16 ezer euró lehet egy környezetbarát gépkocsi

 

Egy felmérés szerint az autóvásárlók több mint kétharmada már elektromos változatban gondolkodik. A megkérdezettek 60 százaléka egy éven belül tervezi a beszerzést. Ami visszatartó erő, a magas ár, és a biztonságosan elérhető és működő töltőhálózat. A kisebb hatótávolság a harmadik helyre szorult – írja a The Guardian.

Egy új elektromos autó ma még csaknem kétszer annyiba kerül, mint egy hasonló tudású belső égésű motoros autó, a Bloomberg NEF piacelemző számításai szerint viszont ez a következő években radikálisan változni fog, 2030-ban pedig már olcsóbban vehetünk majd elektromos autót, mint amennyiért ma egy benzinmotoros kocsit kapnánk.

A zöldebb közlekedésért kampányoló, brüsszeli székhelyű Transport & Environment civil szervezet megbízásából végzett kutatásban a Bloomberg szakértői arra jutottak, hogy a nagyobb autók, így a szedánok és SUV-ok ára már 2026-ra kiegyenlítődhet, egy évvel később pedig az elektromos kisautók is behozzák árban a fosszilis üzemanyaggal működő társaikat.

A piacelemző előrejelzése szerint a villanyautók ára még állami támogatások nélkül is jelentősen csökkenni fog, aminek két fő mozgatórugója a kifejezetten elektromos autók gyártására szolgáló gyártósorok kiépülése, valamint az akkumulátorok előállítási költségeinek radikális csökkenése lesz. Utóbbi esetében a Bloomberg arra számít, hogy 2020 és 2030 között mintegy 58 százalékkal fognak csökkenni a költségek, így az évtized végére mindössze kilowattóránként 58 dollárba fog kerülni egy akkumulátor előállítása.

Ma egy átlagos belső égésű motoros autó, adók nélkül 18.600 euróba kerül, míg egy elektromos autó 33.300 euróba, 2026-ra viszont mindkét autótípus ugyanannyiba, 19 ezer euróba fog kerülni. A belső égésű motoros autók ára innen lassanként tovább emelkedik, míg a villanyautók ára továbbra is meredeken csökkenni fog, így az elemzők arra számítanak, hogy 2030-ra egy elektromos autó átlagos ára mindössze 16.300 euró lesz, vagyis jóval olcsóbb, mint egy mai benzines autóé.

A hírről beszámoló The Guardian megjegyzi, hogy a Bloomberg előrejelzése még ezzel együtt is konzervatívnak számít, az UBS befektetési bank szakértői például már 2024-re várják az a fordulópontot, amikor az elektromos és a belső égésű motoros autók árai kiegyenlítődnek.

A következő évtized nem csak abból a szempontból lesz fordulópont, hogy az elektromos autók árban is elhúzhatnak a benzines és dízelautók mellett, de utóbbiakat 2030-tól már jónéhány országban egyáltalán nem is lehet majd kapni. 2020-ban számos európai ország mellett többek között Japán és Kalifornia is bejelentette a belső égésű motoros autók kivezetését, jellemzően 2030-as céldátumot határozva meg. A változásokra az autógyártók közül is egyre többen reagálnak, a Jaguar például már 2025-től kizárólag villanymotorral szerelt modelleket fog gyártani, a következő években pedig a Ford, a Bentley és feltehetőleg számos más gyártó is követheti a példájukat.

Az elektromos autók árának konszolidálódása persze csak a képlet egyik fele, az ilyen autókat bizonyos gyorstöltőkön ma már jóval drágább feltölteni, mint amennyibe egy benzines vagy dízelautó megtankolása kerülne, vagyis ahhoz, hogy az elektromos autózás valóban olcsóbb alternatíva legyen, a gyorstöltő-hálózatok árszabásában is csökkenésre lenne szükség. Arról nem is szólva, ha a gépjárművek is elektromos áramot tankolnak, ezt a villanyáramot mi termeli meg és hogyan lesz képes ellátni az igényeket, ha napjainkban egy-egy hőhullám, tartós kánikula idején elektromos megtakarításra és a légkondik kikapcsolására szólítják fel a lakosságot az áramszolgáltatók.

Cash/fotó: Google