Szeptember végére megszűnnek a forgalomkorlátozások a Blahán

 

 

Az iskolakezdés minden évben jelentős forgalomnövekedéssel jár minden településen, de a Budapesten folyó felújítási munkálatok miatt számos támadás érte a Fővárosi Önkormányzatot. Úgy tűnik a felvetések, kritikák nyitott fülekre találtak, számos autósbarát módosítást jelentettek be a minap. A taxik Margitszigetre történő behajtását is szabályozták.

Az autósok számára kedvező intézkedéseket sokan visszavonulásként értékelik, ezért a Telex interjút készített Balogh Samu kabinetfőnökkel, amiből a következőket tudtuk meg.

A Blaha Lujza tér forgalomkorlátozása várhatóan szeptember végéig tart, addig marad a megváltoztatott lámpaprogram is. Októberre visszaáll minden: a villamosbarát lámpaprogram, a 2×2 sáv az autóknak és a kerékpársáv is. A döntést a Budapesti Közlekedési Központtal (BKK) és a Budapest Közúttal történt egyeztetések után hozták meg. A villamosbarát lámpaprogram lényege, hogy a 30 másodperccel hosszabb periódusidő miatt 25-30 százalékkal nőhet meg a nagykörúti csomópontok átmenő kapacitása. Itt elsősorban a Blaha Lujza téri torlódáson kell segíteni, de mivel csak egy csomóponton nem lehet lámpaciklust váltani, ez kihat a többi pesti körúti kereszteződésre is. Badarság, hogy több autó fog járni így a körúton, még így sem fogja elérni a kapacitás a normál időszakét.

Az autósbarát intézkedések a villamosozókon kívül a kerékpárosokat is hátrányosan érintik a Nagykörút néhány pontján. Meg is jegyezték, hogy ennek ellenére velük nem, csak az Autóklubbal egyeztetett a főváros.

A kerékpársáv megmarad a Nagykörúton, csak az Üllői útnál lesz egy kisebb változás, ahol egy rövid szakaszon összeszűkül a közúti és a kerékpársáv is. A biciklizőket itt lámpaprogram segíti: kb. 5 másodperccel előbb indulhatnak, így mire utolérik őket az autók, már jó eséllyel túl vannak ezen a szakaszon. Erről a keresztezésről elküldték a terveket a Kerékpárosklubnak, így szükség esetén be tudják építeni az észrevételeiket.

MTI/Balogh Zoltán

Négy útvonal átmeneti újranyitásáról is szó van. A VII. kerületben újra végig járhatóvá vált a Dohány utca és a Wesselényi utca a Károly körút és az Erzsébet körút között, de ez a teljes erzsébetvárosi forgalomcsillapítási programnak csak egy kisebb részét érinti, azt is csak rövid ideig: a Blaha Lujza téri korlátozások feloldásáig, azaz szeptember végéig. Emellett a Honvéd utca és Nádor utca útvonala is átjárhatóvá vált az V. kerületben, a 3-as metró felújítása miatt megnőtt Bajcsy-Zsilinszky úti forgalom enyhítésére. Itt már a forgalomcsillapítás bevezetését is csak azzal a feltétellel hagyta jóvá a közútkezelő, hogy a 3-as metró felújításakor szükség lehet a korábbi helyzet visszaállítására.

Idén, amíg tartanak a nagy forgalomkorlátozással járó beruházások, már nem várható újabb forgalomcsillapítás.

Jelenleg, amikor annyira ki van véreztetve a főváros, hogy még sárga festékre sincs nagyon pénz, nem lehet olyan ütemben kerékpárutakat létesíteni, mint tavaly. Nemrég nyertek jelentősebb uniós forrást a kerékpáros főhálózat tervezésére, ha az elkészül, akkor lehet szó a különböző szakaszokról, bringasztrádákról.

A Margitszigetet autómentes területként vizionálták. Ennek első lépése az a júniusi rendelet, aminek köszönhetően már taxikkal is be lehet hajtani, akkor sanyarú sors vár a szigetre – olvasható a felvetés.

A taxik behajtása eddig szürke zóna volt, aki nagyon akart, be tudott jutni. Az új rendelet megengedi a behajtást, de csak a tisztán elektromos és zöldrendszámos hibrid előírásoknak megfelelő taxiknak. A védett övezet területén belül nincs lehetőség várakozni, és csak az északi, Árpád hídhoz vezető felhajtón közlekedhetnek.

Az egyéb járművekre vonatkozó behajtási engedélyek számát pedig drasztikusan csökkentették, ennek hatása jövőre fog igazán érződni, az idén még a rendeletmódosítás előtt kiadott engedélyek miatt – fogalmazott a kabinetfőnök az interjúban.

Cash/fotó: Google