Széleskörű frissítés a sikermodell számára: az A3 – amellyel az Audi 1996-ban megalapította a prémium-kompaktkategóriát – immár sportosabb, kényelmesebb és méginkább digitális, mint valaha. Progresszívebb dizájnja mellett jelentősen kibővített alapfelszereltség, valamint új anyagok és ajánlatok gondoskodnak minderről, miközben a közvetlenül az autó képernyőjén igénybe vehető alkalmazások, a választható fénygrafikával működő nappali menetfény és a rugalmasan utólag is megrendelhető funkciók széleskörű egyéni kialakítási lehetőségeket kínálnak. Teljes egészében új fejlesztésként jelenik meg a piacon az A3-család markáns crossover-tagja, az A3 allstreet, amely karakteres offroad-megjelenésével, az A3 Sportback változatéhoz képest három centiméterrel megnövelt szabadmagasságával és megemelt üléspozíciójával a vezetés a SUV-modelleket idéző élményét és magasfokú funkcionalitást kínál.
Sportosabb, mint valaha – az Audi A3 külseje
Dinamikusabb, progresszívebb, érzelemdúsabb: így mutatkozik be modellfrissítését követően az A3 Sportback és az A3 Limousine. Keret nélküli, hatszögletű, új szerkezeti kialakítású Singleframe hűtőrácsa jól érzékelhetően alacsonyabbá és szélesebbé vált, s az orrkialakítást meghatározva éppoly egyértelműen szimbolizálja e kompakt modellek sportos karakterét, mint a nagyméretű, szögletes szélső légbeömlő nyílások. Utóbbiak között markáns első légterelő teremt kapcsolatot, miközben vizuálisan alacsonyabb hatást kölcsönöz az Audi A3 számára. Ugyanez érvényes hátuljára is, amely az új lökhárítóval és a jellegzetes diffúzorelemmel kimondottan sportos benyomást kelt. Különösen jól érvényesülnek a progresszív dizájnelemek az S line külső kivitelen, mivel részben közvetlenül az RS-modellek ihlették őket. A dinamikus megjelenést az új és kifejező District-zöld, Ascari-kék és Progresszív-vörös metálfényezések erősítik tovább, a Daytona-szürke árnyalattal pedig először szerepel matt fényezés is a palettán.
Offroad-megjelenés és megnövelt szabadmagasság – az új A3 allstreet
„Az Audi A3 allstreet már az első pillantásra jól megkülönböztethető az A3 család többi tagjától” – hangsúlyozta Stephan Fahr-Becker, az AUDI AG külső dizájn csapatának vezetője. „A prémium-kompaktkategória crossover-modelljeként teljesen egyedi megjelenés jellemzi. Célunk az volt, hogy konkrét dizájnelemekkel emeljük ki még jobban a megnövelt szabadmagasságot” – magyarázta Fahr-Becker.
Ezt többek között a matt feketére fényezett Singleframe hűtőrács függőleges hangsúlyozásával érték el. A nagyméretű, nyolcszögletű, méhsejtmintázatú rácsozat a crossover-modell esetében az A3 Sportback modellekénél magasabb kialakítással idézi a márka Q-modelljeit. Elöl és hátul három-három allstreet-stílusú horony is erősíti az offroad-karaktert, amelyek elöl az alsó védőlemezt imitáló, jellegzetes légterelő peremben, míg hátul a robusztus kialakítású lökhárító részeként kiformált diffúzoron láthatók.
Az erőteljes megjelenést sötét küszöbborítások és az ajtók alsó részének ugyancsak sötét burkolatai fokozzák, vizuálisan a megnövekedett szabadmagasságot is kiemelve. Az A3 allstreet karosszériája 15 milliméterrel magasabban áll az alapkivitelű futóművel szerelt A3 Sportback modellekéhez képest, felfüggesztéseinek modellspecifikus rugó-lengéscsillapító hangolása pedig harmonikus összhangot teremt a színvonalas menetkényelem és a vezetés pontos irányíthatóság jellemezte, sportos élménye között. A nagyobb átmérőjű gumiabroncsokkal együtt összesen már 30 milliméterrel nő a szabadmagasság. Széles sárvédőburkolati csíkok emelik ki a kerékjáratokat, amelyek már az alapfelszereltségben is 17 col peremátmérőjű, vagyis az A3 Sportback modellekénél egy dimenzióval nagyobb kerekeknek adnak helyet. Extrafelszerelésként mindkét modellhez 18 és 19 colos kerekek is rendelhetők.
Az enyhén megemelt üléspozíciónak köszönhetően az A3 allstreet nemcsak kényelmesebb be- és kiszállást, hanem minden irányba jobb kilátást is kínál. Csomagtere az A3 Sportback modellekéhez hasonlóan 380 literes, a hátsó ülés lehajtásával pedig akár 1200 literre is bővíthető. A tetősínek az alapfelszereltséghez tartoznak, extraként pedig elektromos mozgatású csomagtérajtó, levehető vonófej, valamint rakodóhelyek és csomagtér-megoldások összeállítása is rendelhető. Utóbbiak a vezetőoldali rekeszben és az első ülések háttámláján kialakított hálókban is lehetőséget kínál az apró tárgyak elhelyezésére, valamint a csomagtér rögzítőhálójával előzi meg a nagyméretű csomagok elcsúszását.
Választható: nappali menetfény akár négyféle fénygrafikával
Első ízben választható, illetve kapcsolható át az MMI-rendszerben akár négyféle digitális fénygrafika az A3-sorozat nappali menetfénye számára. „Ezzel még széleskörűbb egyéni kialakítási lehetőségeket kínálunk ügyfeleinknek, akik így bármikor megváltoztathatják autójuk megjelenését. Az egyes fénygrafikák más-más módon interpretálják e modellek magabiztosságát és agilitását” – mutatott rá Cesar Muntada, az AUDI AG Design Light Experience vezetője. „Mindez a Hazavezető fény (Coming Home/Leaving Home Function) fényanimációira is érvényes, amelyeket minden egyes fénygrafikához egyedileg alakítottunk ki.” A digitális nappali menetfényt mind a LED-, mind a Matrix-LED fényszórókban a ház felső peremén három sorban elrendezett 24 pixel-elem alkotja. Ékalakú, keskeny kialakításukkal és széles fénygrafikájukkal a fényszórók szintén az A3 sportos karakterét hangsúlyozzák.
Jól érzékelhetően karakteresebb – a beltér
A még markánsabb külsővel összhangban a beltér is egyértelműen karakteresebbé vált, számos újdonságot sorakoztatva fel – a menetmódválasztó kapcsoló (Shifter) kialakításától a légbefúvó nyílásokon át, egészen a textil dekorbetétekig és az új belső világításig. Minden elemet egészen a részletekig precíz kidolgozás jellemez, miközben a progresszív, „technikai” összhatást emelik ki.
Jelentősen bővült az alapfelszereltség, amelynek már a bőrbevonatú, háromküllős, Multifunkció plusz kormánykerék mellett az automatikus légkondicionáló berendezés, a hangulatvilágítás-csomag és elöl a középső kartámasz is része.
Krómozott külső élekkel kidolgozott, új lamellázatuknak köszönhetően a légbefúvó nyílások – az extraként rendelhető Légkondicionálás-csomag részeként – keskenyebb hatást keltve hangsúlyozzák a vezetőtér szélességét. A középkonzolt is újratervezték és új fényezésű felületet kapott, a belső ajtókilincsek pedig új dekorlakkozásúak. A praktikus pohártartókon kívül a középkonzolon már alapfelszerelésként hosszirányban és dőlésszögében is állítható kartámasz is rendelkezésre áll. Új külsőt
kapott a kompakt, alacsonyabb kialakításával harmonikusan a középkonzolba simuló menetmódválasztó kapcsoló (Shifter) is, amellyel kényelmesen vezérelhető az S tronic váltómű.
Az alapfelszereltség belső világítása egyaránt kiemeli az ajtókat és a lábteret, extrafelszerelésként pedig további világítási elemek, illetve az ajtókárpitok felső pereme és a kapcsolópanel kontúrvilágítása egészítheti ki. Az A3 modellfrissítésével a középkonzolt is kontúrfény szegélyezi, és az alapkivitelhez tartozó pohártartók is megvilágítást kapnak. Új dizájnelemként az első ajtókon nagy megvilágított felületeket alakítottak ki, amelyek szövetkárpitját háromszáz ponton vágták meg lézerrel. Az ajtókárpitba épített fényforrás öt különböző szegmenst világíthat meg, amelyek eltérő méretükkel – az ajtók ki- és bereteszelésekor is – egyfajta dinamikus mozgás hatását kelthetik, a megvilágított szövetmező így érzelemdús dizájnélménnyel ötvözi a funkcionalitást. Az MMI-rendszerben 30 különböző színárnyalat közül lehet választani, ami sokrétű egyéni kialakítást tesz lehetővé. Az ajtók alsó részén kaptak helyet az térhangzásával különleges és intenzív zenei élményt nyújtó, új Sonos hangrendszer nagyméretű hangsugárzói.
Újdonság az A3 kínálatában a két új textil dekorbetét is: az egyik száz százalékban újrahasznosított poliészterből készült, „technikai” struktúrájú szövet, míg a másik a Dinamica mikroszálas anyag. A dekorbetéten kívül a Dinamica üléskárpitként is szolgál, és bizonyos beltér-csomagokban az ajtókárpitokat is díszíti. Megjelenésében és tapintásában a velúrbőrre hasonlít, ám részben újrahasznosított poliészterből készül.
Széleskörű hálózatba kapcsolás – alkalmazásintegráció és Functions on Demand
Az A3 és az A3 allstreet digitális és hálózatba kapcsolt – a számos connect-szolgáltatás, a Functions on Demand és az alkalmazásbolt révén. A DAB+ digitális rádió és a 10,1 col képátlójú érintőképernyő mellett már az Audi virtual cockpit műszeregység és az okostelefon induktív töltési lehetősége is az alapfelszereltséghez tartozik. A középkonzolon elöl található két USB-C töltőcsatlakozón túl hátul két további aljzat is az alapkivitel része. Extraként az MMI Navigációs rendszer plusz is rendelkezésre áll, a teljes connect-portfólióval és az alkalmazásbolthoz kínált hozzáféréssel, amellyel számos alkalmazás közvetlenül az autó képernyőjén vehető igénybe.
Az áruház integrációjával az ügyfelek a jármű adatkapcsolatán keresztül intuitív módon, közvetlenül az MMI-érintőképernyőn férhetnek hozzá harmadik féltől származó népszerű alkalmazásokhoz. A választott tartalmakat ekkor az okostelefontól függetlenül az autó infotainment-rendszerére telepíti a rendszer. Az alkalmazásokkal hangutasítások útján is folytatható kommunikáció. Az Amazon Alexa a zenei stream mellett bizonyos okosotthon-eszközök kezelését is lehetővé teszi (beállított nyelv szerint eltérhet).
Magasfokú rugalmasságot kínál a Functions on Demand koncepciója, amellyel – akár az autó megvásárlását követően is – a myAudi alkalmazáson keresztül online-úton, egyenként is megrendelhető öt funkció az infotainment és a kényelem területéről. Az Audi connect szolgáltatásokat is kínáló MMI navigációs rendszer plusz mellett az Audi A3 és A3 allstreet okostelefon-interfésszel (Smartphone Interface) is felszerelhető utólag, amely az iOS és Android operációs rendszerű okostelefonokat az Apple CarPlay, illetve az Android Auto segítségével integrálja az MMI-rendszerbe. Mindezeken túl az Adaptív sebesség-asszisztens (Adaptive Cruise Assist), a Távfény-asszisztens (High Beam Assist), valamint az
alapfelszereltséghez tartozó automatikus légkondicionáló berendezés kétzónás komfort automatikus berendezéssé bővítése is megrendelhető ilyen módon. A funkciók az egyéni igények szerint egy hónapra, fél évre, egy évre, három évre vagy tartósan is megrendelhetők. Ha például hosszabb vakáció szerepel a tervekben az A3 vagy A3 allstreet modellekkel, az ismeretlen vidékeken is céltudatos tájékozódáshoz, illetve a hosszú autópálya-szakaszokon is nyugodt utazáshoz hasznos kiegészítő lehet a navigációs berendezés, illetve az Adaptív sebesség-asszisztens.
Okos segítők – asszisztensrendszerek városba és nagy távolságokra
Az A3 és az A3 allstreet már alapkivitelében is magas színvonalú biztonságot nyújt. Az Audi pre sense front, a Kikerülés-asszisztens (Collision Avoidance Assist) és a Bekanyarodás-asszisztens (Turn Assist), valamint a Sávtartás-asszisztens (Lane Departure Warning) hatékonyan segít megelőzni a baleseteket a közlekedés többi résztvevőivel, míg az autó hossz- és oldalirányú irányítását segítő – és a Támogatott sávváltás (Assisted Lane Change) funkciójával kiegészített – Adaptív menetasszisztens (Adaptive cruise assist) a vezetés fokozott kényelméről gondoskodik. E rendszer egyes szakaszokon akár 210 kilométer/óráig átveheti a gyorsítás, a fékezés és a kormányzás feladatát, autópályán 90 kilométer/óra felett pedig a sávváltást is segíti. Utóbbi funkció az MMI-rendszeren keresztül aktiválható, és a hátsó radar adatai alapján fehér nyilakkal jelzi a kombinált műszeregységen és a Head-up kijelzőn, lehetséges-e éppen sávváltás, és ha igen, melyik irányba. Ha a vezető az irányjelző működtetésével kezdeményezi a manővert, a rendszer aktívan támogatja a kormányzás folyamatát.
Városi forgalomban a Plusz parkolássegítő rendszerrel kiegészített Parkolási asszisztens (Park Assist) célzott kormányzási manőverekkel segítheti a be- és kiállást a parkolóhelyeken. A Sávváltás-asszisztens (Lane Change Warning), a Kiszállás-figyelmeztetés (Exit Warning) és a hátsó Keresztirányú forgalom asszisztens (Rear Cross-traffic Assist) a hátsó radarok segítségével felügyeli a jármű mögötti, illetve melletti forgalmat, így gondoskodik további biztonságról és kényelemről.
Márciustól rendelhető – motorváltozatok és árak
Európában két motor-sebességváltó változatban érkeznek az A3 modellek a piacra.
A 35 TFSI (üzemanyag-fogyasztás, kombinált (l/100 km): 5,9-5,2; szén-dioxid-kibocsátás, kombinált (g/km): 133-118; CO2-osztály: D) 1,5 literes benzinmotorjának teljesítménye 110 kW (150 LE), automata kivitelében pedig hétfokozatú S tronic sebességváltóval és enyhe-hibrid (Mild Hybrid) technikával rendelhető.
Dízelváltozatként a 35 TDI (üzemanyag-fogyasztás, kombinált (l/100 km): 5,4-4,8; szén-dioxid-kibocsátás, kombinált (g/km): 141-125; CO2-osztály: E – D) áll rendelkezésre, amely szintén 110 kW (150 LE) teljesítményt kínál és hétfokozatú S tronic sebességváltóval készül. A második negyedévben az A3 Sportback és az A3 Limousine további benzines és dízelváltozatai is megjelennek, az év végén pedig egy hálózatról tölthető hibrid (Plug-in Hybrid) is csatlakozik a programhoz.
Minden A3 modell az Audi ingolstadti gyárában gördül le a szerelőszalagról és márciustól rendelhető meg. A 35 TFSI S tronic motor-sebességváltó párosítással kínált Sportback (üzemanyag-fogyasztás, kombinált (l/100 km): 5,9-5,2; szén-dioxid-kibocsátás, kombinált (g/km): 133-119; CO2-osztály: D) alapára 13 131 600 forint, a Limousine felára pedig 350 520 forint.
Az A3 allstreet 110 kW (150 LE) teljesítményű 35 TFSI S tronic kivitelében (üzemanyag-fogyasztás, kombinált (l/100 km): 5,8-5,4; szén-dioxid-kibocsátás, kombinált (g/km): 133-123; CO2-osztály: D) 13 789 460 forinttól jelenik meg a kínálatban.
A megadott felszereltségek, adatok és árak a magyarországi modellkínálatra érvényesek. A változtatás és a tévedés joga fenntartva!
Forrás: Porsche Hungaria