A robottaxik meghibásodhatnak
A Cruise máris bővítené flottáját és a szolgáltatás működési tartományát, a helyi közlekedési ügynökségek szerint azonban nem élesben kellene fejlesztgetni a kiforratlan technológiát – vette észre a hírt a bitport.hu
Két San Franciscó-i közlekedési ügynökség is felkérte rá az illetékes szövetségi hatóságot, hogy vizsgálja meg a General Motors Cruise önvezető autóinak (AV) biztonságát, válaszul a GM múlt heti beadványára a vonatkozó szabályok alóli mentesítéssel és a cég robottaxi-szolgáltatásával kapcsolatban. A Cruise járművei június óta működnek korlátozott időtartamban és hatókörben, de a bevezetés eddig nem mindenki szerint volt zökkenőmentes: az önvezető járművek számos meghibásodása okozott forgalmi dugókat.
Az ügynökségek szerint jelenleg a Cruise nagyjából 100 autonóm taxija közlekedik a város utcáin, de ha a GM által kért 5 ezres mennyiséget (vagy annak akár csak a felét) is engedélyeznék, az óriási felfordulást okozna. Itt a megyei közlekedési hatóság egyik kutatására is hivatkoznak, amelynek értelmében 2016-ban 5700 Uber és Lyft autó okozta a város összes forgalmi dugójának 25 százalékát. Másodszor, a meghibásodások ilyen nagyságrendben problémássá válnak amiatt, hogy a Cruise elakadt járműveit el kell vontatni, mivel nem lehet őket manuális vezérléssel eltakarítani az útból.
A Cruise szolgáltatása pillanatnyilag este 10 és reggel 6 óra között működik San Francisco területének nagyjából 70 százalék, és a robottaxik rossz időjárási körülmények között egyáltalán nem kelhetnek útra. A nagyobb flottával, a nappali órákban is megjelenő önvezető autók a két szervezet szerint gyorsan kimeríthetik a vészhelyzeti reagálás erőforrásait, és általánosságban is alááshatja az automatizált vezetési technológiák iránti közbizalmat.
Egyszerűen még nincs kész a dolog
A beadványban felidézik, hogy május vége óta a rendőrség több ízben is elakadt AV-kat azonosított a forgalmi sávokban, a segélyhívóra pedig szabálytalan vezetésről és a közlekedés akadályozásáról szóló bejelentések is érkeztek. Az ügynökségek feltételezik, hogy ezek a tényleges incidensek töredékét fedik le, mivel a Cruise mostani üzemideje alatt, este 10 és reggel 6 óra között lényegesen kevesebben közlekednek az utcákon a csúcsidőszakokhoz képest.
Míg a Cruise önvezető autókat érintő incidensek pontos száma az autonóm működés júniusi kezdete óta nem világos, a robotaxisok meghibásodását és a forgalom késleltetését észlelték San Franciscóban. A Sacramento Street és a Leavenworth Street kereszteződésénél két számítógéppel vezérelt autót rögzítettek videóra, amely blokkolja a forgalmat. A KRON-4 szerint az eset csütörtökön este 22 óra körül történt.
A The Register beszámolója össze is szed néhányat a bejelentett meghibásodások közül, amelyek között egészen érdekes jelenetek vannak. A Cruise a lapnak küldött üzenete szerint a robottaxi-szolgáltatás vezérelve a biztonság, így ha a társaság járművei valamilyen okból nem képesek biztonságosan haladni, akkor felkapcsolják a vészvillogót, és az üzemeltető vagy újra működésbe hozza, vagy a lehető leggyorsabban elszállítja azokat. A mechanikai problémák orvoslásán túl a Cruise a szoftverek frissítésén is dolgozik. A fenti beadványt jegyző közlekedési ügynökségek azonban úgy látják, hogy az elmúlt hónapokban tapasztalt incidensek azt az egyszerű valóságot tükrözik, hogy a Cruise automatizált vezetési rendszere még fejlesztés alatt áll, így a hatóságoknak át kellene tekinteniük a járművek kulcsfontosságú teljesítménymutatóit.
Forrás: bitport.hu kép: illusztráció