Önvezető, sofőr nélküli szolgáltatás
A Boeing által támogatott Wisk hamarosan önvezető, sofőr nélküli, repülő taxiszolgáltatást indít be az Egyesült Államokban. A Deloitte becslései szerint az iparág 2035-re az 57 milliárd dolláros piaci értéket is elérheti – írja a CNBC.
Telefon elő, helyszín és időpont megadása, majd várakozás. Ezt a forgatókönyvet mindenki ismeri, aki taxit rendel. De mi van, ha a taxi nem négy keréken gurulva, hanem az égből leszállva érkezik a megadott találkozási pontra? A tudományos-fantasztikus filmekből ismert szolgáltatás 5 éven belül a mindennapjaink részévé válhat. A Wisk nyélbe ütötte az első üzletét, és már csak az Amerikai Szövetségi Repülési Hivatal jóváhagyására vár, hogy néhány hónapon belül piacra dobja a saját fejlesztésű repülő járműveit – tudhatjuk meg a haszon.hu összeállításából. Mielőtt azonban a részletekbe belemennénk, és többen pályaváltoztatást terveznének e miatt, érdemes elképzelni, hogy ezt a feladatot mondjuk egy Dohány utcai rendelés esetén miként is lehetne megoldani? Hát még, ha egyszerre több ilyen taxit rendelne egy nagyobb társaság, miközben azért a trolik is közlekednének, meg a többi járművet sem tiltanák ki az adott területről. Ám folytassuk az álmodozást.
A Wisk 2019-ben alakult, a Boeing támogatásával. Viszont van az életükben egy másik fontos szereplő, a Kitty Hawk. Ez a cég elektromos repülési technológiákat fejleszt, a Google alapítói hozták létre.
A Wisk is ehhez hasonló technológiát fejlesztett, így szövetségre léptek. Az eredmény? Biztonságos, önvezető, sofőr nélküli légi járművek, melyek alkalmasak emberek és rakomány szállítására is. Egy töltéssel körülbelül 40 kilométert tudnak megtenni, és két ember fér el az utastérben.
A legfrissebb megállapodásukat a Blade vállalattal kötötték. 30 járműből álló flottát terveznek piacra dobni a Blade charter repülési hálózatának részeként.
„Egy olyan légi járművet akartunk megteremteni, amely hatékony, elérhető, és mindenekelőtt biztonságos. Az önvezető légi járművek építésében és működtetésében szerzett szakértelmünket ötvöztük a Blade operatív szaktudásával, így még biztonságosabb és kellemesebb szolgáltatást tudunk nyújtani” – mondta Gary Gysin, a Wisk ügyvezetője.
Az együttműködés a charter vállalatnak is előnyös, hiszen egyre kevésbé akarnak a hagyományos gépekre támaszkodni. Néhány éven belül teljesen át akarnak állni a biztonságos, csendes, károsanyag-kibocsátás nélküli, elektromos légi járművekre.
A Blade egyébként más vállalatokkal is társult. Néhány hete a Beta Technologies céggel állapodtak meg egy 20 repülőből álló flotta üzemeltetésben. Ezek a járművek viszont pilótát igényelnek, és csak 2025-ben állhatnak szolgálatba.
Az tény, hogy technológiai, infrastrukturális és adminisztratív kihívások mellett az emberek bizalmát is nehéz lesz elnyerni, sokan félnek repülőbe ülni, arról nem is beszélve, hogy a Wisk esetében még pilóta sem lenne a járműben.
Ettől függetlenül a Deloitte elemzése szerint az iparág 2025-re elérheti a 4 milliárd dolláros, 10 évre rá pedig az 57 milliárd dolláros piaci értéket.
Nyilvánvaló, hogy ez a szolgáltatás hazánkban még évtizedekig nem lesz elérhető, megkockáztatom, hogy a pandémián túllépve, egy földi fuvarozó generáció még fel fog nőni, mire a körút fölött taxik fognak röpködni. Megjegyzem: mi a föld alatt a metróval, a földön haladni próbáló közösségi közlekedéssel sem vagyunk képesek a tökéletes koordinációra, nemhogy a légtérben… De ne legyen igazam és jöjjön egy új, egy jobb világ, amelyben önvezető, vezető nélküli járművek szolgálják a humanoidot, az embert.
Cash/fotó: Google