Három részből áll a 12,6 tonnás szobor

 

Csütörtök délelőtt elkezdték a hídfőket díszítő kőoroszlánok elszállítását, a szobrok 2022 decemberére megszépülve térnek vissza a helyükre. A több mint tíztonnás oroszlánokra alapos „ráncfelvarrás” vár egy újpesti műteremben – írja közleményében a Budapesti Közlekedési Központ (BKK).

Újabb látványos szakaszához ért a Lánchíd-felújítás. A hídfőket őrző oroszlánszobrok egyikét augusztus 5-én, csütörtökön elszállította a kivitelező. Mind a négy oroszlán restaurátorok szakértő kezei között, egy újpesti műteremben újul meg, és a közúti forgalom 2022. decemberi újraindulására tér vissza a helyére, a talapzatára.

 

A sóskúti mészkőből készült szobrokat több kőtömbből faragták, egy oroszlán három részből áll össze. Az elemek tömege egyenként 2,8 tonna, 5,5 tonna és 4,3 tonna. Egy kőoroszlán összesen tehát 12,6 tonna, vagyis valamelyest nehezebb, mint egy alacsonypadlós, városi szóló autóbusz utasok nélkül.

Miután a szakemberek eltávolították a szoborelemeket összekötő cementfugát, a kődarabokat egyesével, toronydaruval emelték le csütörtökön a háromméteres gránittalapzatról a pesti oldalon. A budai oroszlánok várhatóan néhány héten belül mennek majd a restaurátor-műhelybe.

Az eredeti darabjaikra bontott oroszlánok műterembe szállítása után a restaurátorok először felmérik, hogy milyen állapotban vannak a szobrok, ezután megerősítik azokat. Mivel a mészkő a környezeti hatások miatt „elgipszesedik”, megköti a szennyeződéseket, a felszíne pedig elszíneződik, először különleges vegyszerekkel kell megtisztítani a szobrokat. Csak ezt követően pótolhatják a hiányzó darabokat, és végezhetik el rajtuk a szükséges javításokat.

A szobrok mérete és tömege külön kihívást jelent majd a restaurálás során, hiszen a műtermi mozgatásukhoz ugyancsak nagy teherbírású gépekre van szükség.

A Lánchíd felújítását a Duna fém- és lőszermentesítésével kezdték meg májusban. Ezt követően a pesti oldalon felállították a toronydarut, átépítették a Clark Ádám teret, közben elkészült az átkelő függesztett állványzata. Június 16-án teljesen lezárták a hidat a forgalom elől. Másfél héttel később a fém- és lőszermentesítés lezárásaként egy törökkori ágyúgolyót emeltek ki a víz alól, július elejére pedig a budai oldalon is összeszerelték a toronydarut. A híd pályaszerkezetének bontása július közepén kezdődött, míg az első új acél pályalemezek július végén érkeztek meg Csepelről.

A Lánchíd felújítása 2023-ra készül el. A korszerűsítéssel kapcsolatos hírek, információk és aktualitások a www.lanchid.hu oldalon folyamatosan nyomon követhetők. A kőoroszlánok történetéről ezen a linken olvashatók érdekességek – derül ki a kiadott tájékoztatóanyagból.

Cash/fotó: BKK