A jelenlegi energiapiaci körülmények miatt novemberre akár gázolajhiány is kialakulhat, erről beszélt a Népszava megkeresésére Vecsey Sarolta, a Shell Hungary Magyarországért és Szlovéniáért felelős mobilitási igazgatója – jelent meg a hír a 24.hu portálon.
Ezt részben azzal indokolta, hogy sok ipari fogyasztó elkezdett átállni a gázról a hasonló fűtőértékű, de még piaci áron is olcsóbb dízelre.
A cikkben arról is írnak, bár az OMV schwechati finomítója lassan újra működésbe lép, illetve a Mol százhalombattai egységénél is zajlik a karbantartás, a hatósági üzemanyagár tavaly novemberi bevezetését követően – különösen az időszak elején – akkora többletkereslet mutatkozott a termékekért, hogy a Mol nem tudott tartalékolni belőlük finomítója felújítása időszakára.
Szakértők szerint így a hatósági árra jogosultakat az OMV-, majd a Mol-finomító kiesésével az ország biztonsági készleteiből szolgálták ki. Ha most valamelyest enyhül is a további biztonsági készletek felszabadítására nehezedő nyomás, ezeket a törvény szerint néhány hónapon belül vissza kell pótolni.
Emiatt nem kizárt, hogy az év vége felé a szokásosnál is élénkebb dízeligény-emelkedés miatt a kormány akár haladékot adhat a biztonsági tartalékok visszatöltésére is. Egyesek a dízel hatósági árának megszüntetését sem zárják ki.
Vecsey Sarolta egyébként nem osztja a „kis” töltőállomásokat képviselő Független Benzinkutak Szövetségének aggodalmait, miszerint a jelenlegi helyzet közel ezer egységük tönkretétele által a „színes” láncok piacszerzését szolgálná. Szerinte ugyanis a többletforgalom, különösen a hozzájuk átszokó mezőgazdasági gépek kiszolgálása, számukra is komoly kihívás.
Elmondta, a kis kutak tartós kiesése nagyon nehezen kezelhető helyzetet idézne elő. Ebből a szempontból egészségesebb helyzetnek tartja a hatósági árak bevezetése előtti, szabad piaci versenyt. Azokat a pletykákat, miszerint a Mol a régebbi partnereinek kiadható mennyiséget még növelte is, nem kívánta véleményezni.
Forrás: 24.hu kép: illusztráció