Egyre több az elektromos autó, de hogyan induljunk hosszabb útra?
Lakás-óvoda/iskola-munkahely – legtöbben ebben a háromszögben használják hétköznapokon elektromos autóikat, átlagosan 70-100 kilométert téve meg egy nap. Így a mindennapokban természetesen nem kell attól tartani, hogy lemerül az akkumulátor. A Jövő Mobilitása Szövetség szakértői szerint egy hosszabb úttól sem kell megriadni: nem kell hozzá más mint egy kis tervezés és nem kell lemondani kedvenc villanyautónkról. Íme 5 tipp arról, hogyan lehet elektromos autóval is kényelmes és stresszmentes a nyaralás – hiszen az elmúlt 1 év alatt közel felével nőtt az elektromos autók száma, így ez az igény egyre többekben merül fel.
Hatótáv és töltőpontok – tervezzünk!
Az első lépés az adatgyűjtés: ismernünk kell az autónk autópályás használat melletti hatótávját, ami a nagy sebesség miatt a városi használatban megszokottnál akár 30%-kal is kevesebb lehet márkától és típustól függetlenül – de a csomagok száma és a klímahasználat (a hűtés akár 20 százalékkal is csökkenheti a hatótávot) miatt viszont éppen magasabb lesz a fogyasztás – ez a fogyasztásnövekmény nagyobb, mint a hagyományos autók esetében.
Emellett tájékozódni szükséges a töltési lehetőségekről. Itthon a töltőpontok legnagyobb része autópályák, főutak mentén van, a Balaton térsége kimondottan jól ellátottnak tekinthető. 2022 végén 2147 töltőállomás volt, 14%-kal több, mint egy évvel azelőtt, tehát a villanyautósokat kiszolgáló infrastruktúra folyamatosan bővül. Szükség is van rá, hiszen egy év alatt 47,4 százalékkal nőtt a hazai elektromosautó-park.
A tervezés része az is, hogy tudjuk, milyen töltőt akarunk használni. Útközben, ha gyorsan akarunk tölteni, a villámtöltők állnak rendelkezésre (ultragyors töltő, DC töltő, egyenáramú töltő), amelyek az autópályák, fontos csomópontok, benzinkutak mellett megtalálható berendezések. Itt a töltési idő percekben mérhető: átlagosan egy ilyen töltőnél 20-50 percre, azaz egy rövid kávézásra, mosdószünetre elég megállni. Persze villámtöltőből kevesebb van, hozzávetőlegesen az összes töltő 5-10 százaléka. Így ha ilyenek nem állnak rendelkezésre, célszerű lehet töltés miatti megállókat beiktatni a napi programba és ezt az időt kihasználni városnézésre, egy jó fürdő meglátogatására vagy más időtöltésre.
A célállomáson a váltóáramú töltőoszlopokat (gyorstöltőket, AC töltőket) érdemes megkeresni, ahol 4-10 óra alatt tölthető fel a gépkocsi. A szálláson, a strandfürdőnél, egy múzeum vagy étterem előtt, ahol legalább 1-2 órát tölt a család, már érdemes igénybe venni töltési szolgáltatást, hiszen a kikapcsolódás alatt az autó is érdemi mennyiségű energiához juthat.
Az alapadatok birtokában el kell kezdeni a tervezést és regisztrálni kell az elektromobilitás szolgáltatóknál.
Ha például Győrből Gyulára igyekszik a család egy 50 kWh körüli autóval, akkor a 339 km-es út megtételéhez egy alkalommal (autótípustól függően) jó eséllyel meg kell majd állniuk egy villámtöltőnél útközben.
Kárpáti András, a Jövő Mobilitása Szövetség elnöke szerint a villámtöltők keresésére jó kiindulási pont lehet a plugshare.com oldal. „A villanyautósok információs közösségi oldala nagyon hasznos segítséget nyújt az úton lévőknek: ezen az oldalon ugyan töltést indítani ugyan nem lehet, de naprakész információkkal szolgálnak a villanyautósok egymásnak az oldalon, így ellenőrizni lehet, hogy üzemkész-e a töltő, használták-e azt a megelőző néhány napban” – mondja a Jövő Mobilitása Szövetség elnöke.
A Mobiliti applikációja itthon az egyik legelterjedtebb, amelyben jól lehet keresni, valamint több más szolgáltató berendezéseit is lehet látni, hasonlóan az drivE.ON applikációhoz. Arra érdemes figyelni, hogy egy-egy szolgáltató appjában a többi szolgáltató töltőivel kapcsolatos információk nem mindig naprakészek. A foglaltságot általában lehet ellenőrizni a töltőkön, illetve bizonyos szolgáltatók, pl. OptimumWay esetében előzetes helyfoglalás is lehetséges. A töltés indításához applikációnként előzetes regisztráció és a bankkártya adatok megadása szükséges.
Mit vigyünk magunkkal?
A villámtöltőkön minden esetben rendelkezésre áll a megfelelő kábel (CCS vagy CHademo csatlakozóval), ezért ezekhez nem szükséges külön előkészület.
A váltakozó áramú töltők esetében viszont mindig az autó tulajdonosának a felelőssége a kábel (Type 1 vagy Type2 kábel) biztosítása. Ezek a kábelek nem feltétlenül járnak automatikusan az autóhoz, így ezek beszerzése nyaralás előtt szükséges lehet.
Végül, de nem utolsósorban a konnektoros hordozható töltők, ún. „nagyi töltők” mindig kötelező részét kell, hogy képezzék a csomagtartónak, hiszen váratlan helyzetben ez biztosítja az áramfelvételt bármely elérhető konnektorról.
Mi a teendő utazás közben?
Utazáskor érdemes folyamatosan kontrollálni, hogy a hatótáv és a megteendő távolság milyen mértékben változik. Fontos, hogy mindig ráhagyással kalkuláljunk. Alapszabályként ahogy mindig, most is törekedjünk arra, hogy 20 százalék alá ne essen a töltöttség, és 80 százaléknál jobban ne töltsük fel – de ne kockáztassunk, nem a világ vége, ha egyszer-egyszer 100 százalékra töltjük az autónkat, inkább menjünk biztosra, minthogy bajba kerüljünk. Hasznos követni azt a gyakorlatot, hogy amikor megállunk valahol és lehetőségünk van rá töltsünk az autóba plusz energiát. Azért nem kell megijedni, ha 15-20 százalék alá is lecsökken az akkumulátor töltöttségi szintje, ezzel semmilyen kárt nem okozunk. Lehetőleg ne teljesen lemerülve érkezzen az autó a töltőponthoz, hiszen ha műszaki hiba miatt nem lehet tölteni, az szorult helyzetet eredményezhet.
Létezik olyan speciális mini diagnosztikai eszköz, OBD olvasó és ehhez kapcsolódó ABRP applikáció (A Better Route Planner), amely egyrészt valós időben mutatja az akkumulátor töltöttségi állapotát, így egészen pontos előrejelzésre is képes, másrészt előre kalkulálja a megállási időt is a töltési pontokon. Ha valaki akár 1000 km-nél hosszabb utazásra vállalkozik, annak nagyon jó szolgálatot tesz, kiszámíthatóvá teszi az utazást.
Külföldre is lehet menni?
Természetesen igen, de fontos a célország villanyautós sajátosságairól is tájékozódni. Sajnos Európában (is) sok-sok elektromobilitás-szolgáltató van, sok-sok applikációval. Szerencsére létezik egy roamingnak nevezett megoldás, amikor a különböző szolgáltatók az egymással (vagy egy ernyőszolgáltatóval) megkötött szerződéseik nyomán egymás között is el tudnak számolni, így a villanyautós ugyanazt az appot tudja használni több töltőponton is némi felár ellenében. A roaming egyébként belföldön is elérhető több hazai szolgáltató együttműködésének köszönhetően. Ismert európai applikációk pl. Maingau, Greenway, Chargepoint, Chargemap, stb. A villanyautók terjedésével párhuzamosan az erre épülő szolgáltatások is egyre inkább elérhetők kényelmessé és kiszámíthatóvá téve ezzel a pihenést, van például EVhotels nevű szálláskereső applikáció is. Itt már létezik a töltő mint szűrési feltétel, így ha odaértünk az úti célunkhoz, akkor már nem kell töltőt keresni a közelben. Persze nem árt előre tisztázni, hogy mit ért a szállás töltési lehetőségen: egy konnektort vagy valóban egy nagyobb teljesítményű töltőállomást. Azért mindenki vigye magával a konnektoros mobil töltőt, nehogy meglepetés érjen minket.
Minél északabbra utazunk elektromos járművünkkel, annál sűrűbb a töltőállomások hálózata: Norvégia és Hollandia jár az élen, ugyanis ezek az országok célul tűzték ki, hogy két töltőállomás között 120 km-nél nem lehet nagyobb a távolság. A déli országokban már nem ilyen kedvező a helyzet, ott mindig érdemes figyelni a hatótávra és a következő töltési lehetőségre.
Elég ezeket a szabályokat betartani, figyelni a fogyasztásra, felkészülni a töltési lehetőségekből és környezettudatos nyaralásban lehet részünk.
További információ a Jövő Mobilitása Szövetség weboldalán.
Forrás: Jövő Mobilitása Szövetség