1500 helyet kell biztosítani
A Budapest Fejlesztési Központ (BFK) irányításával az M3-as autópálya felől érkező autóforgalom számára összesen legalább 1500 férőhelyes új P+R-parkolóházakat terveznek a Mexikói úti Kisföldalatti végállomásánál.
A Budapest Fejlesztési Központ (BFK) közbeszerzést írt ki a P+R-parkolóházak tervezésére a Kisföldalatti Mexikói úti végállomásánál. Vitézy Dávid, a BFK vezérigazgatója arról számolt be, hogy megkötötték a szerződést a közbeszerzés nyertesével, a KÖZTI Zrt.-vel, és kezdődhet a Mexikói úti P+R parkolóházak tervezése.
A Vitézy Dávid szerint a Köztinek összetett tervezési programot kell végigvinnie a koncepciótervtől egészen az építéshez szükséges engedélyek beszerzéséig és a kiviteli tervekig. A tervezési munka nettó 624 millió forint, 2023 nyaráig tart, a projektet teljes egészében a központi költségvetés finanszírozza.
A feladat az elsősorban az M3-as autópálya felől érkező autóforgalom számára összesen legalább 1500 férőhelyes új P+R parkolóházak tervezése az M3 autópálya-bevezető – Hungária gyűrű – Mexikói út csomópontjában, a Mexikói úti Kisföldalatti-végállomásnál.
A külső kerületekből és az észak-pesti elővárosokból érkezők így sokkal könnyebben válthatnak majd az autóról kisföldalattira, villamosra vagy trolibuszra, sőt a jövőben akár vasútra is − olvasható a tájékoztatóban.
Eszerint előzetesen megvizsgálták a környéket a Liget Budapest csapatával közösen, ennek eredményeként két, egymáshoz közeli helyszínen épülhetnek a parkolóházak.
Egyrészt a Mexikói úti busz- és trolimegállónál ma is P+R-ként használt területre építhető parkolóház az M1 kisföldalatti végállomásánál, másrészt az M3-as sztrádabevezető végcsomópontjának ágai közé emelhető ilyen épület.
A parkolóházak létrehozása szervesen kapcsolódik a környék közlekedésének megújításához, zöldebbé tételéhez, a beruházás a Városliget autómentesítéséhez, továbbá a belváros forgalomcsillapításához szükséges feltétel.
„A parkolóházak az utolsó bástyát jelentik majd a jelenleg még a Ligetbe és a Ligeten át a belvárosba tartó autóforgalom mérséklésére azzal, hogy jó lehetőséget adnak az autósoknak arra, hogy átüljenek a közösségi közlekedésre”
− állítja a BFK vezérigazgatója.
A Mexikói úti P+R-parkolóházak ugyanakkor nemcsak a Városligeten, a Kós Károly sétányon át a belvárosba irányuló átmenő forgalmat csökkenthetik, hanem a célforgalmat is, vagyis a Városliget intézményeibe, például az Állatkertbe igyekvők is parkolhatnak itt.
A tervezési munka elején a tervezőnek meg kell vizsgálnia, körül kell járnia többek között az alábbi szempontokat, kérdéseket:
– Az épületenként biztosítandó P+R, kerékpártároló- és buszparkoló-férőhelyek száma
– A meglévő Mexikói úti troli- és buszvégállomás szükséges áttervezése
– Az M1 metró meghosszabbítási elképzeléseivel egyeztetett módon meghatározni a parkolóházak felépítését, elhelyezkedését
– Az egyes parkolóházak kapacitása
– Az M3-as sztráda végcsomópontja felüljáróinak a parkolóházak különböző szintjeire történő lehetséges kapcsolódási pontjai
– A közösségi közlekedési eszközökre történő átszállások lehetséges kialakításai
– Tekintettel a fontos helyszínre: igényes építészeti megjelenés, tömegképzés, városképi illeszkedés, homlokzatok
– Esetleges mélygarázsszint(ek) kialakításának vizsgálata
– Mikromobilitási eszközök tárolása esetleg bérlési lehetősége a parkolóházakban vagy azok közelében
– Turistabusz-parkolóhelyek
A BFK a teljes városligeti autómentesítésről, illetve ezen belül a parkolóházakról is kérdőíves felmérést készített, amit a helyszínen ismertetett az érdeklődőkkel a tervezett elképzeléseket, és meghallgatta igényeiket – mint megtudtuk.
Cash/fotó: BFK