A GKI kereslet-előrejelző modellje szerint 2022 második fél évében emelkedhet az új autók iránti kereslet az év első hat hónapjához és a 2021-es adatokhoz viszonyítva, de még így is jelentősen elmarad a világjárvány előtti értékesítési szintektől adta hírül az MTI információját a vezess.hu .
A Datahouse adataira hivatkozva azt írták, hogy a második negyedévben 8621 új autót adtak el, ami 12 százalékos csökkenés éves összevetésben és 4 százalékkal alacsonyabb az első negyedévhez viszonyítva, amikor 9007 új autó talált gazdára.
A GKI saját kereslet-előrejelző modellje szerint a harmadik negyedévben 11 800, a negyedik negyedévben pedig 10 700 darab eladása valószínű. Éves szinten az értékesítés valamivel több mint 40 100 lehet. Összehasonlításképp, az újautó-értékesítés a 2019-es, rekordot jelentő 63,7 ezerről 2021-re 36,5 ezerre zuhant, ami 43 százalékos csökkenés.
A GKI szerint a háztartások újautó-piaci keresletét a közelmúltban és várhatóan a közeljövőben is erősen turbulens hatások befolyásolják. Az év elején kapott transzferek (pl. adóvisszatérítés) fogyasztásgeneráló hatása ellen hat a gyorsuló infláció, a rezsicsökkentés részleges feladása, valamint az újautó-árak számottevő emelkedése. Ilyen gazdasági környezetben erősödnek a lakosság magatartásának óvatossági elemei, melyek szintén kereslet-visszafogó tényezők – tették hozzá.
Kínálati oldalon az orosz-ukrán háború okozta ellátási zavar és a nyersanyagok világpiaci árának a megugrása hat negatívan. Az Ukrajnában előállított járműipari részegységek (például kábelkötegek) szállításának leállása miatt (miközben eddig is félvezetőhiány volt) nagyszámú nyugat-európai, azon belül különösen német gyártó kénytelen hosszabb-rövidebb időre csökkenteni a termelést – áll a GKI elemzésében.
Forrás: vezess.hu Kép: illusztráció