Az első villany-hibridmozdony Európában

Kandó Kálmán óta tudjuk, hogy léteznek felsővezetékről táplált villanymozdonyok. Most azonban megérkezett Európába az első, árufuvarozásra optimalizált villany-hibrid mozdony. Az erőforrásnak a teszten 500 kilométerre kell elvontatnia a 300 tonnás szerelvényt, az előírt futásteljesítménye pedig 1570 kilométer tesztüzemben.

A sikeres tesztek után Európában a Rail Cargo Hungaria (RCH) használ majd először nulla emissziós, gazdaságosan üzemeltethető nagyteljesítményű vonali és tolatómozdonyokat a vasúti árufuvarozásban. A járművek technológiája lehetővé teszi, hogy a felsővezeték nélküli szakaszokon, úgynevezett szuperkapacitások adják az energiát a továbbhaladáshoz. A mozdonyok ezeket az energiatárolókat felsővezetékről – állóhelyzetben vagy útközben-, illetve töltőpontokon is feltölthetik – olvasható a kiadott tájékoztatóban.

A vonali-mozdony

A most tesztelt környezetbarát villany-hibrid tolatómozdony a tervek szerint több tíz kilométert képes megtenni vízszintes pályán önerőből, felsővezeték nélküli szakaszon. Ez a képesség meghaladja azt a teljesítményt, amelyet jelenleg a nemzetközi gyakorlatban elvárnak.

A tájékoztató anyagból kiderül: az első leszállított jármű statikus és dinamikus tesztjeit az észak-rajna-vesztfáliai Minden város műszaki laboratóriumában, a futás- és fékpróbákat a német szövetségi vasút tesztpályaszakaszán végzik. A várhatóan május végéig tartó vizsgálatokat követően a stressz-teszteket nyílt vasúti hálózaton hajtják majd végre. A dinamikus próbákon az 5600kW teljesítményű, 90 tonnás, vonali-mozdonynak 300 kN-t leadva, legalább 500 kilométer távolságra kell elvontatnia egy 300 tonnás szerelvényt akár 120 km/h sebességgel, a stressz-teszteken pedig az előírt futásteljesítmény 1570 kilométer. A jármű vizsgálata a tervek szerint mintegy 1750 üzemóra lesz.

Mint megtudtuk: a Rail Cargo Hungaria 2019 októberében írt alá megállapodást a kínai CRRC ZELC vállalattal arról, hogy 36 hónapon belül kifejleszti a villany-hibrid üzemű, nulla emissziós tolató- és nagyteljesítményű vonali mozdonyokat, elkészít 2-2 járművet, majd a vonatkozó magyar és nemzetközi engedélyekkel együtt átadja azokat a magyar árufuvarozó társaságnak. Az RCH a megállapodás értelmében 4 évre bérbe veszi a járműveket. Amennyiben a hibrid mozdonyok az elvárt teljesítmény szerint fognak működni, az RCH élhet további bérlési, vagy akár vásárlási opció lehívásának lehetőségével, illetve kedvező feltételekkel rendelhet további 20-20 járművet mindkét típusból.

A tolatómozdony

A tolatómozdonyokkal az RCH Magyarországon lát majd el feladatokat, a vonali mozdonyok tervezett felhasználási területe Magyarországon kívül Horvátország, Szerbia, Románia, Macedónia, Görögország, valamint Bulgária. Fuvarteljesítményével az RCH évente több tízezer kamion közúti közlekedését váltja ki, évi mintegy félmillió tonna üvegházhatású gáztól mentesíti a környezetet – olvasható a károsanyag-kibocsátásról csökkenését taglaló részben.

 

Cash/fotó: CRRC ZELC