Egyetlen kilométer közel 4,5 milliárd forint
Az idősebb generáció még emlékezhet első autópályánk, az M7-es semmihez sem hasonlító kattogásához, zakatolásához, ugyanis a betonlapokból kialakított pályatest bitumennel volt kifúgázva, teret adva a hő hatására jelentkező mozgásoknak. Így mindig adott volt a hézag, amit jelzett az autónk futóműve és gumi zaja. Érdekes összeállítást készített a vezess.hu az autópálya árak változásáról.
Figyelve az infláció jelenlegi szárnyalását, a jegybanki alapkamat emelkedését és az építőipari árak soha nem látott elrugaszkodását, az autópálya építésének költségváltozásai is hajmeresztőek. Arról az apró tényről nem is szólva, hogy a jelenlegi 1982 kilométer hosszúságú autópályánkat éppen most kínálják koncesszióba, itt veszek egy nagy levegőt, a többit ki-ki gondolja tovább…
Hazánkban az első autópálya 1964-ben épült, az M1-M7-es közös, Budapest-Budaörs közötti szakasza 7-km-es volt.
A rendszerváltásig 340 km-ig jutott az autópálya-hálózat hossza, az ezredfordulóra pedig – az M1-es, az M3-as, az M5-ös és az M7-es fejlesztéseivel 555 km-ig jutottunk.
A fejlesztés 2000 után sem állt meg, sőt, az elmúlt 20 évben – nem kis részben a 2004-es európai uniós csatlakozás miatt – megnőtt igényeknek, valamint a megnyílt plusz forrásoknak köszönhetően pörgött fel igazán, mára már 2000 km közelében járunk.
Az autópálya-építés sosem volt olcsó, a rendszerváltás óta pedig mindig a mutyik, az épp baráti cégek általi túlárazás gyanúja lengte körül ezeket a beruházásokat. Alább megnézzük, az elmúlt 15 év során mennyibe is került az átadott autópálya-szakaszok egy-egy kilométere.
2005 júliusában adták át a forgalomnak az M7 autópálya Balatonszárszó és Ordacsehi közötti, 20 km-es szakaszát. A nyomvonal különösen a „nehéz terepviszonyok” miatt indokolta 4 völgyhídra, talajcserékre, illetve töltésalapozási munkálatokra volt szükség. A hidak mellett 3 csomópont, 5 bekötőút és 31 műtárgy épült (15 aluljáró, 7 felüljáró és 7 támfal).
A szakasz építési költsége: 65,1 milliárd Ft volt, kilométerenként tehát 3,26 milliárd Ft.
1 km autópálya: 3,26 milliárd Ft.
2006 márciusában adták át az M7-es autópálya Ordacsehi-Balatonkeresztúr közötti 26 km-es szakaszát, amely a Balaton régi, feltöltődött medrében, lápos, mocsaras, tőzeges területén haladt, a talaj előkészítése ún. kőpaplanos technológiát kívánt. A szakasz várom vasútvonalat keresztezett, emellett 9 aluljáró, 29 híd és 19 felüljáró épült rajta.
Az előzőhöz hasonlóan 2003-ban indult projekt költsége 62,3 milliárd Ft volt, azaz kilométerenként 2,4 milliárd Ft.
1 km autópálya: 2,4 milliárd Ft.
2007 augusztusának elején adták át az M7-es Zamárdi és Balatonszárszó közötti, 14,7 kilométeres szakaszát, amelynek része a Kőröshegynél megépült, közel 1900 méteres hosszát tekintve Európában is egyedülálló völgyhíd. Több mint 70 milliárd forintért hozta össze a szakaszt, kilométerenként tehát 4,76 milliárd forintba került.
Nem sokkal később, augusztus utolsó napján újabb 39 kilométeres sztrádaszakasszal gyarapodott a hazai gyorsforgalmi- úthálózat, amikor átadták az M3-as autópálya új, Görbeháza és Nyíregyháza közötti szakaszát. A 11 híddal együtt összesen 20 műtárgyat, valamint a Kálmánházi pihenőket is magában foglaló szakasz szerződéses díja 79,9 milliárd Ft volt, ami kilométerenként 2,05 milliárd Ft-ra jött ki.
1 km autópálya: 3,4 milliárd Ft (átlag)
2010 márciusának végén 1000 km fölé jutott Magyarország autópálya-hálózatának hossza. Ez az M6-os két új szakaszának átadásával valósult meg: Dunaújváros és Szekszárd között 65,1 kilométer, onnan Pécsig pedig 80 kilométer nyílt meg az autósok előtt.
Az utóbbi szakaszra nyolc völgyhíd és négy alagút is jutott, a két szakasz összesen 334,6 milliárd (118,6+226) forintba került, kilométerenként 2,37 milliárd Ft-ot kóstált a PPP-konstrukcióban, azaz magántőke bevonásával, állami fenntartási díj vállalása mellett épült M6-os.
1 km autópálya: 2,37 milliárd Ft
2013 januárjának közepén ideiglenesen forgalomba helyezték az M3-as autópálya új, Nyíregyháza és a 49-es főút közötti 33,8 kilométer hosszú szakaszát. A három csomópontot, 23 műtárgyat épült meg, két pihenőt magában foglaló szakasz 85 százalékos európai uniós és 15 százalékos hazai forrásból, összesen nettó 31,9 milliárd forintból épült, azaz kilométerenként „alig” 1,05 milliárd forintba került.
1 km autópálya: 1,05 milliárd Ft
Az M35 autópálya Debrecen és Berettyóújfalu közötti, tulajdonképpen Debrecent elkerülő szakaszát 2017 decemberében adták át. Az 5,4 km-es szakaszra egy különszintű csomópont, valamint három híd jutott, a nettő szerződéses költség 17,24 milliárd Ft volt, azaz egy kilométerre 3,2 milliárd Ft esett.
1 km autópálya: 3,2 milliárd Ft
2018 decemberében tovább bővült ez a gyorsforgalmi irány, az M35-ös 18,7 kilométeres, az M4-es román határig tartó szakaszának első üteme 4,5 hosszú lett.
A két fejlesztés együtt 46,9+15,2, azaz 62,1 milliárd forintba került, ami kilométerenként 2,67 milliárd Ft-ot jelentett.
1 km autópálya: 2,67 milliárd Ft
2020 június végén adták át az M4-es autópálya Berettyóújfalutól a román határ (Nagykereki) közötti szakaszát. A 29,5 kilométeres szakaszon 20 híd, egy egyszerű pihenő egy tengelysúlymérő állomás is épült, valamint különszintű csomópont készült Gáborjánnál és Nagykerekinél, ahol egy komplex pihenővé átalakítható határátkelőt is építettek.
A kivitelezés nettó összege 98,2 milliárd, azaz kilométerenként 3,33 milliárd forint volt.
1 km autópálya: 3,33 milliárd Ft
2024-re érheti el az M6-os autópálya az országhatárt. A Bóly és Ivándárda közötti 20 km-es szakasz alapkövét szűk három hete tették le, a három különszintű csomópontot, vasúti és völgyhidakat, egy komplex pihenőt is magában foglaló, összesen 16 műtárgyat tartalmazó építkezés költsége nettó 88,6 milliárd Ft lehet.
1 km autópálya: 4,43 milliárd Ft.
Itt tartunk most. Közel 4.5 milliárd forintért épülhet további útszakasz. Ami érdekesség, hogy a dél-szláv háborút követően a Horvátországban néhány év alatt újjáépítették az autópálya-hálózatukat, feleannyiból, mint amibe nálunk került akkor. Valamit biztosan másképpen csináltak.
Cash/fotó: Google