A másik magyar népautót, az Astrát senkinek sem kell bemutatni. Ezeket is nagyon keresik a vásárlók, gyakorlatilag pillanatok alatt elkelnek a cég adatai szerint.

A toplistásokról elmondható, hogy viszonylag megbízható és elterjedt autók, ami alacsony fenntartási költséget és jól elérhető bontott vagy utángyártott alkatrészbázist jelent. Áruk jellemzően a piac alsó szegmensében mozog Ezekből a régebbi típusokból nem annyira jellemző a külföldi import, inkább magyarországi tulajdonosok között vándorolnak.

A lista legalján szereplő típusok is logikusak, hiszen milyen autót nehéz eladni? Aminek alacsony az ár-érték aránya, gyorsan veszít értékéből, magas az üzemeltetési költsége, nehezen szervizelhető, hiányos az alkatrész-ellátottsága, és sok extrával rendelkezik – amelyek gyakran elromolnak – írták a cég szakemberei. Hozzátették, nem is kell, hogy a fentiek mindegyike teljesüljön, elég csak egy-két ilyen tulajdonság, és a vevők máris sokkal megfontoltabbak lesznek, nehezen választanak, akár visszakoznak egy-egy adásvételtől.

„Ez érthető is, hiszen a sok extra, a bonyolultabb műszaki megoldások, az eleve magasabb alkatrészárak, a magasabb fogyasztás és a költségesebb típushibák dimenziójában érdemes alaposabban, szúrósabb szemmel átnézni egy-egy példányt” – hívták fel a figyelmet.

Érdemes összehasonlítani az átlagos eladási időket a top 5-ös listával: hatalmas a különbség. Persze ez érthető, hiszen a típusok értéke között is sok esetben nagyságrendi a differencia, és a vevők szemszögéből érhető, hogy válogatósabbak lesznek egy drágább autónál – vezették fel a lista végén tanyázó modelleket.

 

Az Grandland X, bár a napjainkban nagyon divatos crossover kategória képviselője, mégis a lista utolsó helyét foglalja el. Ennek oka lehet az, hogy viszonylag telített a piac, hiszen nagy a kínálat, másrészt ez egy alig néhány éve futó modell, és bár jó vétel lehet egy-egy használt példány, sokan mégis inkább az újat veszik meg, akár lízingre.

A Puma régebbi modellje az olcsó sportautó élményt próbálta nyújtani, de mivel ehhez viszonylag gyenge motorral rendelkezett, csak a fanatikusok tartottak ki mellette, így érthető, hogy a piacon lévő néhány példány nehezen adható el. Az új Puma a Grandland X-hez hasonlóan egy jelenleg is gyártásban lévő crossover, rengeteg extrával, bonyolult technikai megoldásokkal.

A CX-30 szintén a jelenleg is gyártott crossover kategória képviselője, és bár ennél a modellnél már nem jellemző a régi Mazdák rossz hírneve a rozsdásodás miatt, áruk miatt mégis nehezebben cserélnek tulajdonost ezek a példányok.

A Suzuki Vitara ár-érték aránya miatt mégis nagyon keresett modell Magyarországon, és a használt példányok eladhatósága is ezzel magyarázható: telített a piac, aki Vitarát szeretne venni, az jellemzően az új, garanciális példányt rendel a szalonból.

A BMW 4-es sorozat hosszas eladhatósága a magasabb árral, illetve üzemeltetési és szervizköltségekkel, valamint a magyarországi és főleg a külföldi példányok által elárasztott piaccal magyarázható.

Összességében kiderült tehát, hogy az olcsó, egyszerű autók gyorsan gazdát találnak, míg a bonyolultabb, drágább modellek eladói akár hónapokig is kereshetik autójuk következő tulajdonosát.

Ha azonban jobban belegondolunk, az 50-60 napos eladási idő sem olyan nagy tragédia, ha anyagi vagy bármilyen egyéb okból nem annyira sürgető az eladás. Persze 1-2 hónap árulgatás sokaknak elveszi a kedvét az eladástól – főleg akkor, ha kevés az érdeklődő –, ilyenkor kerülnek az autók kereskedőhöz jóval alacsonyabb áron – derül ki az összeállításból.

Cash/ábra: carVertical