A fizetési moratórium lehetőség nem kötelezettség

Egy reprezentatív felmérésből kiderült, a lakosság 41 százaléka nincs tisztában mi történik akkor, ha fizetési késedelem vagy a tartozás-felmondás esetén a fennmaradt követelés olyan céghez kerül, amely ezen kintlévőségek behajtásából él. Érdemes ezt elkerülni és a hitelezővel időben felvenni a kapcsolatot és beszélni. Információink szerint sok taxist érinthet a probléma, számukra különösen érdekesek lehetnek az alábbi információk.

 

A világjárvány megjelenését követően több százezer embernek jelentett segítséget a kormány által meghirdetett hiteltörlesztési és hitelfelmondási moratórium, ami jelen állapotban június 30-al lejár. Félő, hogy ezután megnő majd a késedelmes hitelfizetések, illetve a fizetésképtelenség miatt felmondott hitelek száma.

A Forecast Marketingkutató Kft. a felnőtt magyar lakosság körében 500 fős, reprezentatív felmérést végzett, amelyből kiderül: a válaszadók 41 százaléka nincs tisztában azzal, hogy a fizetési késedelem vagy a felmondott tartozás esetén fennmaradt követelés a legtöbb esetben valamelyik követeléskezelő céghez kerül, amely gondoskodik annak behajtásáról.

A megkérdezettek 44,8 százaléka nem tudta, hogy a tartozás a végrehajtás szakaszába kerülhet, ha a követeléskezelő nem tudja elérni az írásbeli felszólításra nem reagáló adóst a további egyezkedés érdekében. A többség, 51 százalék nem volt tisztában azzal, hogy a követeléskezelők célja a megállapodás, amelynek keretében részletfizetésre, bizonyos esetekben pedig a követelt összeg egy részének elengedésére is sor kerülhet.

Szintén a válaszadók többsége, 52 százaléka nem tudta, hogy a követeléskezelővel még plusz költség nélkül lehet megegyezni, míg a végrehajtási eljárás már akár 30-40 százalékos többletköltséggel is együtt jár. A válaszadók 71 százaléka jelezte, hogy a tartozás elmaradása vagy felmondott tartozás esetén szívesen választaná az együttműködést a követeléskezelővel.

A Bankmonitor szerint ezeket érdemes megtenni:

  • A hitelmoratórium június végi lejárata előtt érdemes felkészülni arra, hogy ismét fizetnünk kell majd. Az esedékes havi törlesztőket például félretehetjük, ebből tartalékot képezhetünk. Így egyrészt megszokjuk, hogy csökken az elkölthető jövedelmünk, másrészt nem lehet eléggé hangsúlyozni a vésztartalék fontosságát. Persze ez csak akkor járható út, ha van jövedelmünk.
  • Ne bújj el a bank elől! Érdemes már a probléma előtt, akár a moratórium lejártát megelőzően jelentkezni a banknál, és megpróbálni valamilyen áthidaló megoldást találni arra az időre, amíg ismét jövedelemhez jutsz. Sokkal rosszabb, ha egyszerűen nem fizetsz, mert rohamosan csökkennek a lehetőségeid akkor, ha 90 vagy 180 napja nem fizetsz. Azt pedig minden lehetséges eszközzel meg kell akadályozni, hogy az elmaradás miatt a bank felmondja a hitelszerződést.

Mindezek ismeretében érdemes felvenni a kapcsolatot a hitelezővel, s aki teheti, egyeztessen arról, ha módjában áll, miként, s hogyan törleszthet, ugyanis a moratórium egyszer véget ér és sem a tartozás összege, sem pedig a kamat nem fog csökkenni az idő múlásával. Nem biztos, hogy az átmeneti pénzügyi, anyagi kényelem, hosszútávon is megéri. Ha pedig bármely más területen látszik, hogy a vállalt kötelezettségének nem tud eleget tenni az adós, azzal se várja meg az utolsó pillanatot, keresse a hitelezőjével közösen a megoldást. Megegyezni csak arról lehet, amiről beszélnek!

Cash/fotó: Facebook