Elektromos autó, akkugyár, töltőpontok

A VW-csoport 2025-ig ötmilliárd eurós fejlesztést tervez Spanyolországban, melynek részét képezné egy teljesen elektromos saját – SEAT – gépjármű piacra dobása, egy akkumulátor-összeszerelő üzem építése és a jelenlegi töltőpontok meg triplázása és húszezres darabszám elérése – jelentette be sajtótájékoztatóján a cég elnöke.

„Évi félmillió elektromos autót gyártana a spanyolországi Martorellben található gyárában a SEAT S.A. vállalat” – jelentette be a Wayne Griffiths a cég elnöke sajtótájékoztatóján. Az elképzelés szerint ezért 2025-ben egy új elektromos városi modellt is piacra dobnak 20 ezer és 25 ezer euró (7,3 millió és 9,1 millió forint) közötti áron, hogy így „az elektromos mobilitás tömegesen hozzáférhető legyen a lakosság számára”

 

A német Volkswagen-csoporthoz tartozó vállalat vezetője emlékeztetett: a múlt nyáron 5 milliárd euró értékű spanyolországi fejlesztési beruházást jelentettek be 2025-ig, hogy felkészüljenek az elektromos meghajtású járművek tömeges gyártására. „Átformáljuk az automobil szektort Spanyolországban” – fogalmazott, hangsúlyozva, hogy mindehhez azonban elengedhetetlen a spanyol kormány, valamint az Európai Bizottság támogatásának megszerzése még ebben az évben.

Mint mondta, Spanyolországban szükség van az elektromos autók vásárlásának ösztönzésére, mivel éves szinten jelenleg az eladások 4,7 százalékát teszik ki ezek a járművek, míg az uniós átlag 10,5 százalék. Emellett meg kell háromszorozni a töltőpontok számát, hogy elérje a 20 ezret az országban.

„Ha Spanyolország versenyképes központja kíván lenni az elektromos autóknak, legalább egy akkumulátorgyárat is létre kell hoznia területén” – jelentett ki Wayne Griffiths hozzátéve, hogy a SEAT tervei közt szerepel egy akkumulátor-összeszerelő üzem létesítése Martorellben vagy Barcelonában.

A cég elnöke beszélt arról, hogy tavaly mintegy 427 ezer gépjárművet értékesítettek, 25,6 százalékkal kevesebbet, mint 2019-ben. Céljuk, hogy ismét elérjék a koronavírus-járvány előtti eladási szintet, és pénzügyileg rentábilisak legyenek. Ennek érdekében ebben az évben hatra növelik a hibrid autók kínálatát, és az év második felében bemutatják a Cupra Born-modellt, amely a márka első teljesen elektromos meghajtású típusa lesz.

Bejelentette: jövőre megkezdik a Cupra-modellek értékesítését Ausztráliában, és további bővülést terveznek Dél-Amerikában. 2024-ben piacra kerül a Barcelonában tervezett és fejlesztett Cupra Tavascan is, amely a második, 100 százalékban elektromos modellje lesz a márkának.

Carsten Isensee, pénzügyi és informatikai alelnök elmondta: a SEAT adózás utáni eredménye ötévnyi folyamatos növekedés után 2020-ben 194 millió euróval maradt el az egy évvel korábbitól, amikor viszont 346 millió eurós rekord bevételt könyvelt el. A cég ugyanakkor megőrizte piacvezető pozícióját Spanyolországban, és növelni tudta bevételeit például Németországban, Olaszországban és Törökországban is.

Számunkra a fejlesztések közül a meghirdetett Seat Cupra Tavascan elektromos autó lehet érdekes, mennyiben műszaki és egyéb paramétereiben megfelel a személyszállító gépjárművek – értsd taxik – követelményeiknek, ugyanis ez a beígért – állami támogatás nélküli –, 20-25 ezer eurós alapár (7,3-9,1 millió forint) kedvező lehet a hazai fuvarozók számára. Egyelőre azonban csak a gépjármű sziluettje ismert, mi elég sejtelmes, de egy vásárlási elhatározás meghozásához, lássuk be, nagyon kevés.

Cash/fotó: Seat.hu