TOP10 legolcsóbb elektromos autó
Kiírták a villanyautó-támogatási pályázatot, amely újabb lehetőséget jelent a hagyományos üzemanyaggal hajtott járművek cseréjére. Az összeállításban a jelenleg hazánkban forgalmazott modellek szerepelnek, ármegjelöléssel. Nem a taxi előírásokat vettük alapul, bár akad köztük, ami üzletszerű személyszállításra is szóba jöhet.
Az idei villanyautó-támogatási kiírás egyrészt több ütemben pályázható és immár 12 millió forintos bruttó vételárig jár a 2,5 millió forintos támogatás. A 7-9 üléses elektromos modelleknél 2 millió forinttal emelték mind a 2,5, mind a 1,5 millió forintos támogatás összeghatárát, ráadásul a nagycsaládosok az általuk igényelhető 2,5 millió forintos támogatással össze is vonhatják a villanyautókét, így akár 5 millió forintos dotációt is élvezhetnek.
A támogatás és annak az elérhetősége persze csak az egyik dolog, legalább ilyen fontos mellé, hogy kínálat is legyen, márpedig úgy néz ki, bőségesen van. A márkák zöme rámozdult a kedvezményre, s ahhoz saját maga is hozzárakott. Mutatjuk, melyek a legolcsóbb villanyautók most.
- Dacia Spring – 3 999 000 Ft-tól
A Dacia a villanyautók között is az árbajnok címre tört. A Spring tavaly ősszel a világon elsőként volt előrendelhető hazánkban, de most is lehet rá rendelést leadni. A 27,4 kWh-s akkumulátorral szerelt miniautó WLTP vegyes ciklus szerint 230 kilométeres hatótávot ad, ennyit valósan is tud hozni. S bár egyszerű, mint az egyszeregy, a Renault hátterével épített elektromos hajtása tökéletesen működik.
- smart EQ fortwo – 4 750 430 Ft-tól
Tavaly a smart elsőként lépte meg, hogy átállt a teljesen elektromos modellekre, minden modellje EQ. A legkisebb a fortwo, azaz a klasszikus, kétüléses smart. Trendi, stílusos, parkolóhelybarát és fordulékony, 159 kilométeres hatótávjával városban tökéletesen élhető, bő 800 ezer forintos felárral nyitható vászontetővel, cabrio kivitelben is kapható.
- smart EQ forfour – 4 940 930 Ft-tól
Bár már négyüléses, még mindig egy miniautó a Renault-val közös fejlesztésű, gyakorlatilag Twingo műszakiságú forfour. Ahogyan a fortwo, ez is hátul hajt, csomagtere még kisebb, csupán 185 literes, hátsó ablakai csak billentéssel nyithatók, hajtáslánca és akkumulátora a fortwo-éval azonos: a 17,6 kWh-s telep 159 kilométeres hatótávot ad. Opcióként 22 kW-os AC töltő is elérhető a smartokhoz, de kicsiny akkujuk konnektorról is feltölthető 8-9 óra alatt.
- Volkswagen e-up! – 5 372 830 Ft-tól
Tavaly előtt év végén – frissítése után – még 6,5 milliós ár körül érkezett a piacra, most 8,837 millió forintos listaárral startol az e-up!. Viszont a Volkswagen 800 ezer forintos kedvezményt is ad hozzá, így ma 5,372 millió forintért talán még jobb bolt, mint volt másfél évvel ezelőtt, 5 millió forint körül. Bruttó 36,8 kWh-s akkumulátorával gond nélkül ad 300 kilométer feletti hatótávot, 83 lóerős, 212 Nm nyomatékú villanymotorjával simán viszi a 130 km/órás tempót, utastere tágasabb és jobb minőségű, mint a Dacia Springé, csomagtere pedig alig kisebb. Persze felára is van bőven, több mint 25%-os. A készlet ismét erősen korlátos belőle, kereskedői készletről néhány Citigo talán még szintén elcsíphető.
- Fiat 500E- 5 490 000 Ft-tól
Bár csak háromajtós, de az 500E vadonatúj modell, ráadásul már az alapverziója elég jól, sok más mellett kulcs nélküli nyitással-indítással, 7 colos érintőképernyővel felszerelt. Ilyenek nincsenek a nála olcsóbbakban, ugyanakkor 23,8 kWh-s akkumulátorával és 190 kilométeres hatótávjával az alap 500E nem feltétlen lesz a legélesebb kés a fiókban, a legcsinosabb persze még lehet.
- Mazda MX-30 – 6 990 990 Ft-tól
Itt egy jelentősebb ugrást láthatunk az előbbi modellekhez képest, de az MX-30 nem csupán egy villanyautó. Öngyilkos ajtajaival, B-oszlop nélküli karosszériájával és vezetési élményével, valamint minőségével is más liga, mint az árban alatta állók, sőt, utóbbiakkal igazából abszolút értékben is egyedi és különleges a piacon, csupán 200 kilométeres hatótávja az, amivel nincs a legjobbak közt. Persze nem véletlenül, a Mazda szerint (alighanem jogosan) ennyi elég kell legyen egy villanyautóhoz, ám a kisebb (35,5 kWh-s) akkumulátor által az amúgy kompakt crossoveres, tehát nem szerény méretű autó tömege viszonylag normális maradt, ez pedig kétség kívül jót tett vezethetőségének.
- Renault Zoe – 7 059 000 Ft-tól
Népszerű villanyautójához a Renault eddig is adott kedvezményt, most is ad: a készleten lévő autókhoz az állami támogatás 2,5 millióján túl további 2,5 millió forintot, plusz elengedi a metálfényezés felárát, plusz még 100 ezer forintos MOL Plugee töltőkártyát is ad. Így aztán igencsak jó ajánlat a jól felszerelt, alapáras 22 kW-os AC tölthetőségével bajnok, 50 kWh-s akkus villanyautó az akár 395 kilométeres hatótávjával.
- Hyundai Kona – 7 499 000 Ft-tól
Még van a frissítés előtti Konákból is a Hyundai hazai készletén, ez pedig most kifejezetten jó hír, ugyanis ezek kisebbik, 39 kWh-s akkumulátorral szerelt verziói eleve 10,949 millió forintról startolnak, ebből enged 950 ezret a márka, az állami támogatással pedig 7,5 millió forintért ugyancsak bajnok ajánlat a frissítése előtt sem öregnek tűnő Kona.
- Peugeot e-208 – 7 790 000 Ft-tól
Az 50 kWh-s akkumulátorral szerelt, 300 kilométer feletti hatótávot adó e-208 belépő, Active verziója listaáron is beférne a 2,5 millió forintos támogatás 12 millió forintos árküszöbe alá, de a Peugeot azért ad 1,21 millió forintnyi árkedvezményt, hogy mindennel együtt 7,79 milliótól elérhető legyen a villanyos kisautó, amivel az e-208 a PSA, pontosabban ma már Stellantis CMP platformjának legolcsóbb tagja, hiszen az Opel Corsa-e kicsivel drágábban kapható nála, ahogyan logikusan az e-2008 és a Mokka-e is.
- Nissan Leaf – 7 990 000 Ft-tól
A 10 legolcsóbb villanyautó, avagy a kedvezménnyel legfeljebb 8 millió forintos kínálat legtágasabb és külső hosszával is legnagyobb tagja a Leaf, ami Visia alapverziójával szintén beférne még a 12 milliós küszöb alá, ám a Nissan felszereltségtől függően 1,3-1,7 millió forintos kedvezményével az összes 40 kWh-s akkus verzió befér az említett küszöb alá, az alap Visia szintet pedig 7 990 000 forinttól vihetjük. A Leaf méretein túl 150 lóerős, 320 Nm nyomatékú villanymotorjával is erős versenyző a legolcsóbb modellek körében.
Érdemes megnézni a 8 millió forint fölötti modelleket is, az Opel Corsa-e például kereskedői kedvezménnyel becsúszhat az említett küszöb alá.
A top10 legolcsóbb villanyautó természetesen csak a kínálat kezdete, a 2,5 milliós támogatás még megcsíphető a Mini Cooper SE, a Honda e, a Hyundai Ioniq, a Kia e-Niro és e-Soul, az Opel Corsa-e és Mokka-e, a Peugeot e-2008 és a Citroën ë-C4, de még a Volkswagen ID.3 alapváltozatának rendelésével is. Jól jár, aki most kíván és tud is villanyautót venni – olvasható az autonavigator.hu összeállításában.
A fentebb bemutatott modellek között már akad, ami taxinak is megfelel, jó lehet, nem hatalmas utas- és csomagtere teheti vonzóvá őket.
Viszont aki taxinak keres megfelelő autót, annak itt is felhívjuk a figyelmét arra a lehetőségre, amiről korábban már hírt adtunk, miszerint június 8-tól három napon keresztül kifejezetten taxisoknak szervez elektromos autó tesztevezetési napokat a VW csoport. E lapban történt regisztrációt követően ki lehet próbálni a Skoda és a Volkswagen villanyautóit. Ezek lehet, hogy átlépik a 8 milliós beszerzési árat, de a komoly taxis kedvezmény miatt érdemes elgondolkodni, ha valaki autót akar, vagy nem akar, de muszáj cserélnie. Megsúgom, ha csak egyszerűen kíváncsiságból tesztelünk néhány autót, az is jó buli!
k.z.t./fotó: autonavigator.hu