A Toyota Mirai 600 kilométert tud egy feltöltéssel

 

A dánok és franciák után a spanyolok is komoly döntésre szánták el magukat: 2026-ig ezer hagyományos meghajtású taxit cserélnek le hidrogénüzeműre. Jövőre már az első flotta hadrendbe is áll. A madridi 100 millió eurós fejlesztési projektben van naperőmű, elektrolizátor és hidrogén – olvasható a hírügynökségi tudósításban.

A Fotowatio Renewable Ventures (FRV) megújuló energiás rendszermegoldásokat fejlesztő cég. Több mint 50 projektben, 3,5 milliárd dolláros projektfinanszírozással főként napelemes, szélenergiás erőműfejlesztéseket vállaltak fel, és kezdenek rákapni az energiatárolás ízére is.

Kísérletbe fogtak, melynek lényege, hogy megújuló energiából előállított hidrogént használjon fel Madridban minél több taxis. Ehhez egyrészt szükség volt a város hivatásos taxisszövetségére, hogy 2026-ig legalább ezer hagyományos taxit váltsanak fel hidrogénüzeműre, másrészt kellenek ilyen járművek, harmadrészt elengedhetetlen az ezekhez szükséges üzemanyag, melyekre majd átállnak.

A kezdeményezés, amelynek végső célja, hogy a spanyol főváros közlekedését a dekarbonizálás felé terelje, 100 millió eurós beruházásra támaszkodik. Ebből a helyi gázszolgáltató, a Madrilena Red de Gasnál nem csak a hidrogéntermelési infrastruktúra építésére futja – benne egy 10 MW méretű vízbontó ( hidrogént előállító elektrolizátor) berendezéssel, valamint járműtöltő szigetek kiépítésével –, de egy ide bekötött, egyelőre 20 MW teljesítményre képes naperőműre is.

A rendszer működésének a Toyota aktív részvétele is alapfeltétele, mely abból áll, hogy a Toyota Spain az üzemanyagcellával és villanymotorral is szerelt Toyota Mirai modelljeit a 600 km-es hatótávolság megtételére teszi alkalmassá, és belemegy a taxiszövetséggel egy speciális üzleti modellbe, hogy a taxisok ne csupán versenyképes áron juthassanak hozzá az új munkaeszközeikhez, de ezek szervizelése és karbantartása is megfizethető legyen.

Az első hidrogén-taxikat már 2022-ben üzembe szeretnék helyezni, ami egyáltalán nem véletlen. Madridban ugyanis 2022-től radikális változásokra kerül sor a közlekedésben; a belvárosban például már csak elektromos és/vagy hidrogénhajtású taxik kapnak behajtási engedélyt – olvasható a tájékoztató anyagban.

A budapesti Kén utcai Linde-telephely, az első hazai hidrogén-kút

Érdemes e helyen szólni a hazai lehetőségekről is, melyek – igaz, még csak egy bemutató erejéig – de megjelentek. Ugyanis a múlt héten megnyílt a Linde beruházásában az első magyarországi hidrogéntöltő-állomás a Linde Kén utcai telephelyén. Ahogy a cég hirdeti: „A holnap üzemanyaga ma”. Itt a Toyota Mirai személygépkocsi mellett targoncát és motorcsónakot is bemutattak, melyek üzemanyagcellás elektromos hajtással üzemelnek. A járművek kipufogójából tiszta víz távozik kizárólag, vagyis a megoldás a lehető legkörnyezetbarátabb.

 

Az ünnepélyes átadón az első Toyota Mirait “tankolják”

Sajnos most ismét elkezdődik a hazai autózásban megismert óvatos előre lépkedés, melyet korábban az LPG-nél, majd nemrég az akkumulátoros elektromos autók használatánál tapasztalhattunk. Vagyis mivel egy hidrogén-kút úgy másfél millió euróba kerül, abból csak akkor érdemes újakat telepíteni, ha van elég hidrogénhajtású jármű. Ezeket viszont addig nem érdemes megvenni, amig nem lehet őket elérhető távolságon belül megtankolni.

Ez a Mirai már magyar rendszámmal van ellátva

Egy Toyota Mirai közel 30 millió forintba kerül, és ha csak egy helyen lehet tankolni, az még azok között sem teszi népszerűvé az autót, akik ezt a vételárat megengedhetik maguknak. Fontos szempont, hogy a személyautót 5 perc alatt fel lehet tölteni hidrogénnel, ami viszont igencsak egyszerűsítené a használatot. Taxi üzemmód esetén ez óriási előny lenne az akkumulátoros elektromos autókkal szemben.

Kérdés, lesz e a Miraiból hazai taxiflotta?

Tehát a taxisok egy ideig még várhatnak a hazai jövőre, mert a Mirai magyarul jövőt jelent. Ám, tetszik, nem tetszik, az mindig eljön, csak ki kell várni.

Cash/fotó: youtube.com