A CUPRA Born a márka első tisztán elektromos modellje, egyben az elektromos hajtás és a teljesítmény tökéletes összhangjának megtestesítője. CUPRA Born VZ modelljével a márka most tovább erősíti ezt az impulzust – a CUPRA modellkínálatának legfrissebb tagja olyan új és még erősebb változat, amely Barcelonából inspirálja a világot.
A „VZ” a spanyol „Veloz”, azaz „tempós”, „gyors” rövidítése, ideális jelző a márka legújabb modelljére. A CUPRA Born VZ 240 kW teljesítményt és 545 Nm forgatónyomatékot produkál, amit felfüggesztései továbbfejlesztett geometriájának és hangolásának, sportosabb karakterisztikájú kormányzásának és kedvezőbb fékvisszajelzéseinek köszönhetően hatékonyan továbbít az útfelületre. E tényezők együttesen a legjobb menetteljesítményeket biztosítják számára a CUPRA Born kínálatában, miközben piaci szegmense egyik legdinamikusabb modelljévé avatják.
„A CUPRA Born mérföldkő volt a márka számára, amikor 2021-ben – első száz százalékban elektromos modellünkként – megjelent a piacon. Kiszállításai is kivételesen jól alakultak, tavaly például 45 300 darab kelt el belőle, ami 44,4 százalékos növekedést jelent a megelőző évhez viszonyítva” – hangsúlyozta Wayne Griffiths, a CUPRA vezérigazgatója. „A CUPRA Born VZ révén még nagyobb teljesítményt kínálunk e modellsorozatunkban, ismét bizonyítva, hogy a villamosítás és a teljesítmény tökéletesen illenek egymáshoz.”
A CUPRA Born VZ a CUPRA Born fejlett hajtásrendszer-technikáját veszi át, de tovább növeli a tempót, tisztán elektromos hajtása ugyanis immár 240 kW teljesítményt kínál – 40 százalékkal többet az e-Boost változatnál. Forgatónyomatéka ugyancsak meggyőzően 545 newtonméterre nőtt, azaz 75 százalékkal több bármely más Born változaténál. A CUPRA Born VZ így álló helyzetből mindössze 5,7 másodperc alatt gyorsíthat fel 100 kilométer/órás tempóra, egy másodperccel rövidebb idő alatt, mint az e-Boost.
Végsebessége szintén nagyobb, ugyanis már 200 kilométer/órára, vagyis az e-Boost változaténál 40 kilométer/órával magasabb értékre korlátozza az elektronika.
A CUPRA Born VZ futóművében is tartalmaz fejlesztéseket, hogy menetdinamikai képességei megfeleljenek a megadott paramétereknek. Új, a Dinamikus sport-futóműszabályzás (Dynamic Chassis Control Sport; DCC Sport) rendszerével kiegészített felfüggesztések, érzékenyebb kormányzás, kedvezőbb fékpedál-visszajelzések és robusztusabb hátsó fék – mindez együttesen a kiemelkedő menetteljesítmények szolgálatában.
A CUPRA Born VZ hátsó felfüggesztéseiben új lengéscsillapítók és rugók alkotnak harmonikus összhangot a módosított szelepbeállítású első lengéscsillapító/rugókialakítással. E konstrukció átdolgozott stabilizátorokkal kiegészülve alkotja a karosszéria mozgásait hatékonyabban kontrolláló és az útfelület egyenetlenségeit harmonikusabban kiegyenlítő DCC Sport futóművet. A CUPRA Born VZ kormányzása új hardver és szoftver együttesével vált még sportosabbá.
A fékberendezés dinamikai fejlesztése még határozottabb és robusztusabb fékvisszajelzéseket biztosít a VZ részéről, egyszerre téve még közvetlenebbé, illetve mérsékelve lágy karakterét a CUPRA Born alapváltozataihoz képest.
A menetteljesítmények azonban korántsem a gazdaságosság kárára fejlődtek, a CUPRA Born VZ ugyanis akár 570 kilométer* hatótávot is kínálhat. Az akkumulátorblokkot szintén továbbfejlesztették, nettó energiatároló képessége már 79 kWh (+2 kWh). E technika továbbra is igen praktikus, otthon 11 kW teljesítményű váltakozóáramú (AC) rendszerrel, nyilvánosan pedig akár 170 kilowattos egyenáramú (DC) gyorstöltő állomáson is tölthető. Utóbbi esetben az akkumulátor mindössze 30 perc alatt* tölthető fel 10-ről kapacitása 80 százalékára.
A CUPRA Born VZ külső fényezéseinek palettája két új színnel bővült. Kizárólag a CUPRA Born VZ számára rendelhető a különleges Sötét erdő, amihez az Éjfélfekete fantázianevű árnyalat csatlakozik.
Az esztétikum és a teljesítmény együttesét kínálja a két új, 20 col peremátmérőjű könnyűfém keréktárcsa, olyan megoldásokkal hangsúlyozva a sportos karakterüket, mint a háromdimenziós rézbetétek vagy épp a kovácsolási technológiával készült kivitel. Szélesebb, nagyteljesítményű gumiabroncsok segítenek hátsó kerekein keresztül hatékonyan átadni az útfelületre a CUPRA Born VZ tekintélyes erejét és forgatónyomatékát, amely szélesebb könnyűfém keréktárcsákkal (8J 20) is készül a CUPRA Born jelenlegi változatánál (7,5J 19 és 7,5J 20).
A márka tisztán elektromos modellje legújabb változatának külső megjelenését a csomagtartó egyaránt sötétkróm felületű VZ-emblémája és „CUPRA” felirata teszi teljessé.
A CUPRA Born VZ érzelemdús dizájnja a belterében is folytatódik, az itt szériafelszerelés CUP Bucket ülések kizárólag a CUPRA Born e verziójában – illetve a CUPRA Formentor VZ5 és a CUPRA Leon VZ CUP modellváltozatokban – tűnnek fel, alacsonyabb ülésszinttel kínálva még ergonomikusabb és sportosabb üléspozíciót. A CUPRA Born VZ CUP Bucket üléseit újrahasznosított SEAQUAL® YARN, illetve 73 százalékban újrahasznosított poliészterből előállított DINAMICA szövet borítja.
Hátsó futóműfejlesztésének köszönhetően a CUPRA Born VZ öt ülés kényelmét és a napfénytető keltette vidám, szabad hangulat együttesét is kínálhatja.
A CUPRA Born VZ rekuperáció-kapcsolóbillentyűket is kínál kormánykerekén, amelyekkel három különböző energia-visszatáplálási fokozat választható. A menetpedál felengedésekor az elektromos motor generátorüzemre vált, s a fékbetétek kopását csökkentve táplál vissza elektromos energiát az akkumulátorba, ahonnan azt a rendszer szükség szerint juttathatja vissza a hajtásrendszerbe.
A rekuperációs karakterisztika szabályzása jegyében a vezető a „D” menetüzemmódban a kormánykerék kapcsolóbillentyűivel választhat vezetési stílusának, vagy igényének megfelelően a három energia-visszatáplálási szint közül. Ennek során egyszerűen a kapcsolóbillentyűkkel alakíthatja a lassítások intenzitását.
A CUPRA Born VZ infotainment-rendszere a digitalizáció fejlődését is elősegítve új, lebegő hatást keltő és nagyobb méretű, 12,9 col képátlójú képernyő (+0,9 col a jelenlegi CUPRA Born képernyőjéhez képest) előnyeit kínálja. E megoldás az érintőképernyős kezelés előnyeit a beltér-klíma paramétereinek és az audio-rendszer hangerejének állítására szolgáló, új, ám retro-stílusú, megvilágított érintőcsúszkával kombinálja.
A CUPRA Born VZ extrafelszerelésként új, tíz hangsugárzóval működő High-Fidelity hangrendszerrel is rendelhető, amely a Sennheiser prémium-audiogyártóval közös fejlesztés. A nagyteljesítményű, 425 wattos berendezés egyedülálló hangzásélménnyel ragadja magával a vezetőt és utasait, miközben fémrácsaival a belső kidolgozás előnyére is szolgál. E hangtechnika a Sennheiser AMBEO Concerto szoftverét is magában foglalja, amely a zene alapvető komponenseit, köztük a különböző hangszereket és téradatokat szűrve, ideálisan oszthatja el őket a teljes utastérben.
A belteret már alapfelszerelésként a Smart Light technika világítja meg. Ne tévesszen meg senkit, ez már nem csupán hangulatvilágítás, hanem az ember-gép kommunikáció új dimenziója. Vízszintes teljes-LED fényforrások veszik körül teljes szélességében a műszerfalat, kiemelve a speciális funkciókat, illetve figyelmeztető és más jelzésekkel szolgálva a vezető és az utasok számára. Ezek között szerepelnek az akkumulátor töltöttségi szintje, a fedélzeti vezetéstámogató rendszerek (Front Assist, ACC és C2X veszélyjelző) információi, az infotainment-funkciók (hangvezérlés, telefonhívás, navigációs rendszer), az intelligens parkolási asszisztens jelzései, valamint a nyitás és zárás, illetve a be- és kiszállás. Ezek a vizuális jelzések a tájékoztatás új szintjét képviselik, s teszik még biztonságosabbá és intelligensebbé a CUPRA Born VZ modelleket.
A márka biztonság és kényelem iránti elkötelezettsége a rendelkezésre álló, új és továbbfejlesztett vezetéstámogató rendszerek széles palettájáról is első pillantásra jól érzékelhető. Ezek az integrált technikák – legyen szó bármilyen menethelyzetről – hatékonyan segítik és támogatják a vezetőt.
A Menetasszisztens 2.5 (Travel Assist 2.5) az Adaptív sebességszabályzás (Adaptive Cruise Assist; ACC) és a Sávtartás-asszisztens (Lane Assist) (segít a sáv közepén tartani az autót)
rendszereit kombinálja a vezetés a CUPRA Born VZ kínálta élménye szolgálatában. Új változata a felhőből kapott információk segítségével a jelzésekkel gyengén ellátott utakon is fejlettebbnek bizonyul, autópályán pedig sávváltás-támogatást is kínál.
A parkolás immár rendkívül egyszerű: az új Távirányítású parkolási asszisztens (Remote Park Assist) segítségével a vezető okostelefonján keresztül is elvégezheti a parkolást, míg a Betanított parkolási asszisztens (Trained Parking Assist) funkcióval a jármű a különböző jellemzők és az útvonal térképes tárolásával betanulhatja a szokásos helyek parkolási manővereit. A mindennapos parkolás során a Felülnézeti kamera (Top View Camera) biztosíthat helyszíntől függetlenül 360 fokos rálátást a járműre és a környezetére.
A biztonsági és kényelmi technikák csomagja az éppen az autó holtterében tartózkodó vagy hátulról gyorsan közelítő járművektől védő Sávváltás-asszisztenst (Side Assist), a fényszórók működését automatikusan vezérlő Fényszóró-asszisztenst (Front Light Assist), a közlekedési táblákat érzékelő Dinamikus közlekedésitábla-felismerést (Dynamic Road Sign Assist), illetve a kiszálláskor az akadályokra figyelmeztető Kiszállás-figyelmeztetést (Exit Warning) is magában foglalja.
A CUPRA eltökélt szándéka, hogy harmonikus egyensúlyt alakítson ki a mobilitás iránti igény és a környezettel kapcsolatban tanúsított felelősség között. Ennek jegyében a CUPRA Born volt az első olyan modell, amelyet már nettó szén-dioxid-semleges koncepció mentén szállítottak ki, a beszállítói láncolatban megújuló forrásokból származó energiát használtak, a fennmaradó kibocsátásokat pedig a legmagasabb követelmények szerint tanúsított környezetvédelmi és projektbefektetésekkel egyenlítették ki. A CUPRA Born VZ szintén ezen megközelítés folytatója.
A CUPRA Born VZ 2024 harmadik negyedévében jelenik meg a piacon.
Forrás: Porsche Hungaria
.