Toyota már van, de körülményes a tankolása

 

A hidrogénautók piacán három tradicionálisnak nevezhető szereplő van: a Honda, a Hyundai és a Toyota. Közülük is az utóbbi kettő között tapasztalható igen élénk versengés, volumenben ők adják a világ hidrogénautó-gyártásának túlnyomó részét – írja a SNE Research piacelemző.

A Toyota év végén mutatta be a második generációs Mirai modellt, a Hyundai pedig nemrég frissítette fel a már negyedik éves Nexót. Mindkét modell szabadon megvásárolható termék, a Mirai még Magyarországon is kapható, de persze értelemszerűen ott van valós kereslet ezekre a kocsikra, ahol már valamilyen szinten a hidrogéntöltő állomások hálózata is kialakult. (Elsődlegesen: USA, Németország, Japán.)

A dél-koreai SNE Research piacelemző jelentése szerint 2021 első félévében a Hyundai volt a világ legsikeresebb hidrogénautó-gyártója. A Nexo eladásai a teljes világpiac 51,7%-át teszik ki, míg az év elején az új Mirai-jal nagyon lendületesen indító Toyota 40,9%-ot tudhat magáénak a teljes keresletből.

A SNE Research részesedése a Clarity FCV modellel 1,6%, de ez az adat már történelmi jellegűnek tekinthető, a Honda ugyanis augusztusban beszünteti az elektromos, hibrid és hidrogénhajtással is készült ötéves modell gyártását. A hidrogénautó-piac maradék 5,8%-án olyan gyártók osztoznak, amelyek nem gyártanak megvásárolható kocsikat, csak bérbe adják ezeket a járműveket (pl. Mercedes-Benz GLC F-Cell). 2021 első félévében világszerte kilencezer hidrogénautó készült, ez mintegy duplája a tavalyi év első hat hónapjában gyártott mennyiségnek.

A Toyota Mirai már Magyarországon is kapható, ám elég körülményes a tankolása. Jelenleg mindösszesen két töltőállomás létezik, ahová előzetes bejelentkezés alapján fogadják a kuncsaftot. Ez egyelőre róka fogta csuka: hiszen amíg nincs kellő számú töltőhely, addig nem vásárolnak hidrogénhajtású gépjárműveket. Viszont amíg nincs elég jármű, addig minek a töltőállomás.

Az Európai Unió viszont előírta, 2030-ra minden tagállamban elektromos töltőpontnak 60 kilométerenként, míg hidrogén kutaknak 150 kilométerenként elérhetővé kell válni.

Cash/fotó: g7.hu