Hosszú évek után trónfosztás
A Dacia Sandero hatchback bizonyult Európa legnagyobb példányszámban értékesített személyautójának júliusban, miközben az összes forgalomba helyezés száma 24 százalékkal esett vissza, ezzel véget vetve egy négy hónapja tartó folyamatos növekedésnek. A Sandero megelőzte a VW Golfot.
A JATO Dynamics adatai alapján Európa 26 piacán összesen 967.830 autó eladását regisztrálták a múlt hónapban. Ezzel szemben egy évvel korábban még 1,27 millió személyautót étékesítettek a kontinensen.
Mióta 2008-ban megkezdődött a forgalmazása, ez az első alkalom, hogy a Sandero végzett a toplista élén 20.446 eladott darabbal. A Volkswagen Golf, amely általában vezeti a rangsort, ezúttal a második helyen végzett 19.425 darabos értékesítéssel, míg a képzeletbeli dobogó legalsó fokát a Toyota Yaris foglalhatta el 18.858 darabbal.
A forgalomba helyezések számában a legtöbb európai piacon visszaesés volt tapasztalható júliusban, ami elsősorban a koronavírus-járvány miatti bizonytalanságnak, illetve annak köszönhető, hogy a globális chip-hiány következtében több modell jelenleg nem kapható.
Franciaországban 35, az Egyesült Királyságban és Spanyolországban 30, Németországban 25, míg Olaszországban 19 százalékos csökkenés volt tapasztalható.
A hónap két legnagyobb nyertese a Hyundai és a Suzuki volt, ugyanis mindkét márka növelni tudta eladásainak számát. A dél-koreai gyártó 5,5 százalékos, míg a japán cég 4,7 százalékos javulást könyvelhetett el.
A többi nagy gyártó azonban mind negatív mérleggel zárta a júliust: a Renault 54, a Ford 46, a Nissan 37, a Peugeot 34, a Citroën pedig 31 százalékos mínuszt volt kénytelen elkönyvelni. Európa legnépszerűbb márkája, a Volkswagen eladásai 19 százalékkal csökkentek.
A Sandero népszerűségének köszönhetően a Dacia 16 százalékos visszaesése még így is jobb, mint a piaci átlag.
Júliusban a villanyosított autók értékesítése jelentett üde színfoltot. Az akkumulátoros-elektromos (BEV) és plug-in hibrid (PHEV) autók az eddigi legjobb júliusi eredményüket könyvelhették el, és az idei második legjobb hónapjukat rázták. BEV és PHEV modellekből összesen 160.646 darabot helyeztek forgalomba, amely 17 százalékos piaci részesedét jelent.
5433 értékesített darabbal a Volkswagen ID.3 bizonyult Európa legkeresettebb tisztán elektromos autójának júliusban, míg a plug-in hibridek között a Ford Kuga végzett a lista élén 4247 darabos eladással.
Ugyanakkora a villanyos hajtással rendelkező autó eladásaiban tapasztalható fellendülés sem tudta ellensúlyozni a dízelek visszaesését, amelyek a múlt hónapban már csak 22 százalékos piaci részesedéssel rendelkeztek, szemben a 2020 júliusában mért 30 százalékkal. A benzines autók tekintetében is csökkenés figyelhető meg, igaz jóval lassabb, mint a dízeleknél. Júliusban a benzines autók 59 százalékát adták a teljes piacnak. 2020 júliusában ez a szám 60, 2019 júliusában pedig 63 százalék volt. Ezzel szemben az villanyautók 2019 júliusában 3, a tavalyi évben 9, míg idén már 17 százalékos piaci részesedést birtokoltak.
Bár az eladások tekintetében a július visszaesést hozott, a 2021-ből eddig eltelt hét hónap mérlege továbbra is pozitív. Idén eddig 7,38 millió új személyautót helyeztek forgalomba Európában, ami 2020-hoz viszonyítva 24 százalékos bővülést jelent – olvasható az Alapjárat hírei között.
Cash/fotó: youtube.com