Átlépte a 900 ezres álomhatárt is az átírások száma a használt autó piacon 2024-ben
Dübörög a használt autó piac: már a rekordot jelentő 900 ezret is átlépte az autó átírások száma hazánkban. A statisztikák alapján 2024-ben 10,7 százalékkal bővült ez a szám 2023-hoz képest. Amíg 2024-ben összesen 919.184 gépkocsit írtak át a kormányablakokban, addig 2023-ban 821.663 cserélt gazdát. A Das WeltAuto tapasztalata alapján a keresleti piac 2024-ben kínálatira fordult. A 2022-ben zajló folyamatok negatívan befolyásolták a komplett autópiacot, az akkori „hullámvölgyben” összesen 825.263 használt személyautó talált új gazdára, (januártól decemberig hazánkban) 2024-ben két év lejtmenet után tért észhez a piac.
Tavaly 10,7 százalékkal több használt autó cserélt gazdát (919.184 autó), mint 2023-ban (821.663 autó). Így elmondható, hogy két év kellett a hazai használt autó kereskedelemnek ahhoz, hogy a 2022-es nehezített év után kilábaljon az átmeneti gödörből. A világjárvány hatásai miatt kialakult keresleti piac kínálati piaccá alakult a tavalyi év során, így az árak is jelentősen csökkentek – mondta Tóth Péter, a Das WeltAuto Centrum Budaörs értékesítési igazgatója, rámutatva, hogy a keresleti piac 2,5 évvel ezelőtti magas árai visszaálltak a normális szintre, hiszen a világjárvánnyal és a Suezi-csatorna átmeneti használhatatlanságával szemben már nem akadoznak a beszállítói láncok, a termelést nem akadályozza semmi, így van készlet új autókból is.
Ugyanakkor még mindig vannak ügyfelek, akik a 2-2,5 évvel ezelőtti árszinten próbálják eladni a 4-5 évvel ezelőtt újonnan vásárolt gépkocsikat.
Ehhez képest az elmúlt évben a Covid-időszak megugrott áraihoz képest átlagosan 20-25 százalékkal esett a használtpiaci árszint. Ez persze elsősorban a fiatal, legfeljebb kétéves, viszonylag keveset, 70-80 ezer kilométert futott használt modellekre vonatkozik. De a 4-5 éveseknél is hasonló mértékű árcsökkenés tapasztalható, ugyanakkor egyes szegmensekben az is előfordulhat, hogy idén átlagosan további 3-4 százalékkal csökkenhet a használt autók ára.
A tizenéves modellek árszintje is csökkent valamelyest a 2-2,5 évvel ezelőtti szinthez képest, ugyanakkor azok ára a futásteljesítmény, valamint a sok esetben kérdéses karbantartás miatt korábban sem emelkedett jelentősen.
Magyarországon legtöbben 2024-ben az alsó-középkategóriában és a kis autók között kerestek és találtak autókat, de sokaknak a felső-középkategóriás vagy az SUV modellek jelentették a megoldást. Közel száz-százezer használt Opel és Volkswagen cserélt gazdát, de 75 ezerrel a Suzuki és 71 ezerrel a Ford is az élmezőnyhöz tartozott 2024-ben. Az első tízbe befért a Skoda, a Toyota, a Renault és a három luxusmárka a BMW, a Mercedes és az Audi is.
A típuslistán az Opel Astra végzett az élen, közvetlenül a Suzuki Swift, a Ford Focus előtt. A legtöbb autós üzletkötés Budapesten, Pest- és Bács-Kiskun Vármegyében történt, a legkevesebben szerződés Tolna és Nógrád Vármegyében született.
A legkeresettebbek a 12 éves autók voltak, a 1,5-2 millió forintos árszintjük miatt.
Az elmúlt évben különösen az utolsó két negyedév volt figyelemre méltó, mivel egyre több márka elektromos, illetve hibrid modellje jelent meg a használtpiacon. Ez a választékbővülés pedig még inkább élénkítette a keresletet.
A Das WeltAuto hálózatban például szeptemberben megjelent a Volkswagen ID.7, vagy ugyancsak az év második felétől az Auditól a Q8 e-tron, Q6 e-tron, illetve a Q4 e-tron is elérhetővé vált a vásárlók számára.
Ami a divatot illeti: a Das WeltAuto hálózatban az SUV szegmens vezet minden tekintetben, mivel az elmúlt két évben jelentősen nőtt a számuk az újautó-piacon, emiatt egyre többet kínálnak eladásra használtan is. Így a márkakereskedői hálózatban nem ritka és igen kelendő a Volkswagen T-Cross, a T-Roc, a Taigo, a Tiguan, a Touareg, akárcsak az olyan Škoda modellek, mint a Kamiq, a Karoq a Kodiaq, nem is beszélve a Cupra Formentorról.
Tóth Péter tapasztalatai szerint továbbra is a belsőégésű motorral rendelkező autók a legvonzóbbak a vásárlók számára, az elektromos autók térnyerése lelassult annak következtében, hogy magánszemélyek nem igényelhetnek vásárláshoz állami támogatást. Ugyanez a tendencia volt tapasztalható Németországban is.
Ugyanakkor sokak számára nem megoldható az elektromos autó munkahelyi vagy otthoni feltöltése, az országos töltőhálózat pedig még nem elég kiterjedt. Emellett az is befolyásolja a keresletet, hogy ősz óta az újonnan forgalomba helyezett alternatív-meghajtású gépkocsik közül csak a teljesen elektromos autók kaphatnak zöld rendszámot. A full hibridek és plug-in hibridek tulajdonosai pedig elesnek egy sor kedvezménytől.
Kérdéses, hogy ez milyen hatással lesz a piacra – mondta a Das WeltAuto Centrum, értékesítési igazgatója, hozzátéve: „Élénk évet várunk hiszen újabb és újabb (kínai) márkák jelennek meg a piacon és iszonyatos árversenyre kényszerítik a nagyobb múltú márkákat. Ez a változatosság megjelent már a használt autók területén is, és ez az alternatív hajtásokra – e-autó, full hibrid, plug-in hibrid – is vonatkozik. A kínálat tehát igen sokrétű.”
Forrás: Porsche Hungaria