Új márkaarculat és gyorsított elektromos offenzíva

 

“NEXT LEVEL – ŠKODA STRATEGY 2030” vállalati stratégiája keretében a ŠKODA AUTO bemutatja új márkaarculatát, amelynek középpontjában megújult formai nyelvezete, új márkaemblémája és átfogóan felfrissített vállalati arculata (Corporate Identity; CI) áll. A cseh autógyártó emellett gyorsítani és bővíteni kívánja elektromos offenzíváját, amely során a ŠKODA AUTO már 2026-ig három új, tisztán elektromos modellel jelenik meg a piacon, amelyeket továbbiak követnek majd.

A VISION 7S koncepciótanulmány e modellek egyikének előfutára. A tervek szerint 2030-ra már 70 százalék fölé emelkedik a tisztán elektromos, akkumulátorhajtású járművek aránya a ŠKODA európai értékesítésében, ezért a vállalat az elektromos mobilitásba további 5,6 milliárd, a digitalizációba pedig 700 millió eurót invesztál az elkövetkező öt év folyamán.

Gyorsuló e-offenzíva: már 2026-ig három új modell, amelyeket továbbiak követnek

A hétüléses, tisztán elektromos SUV-modellre kínál konkrét kitekintést a VISION 7S tanulmány, mégpedig több mint 600 kilométer hatótávval és akár 200 kW csúcs-töltőteljesítménnyel. Az elektromos mobilitás felé vezető átállás szakaszában különösen gazdaságos belsőégésű motorjai termékportfólióját kívánja erősíteni a márka, a jövő év második felében pedig bemutatja a SUPERB és a KODIAQ új generációját. A felfrissített OCTAVIA 2024-ben érkezik.

 

ŠKODA VISION 7S – hétüléses SUV-modell MEB-alapokon, 600 kilométer feletti hatótávval

A VISION 7S koncepciótanulmány elsőként kínál konkrét kitekintést egy teljes egészében új fejlesztésű ŠKODA modellre, miközben a márka új formai nyelvezetét is bemutatja. A tisztán elektromos SUV akár hét személy számára is bőséges helyet kínál, s természetesen számos Simply Clever megoldás jellemzi. Az autógyártó ezzel felfelé bővíti termékportfólióját és ügyfélkörét. A koncepciómodell a Volkswagen Csoport Moduláris elektromos platformjának (MEB) műszaki alapjaira épül, 89 kWh energiatároló képességű akkumulátora pedig a WLTP-ciklus szerint több mint 600 kilométer maximális hatótávot is lehetővé tesz.

Elöl és hátul új, T-alakú fénygrafika

A karcsú fényszórók messze oldalra kihelyezve és két sorban elrendezve tűnnek fel, a nappali menetfény pedig karakteres T-alakzattá bővíti a „négyszemű” fénygrafikát. A nappali menetfény sávja jócskán a sárvédőkbe nyúlik, a határozottan megrajzolt „T” felső vonalát alkotva – s ily módon egyfajta vizuális keretbe foglalva az autó elejét. A LED-technikájú hátsó lámpák szintén T-alakzatúak, amelynek felső vonala itt is mélyen a sárvédőkbe nyúlik. Ugyanez a formai elem figyelhető meg a kameraalapú külső visszapillantókon és a karosszéria felületébe süllyesztett, álló elrendezésű, szenzoros ajtókilincseken is.

 

Robusztus lökhárítók markáns légbeömlő nyílásokkal

Egyaránt feltűnő jelenség a robusztus első és hátsó lökhárító, amelyek újrahasznosított gumiabroncsokból előállított, különösen strapabíró anyagból készültek. Ugyanez az anyag található a kerékjáratok peremén is, vizuálisan is robusztus hatást keltve. Elöl hét függőleges légbeömlő sorakozik, amelyeken keresztül a hűtőkhöz és a fékekhez áramolhat a levegő, míg a VISION 7S hátsó lökhárítójában kilenc függőleges légkilépő nyílást alakítottak ki. A középső nyílás elöl és hátul egyaránt egy élénk narancssárgára fényezett kezelőelemet tartalmaz, amely horogként kihúzható, s amellyel szükség esetén kívülről is biztonságosan megszakítható a járműben folyó nagyfeszültségű áram.

Magas tornádóvonal és lágyan ereszkedő tető a hatékony aerodinamika jegyében

Magasan futó tornádóvonal választja el a masszív alépítményt az oldalablakoktól, lendületével külön kiemelve a határozott és erőteljes vállövet. Alatta jól elkülönítve tűnnek fel a négyszögletes kerékjárattal kiformált, kiszélesített sárvédők. A kerekek peremátmérője 22 col, az aerodinamikailag optimalizált könnyűfém keréktárcsák pedig szinte teljesen zárt kialakításúak. A kerékjáratok között, az oldalsó küszöbborítások felett további légkilépő nyílások húzódnak, amelyek fedőráccsal is ellátva egyfajta fellépőként szolgálnak az ellentétes irányban nyíló ajtókhoz. A rácsozaton keresztül a nagyfeszültségű akkumulátor hűtésekor keletkező meleg levegő távozhat. Az alacsonyan ívelő tetővonal hátrafelé lágyan ereszkedve a magasfokú aerodinamikai hatékonyság érdekében markáns tetőlégterelőben végződik. Ugyancsak határozott alakzat jellemzi a háromszög alakú, hátrafelé szélesedő D-oszlopot is, amely alsó részén az új „ŠKODA” feliratot hordozza. Utóbbi a csomagtérajtón is feltűnik, ahol éppúgy megvilágítást kap, mint az autó elején. A világos tónusú Explorer-zöld matt metálfényezés szintén a VISION 7S minimalista és visszafogott megjelenését hangsúlyozza. A koncepciójármű egyben az első ŠKODA, amely matt külső színben jelenik meg.

A VISION 7S a ŠKODA beltér-koncepciójának mély benyomást keltő továbbfejlesztése, tágas és a biztonságra összpontosító, akár hét személy számára is ideális térkínálattal és teljes egészében új tervezésű, természetes ember-gép interfésszel (Human Machine Interface).

Különlegességei között szerepel kétféle – „Vezetés” („Driving”) és „Pihenés” („Relaxing”) – beltér-konfigurációja, valamint a haptikus és a digitális kezelőszervek közötti ideális egyensúly. A menetiránynak háttal, a második üléssor elé, a középkonzolra szerelt innovatív gyerekülés soha nem látott biztonságot és védettséget kínál. Mindezt tartós, hosszú távon fenntartható előállítású anyagok és számos Simply Clever ötlet veszi körül, miközben az SUV-karaktert hangsúlyozó, X-alakú, egyedi díszvarrások teszik teljessé a belső dizájnt.

A VISION 7S beltere akár hét személy számára is a ŠKODA modelljeire jellemző bőséges térkínlattal szolgál, miközben biztonságot és védettséget sugároz. A belső tér szimmetrikus kialakítású, és minden utas számára egyformán tágas teret biztosít. A műszeregység felső szegélye az ajtókárpitokon folytatódik, teljessé téve a bennülőket körülölelő (wrap-around), védő hatást keltő formai motívumot. A széles, vízszintes műszerfal egészen az ajtókig húzódik, tovább erősítve a tágas tér érzetét.

Két beltér-konfiguráció – „Vezetés” és „Pihenés”

A VISION 7S két beltér-konfigurációt is kínál utasainak. Az elfordítható központi érintőképernyő és az elcsúsztatható elemek egyaránt megfelelő hangulatot biztosítanak a különböző szituációkban – azaz „Vezetés” („Driving”) vagy „Pihenés” („Relaxing”) közben. A vezetési üzemmódban minden kezelőelem ideális helyzetben, könnyen elérhető a vezető számára, a 14,6 col képátlójú központi érintőképernyő pedig a kényelmes kezelés és az információk jól áttekinthető megjelenítése érdekében függőlegesen áll. A pihenő üzemmód töltéskor vagy más megállások alkalmával a középkonzolról gombnyomással aktiválható, amire elegánsan összehangolt folyamatok során ölthet új formát a belső tér. A kormánykerék és a műszerfal ekkor előre mozdul, vagyis a vezetőtől és az első utastól távolodva nyit még tágasabb teret, míg az első ülések befelé fordulnak és hátradőlnek, még kényelmesebb üléspozíciót teremtve, egyben a hátsó utasok számára is zavartalan rálátást biztosítva a központi képernyőre. A hátsó ülések szintén „hátradőlve” szolgálnak pihentető testhelyzettel és ugyancsak jobb rálátással a képernyőre, amely a szórakoztató tartalmak optimális megjelenítése szolgálatában ilyenkor vízszintesen áll, mint egy televízió.

Új koncepció a HMI-rendszer intuitív kezelésére és két üzemmód: „Vezetés” és „Pihenés”

A „Vezetés” („Driving”) üzemmódban fejlett Kiterjesztett valóság Head-up kijelző (AR Head-up Display) szolgál a legfontosabb vezetői információkkal, míg a további adatokkal egy 8,8 col átlójú kijelzőfelülettel működő digitális műszeregység áll a sofőr rendelkezésére. Teljes egészében új fejlesztés a hat és tizenkét óránál egy-egy masszív küllővel kiformált kormánykerék, amely már az új „ŠKODA” feliratot hordozza közepén. Alul és felül egyenesített karimája zavartalan rálátást biztosít a 8,8 colos digitális műszeregységre. A legfontosabb menetfunkciókhoz önálló haptikus görgetőkerekek állnak rendelkezésre, amelyek a jobb tájékozódás érdekében élénk narancssárga jelöléseket hordoznak. A „Pihenés” üzemmódban a vezető bonyolultabb funkciókat is vezérelhet az alsó kormánykerékküllőbe integrált érintőfelületről.

A beltér középső részét a nagyméretű – és ŠKODA modellben valaha alkalmazott legnagyobb – 14,6 col képátlójú elfordítható képernyő uralja. A „Vezetés” üzemmódban az információk ideális elrendezése érdekében függőlegesen áll, felső részét a legfontosabb vizuális tartalmak, például a térképek és a navigációs utasítások számára fenntartva. Az alsó rész szintén nagyon könnyen elérhető és használható, amihez a középkonzol felső részén kialakított, ergonomikusan elhelyezett kéztámasz is hozzájárul. A felhasználó egyszerű felfelé vagy lefelé irányuló mozdulatokkal állíthatja be az információk kívánt mennyiségét. A menü-kisalkalmazás (widget) segítségével görgető mozdulatokkal választhatók ki a különböző funkciók, a babakamera képe például igény szerint a felhasználói felület bármely részén elhelyezhető, míg a fennmaradó terület például nagyfelbontású térképek megjelenítésére vehető igénybe. A „Pihenés” üzemmódban – különösen a képernyő vízszintes helyzetében – a felhasználó által telepített alkalmazásokkal filmek vagy játékok is rendelkezésre állhatnak. Az ülések hátratolt pozíciójában – az így távolabbra kerülő képernyő helyett – okostelefonról is működtethető az infotainment-rendszer.

Három forgatógomb a lehető legegyszerűbb kezelésért

Az új tervezésű középkonzolon hat további gomb sorakozik, amelyekkel a vezető közvetlenül hozzáférhet az infotainment-rendszer, a telefon, a járműbeállítások, a navigáció és az alkalmazások menüihez, a hatodik gomb funkcióját pedig a felhasználó határozhatja meg. Alattuk három nagyméretű forgatógomb található, amelyek közül a két külső a légkondicionáló berendezés működtetésére szolgál, míg a középsővel a képernyőtartalom vezérelhető, például térképnagyítással vagy listák görgetésével. Lejjebb a „Vezetés” és „Pihenés” üzemmódok közötti váltásra szolgáló két gomb, valamint a hangerő beállításának önálló görgetőkereke helyezkedik el. A kormánykerék kezelőelemeihez hasonlóan az említett gombok és forgatókapcsolók is élénk narancssárga jelölésekkel segítik a tájékozódást.

Az okostelefonok a középkonzolban helyezhetők el, s a teljes rendszer számára a fő információk és a személyre szabott használat forrásául szolgálhatnak, emellett távoli érintőfelületként (trackpad) is használhatók. A készülékeket mágnesek rögzítik a helyükön, további védelemként pedig részben a középső kartámasz is fedi őket. Ebben a helyzetében a kartámasz a képernyő alatti kéztámasszal közösen szolgálja a tökéletes ergonómiát.

A második és harmadik üléssor utasai az optimális láthatóság érdekében mágnessel rögzíthetik saját eszközüket az előttük lévő ülés háttámlájára. Az ajtókárpitok interaktív felületeket is tartalmaznak, ahol színes fény világítja át a szövetet. A kárpit alsó részébe rejtett ajtókilincseket például intenzív élénk narancssárga fény jelzi, míg a légkondicionáló berendezés hőmérsékletszabályzását kék vagy piros fény teszi láthatóvá. Az utasok – például rövid jegyzeteket készítve – egyszerűen ujjukkal is írhatnak a kárpitanyagra, a gyerekek pedig kis képeket is rajzolhatnak rá.

Hatékony védelem a legkisebb utasok számára – gyerekülés az autó legbiztonságosabb részén

Szintén innovatív megoldás a gyerekülés elhelyezése, amely a menetiránynak háttal a jármű legbiztonságosabb részén, az egészen a hátsó ülésekig meghosszabbított középkonzolba integráltan kapott helyet. A kisgyermek-utasok így mindenkor optimális védelmet élvezhetnek, miközben a második üléssorban helyet foglalók folyamatosan szemmel tarthatják őket. A hátsó tetőtérben elhelyezett opcionális beltérkamera révén a gyerek videóképe a központi infotainment-képernyőre is lehívható, a vezető és az első utas így folyamatosan felügyelheti a velük utazó kicsiket.

További Simply Clever megoldások

A VISION 7S a ŠKODA új Simply Clever megoldásainak egész sorát vonultatja fel. A műszerfal légbefúvó nyílásai mindaddig diszkrét diffúzor-üzemmódban működnek, amíg közvetlenebb szellőzés nem szükséges, igény szerint pedig gombnyomásra felfelé mozdulva biztosíthatnak irányított légáramot. A lebegő hatást keltő középkonzol alatt mágneses felületeket is találnak az utasok, amelyekre egyaránt biztonságosan rögzíthetők a fém ŠKODA italospalackok vagy éppen az elsősegély-felszerelés. A VISION 7S felszereléséhez praktikus hátizsákok is tartoznak, amelyek szintén mágnesesen rögzíthetők az ülések háttámlájára, a kirándulásokra pedig egyszerűen magukkal vihetik őket az utasok. A VISION 7S belterét nagyméretű panoráma-üvegtető árasztja el bőséges fénnyel. A központi kijelző előtt szintén nagy, kívülről is jól látható kristályalakzat tűnik fel a vezetőtérben, különböző színekkel mutatva a VISION 7S akkumulátorának állapotát és töltöttségi szintjét.

Fenntartható előállítású anyagok és hangulatvilágítás

Az utastér teljes kialakítását különösen tartós és hosszú távon fenntartható előállítású anyagok jellemzik. A műszerfal felső része és az ajtók sötét műbőrbevonatot kaptak, és közvetett hangulatvilágítás szegélyezi őket, még jobban kiemelve a bennülőket körülölelő (wrap-around) és biztonságérzetet közvetítő formai motívumot. Az alsó felületeket – például a műszerfalon – és az ajtók kartámaszait világosabb műbőr borítja, amely az Explorer-zöld külső színnel harmonizál, s amely közvetlen a hangulatvilágítással érvényesülhet még jobban. A B-oszlopok helyén, vagyis az ellentétes irányban nyíló ajtók találkozásánál az ajtókárpitok alsó része ferdén felfelé irányulva az első és a hátsó ajtók egy-egy kristálymotívumában zárul. Ezek a kristályok például beszálláskor fehér futófénnyel mutatják a beltérbe vezető utat, ajtónyitáskor pedig piros fénnyel figyelmeztethetnek a közeledő járműre, illetve kerékpárosra. Az ajtókárpitok középső részét újrahasznosított poliészter szálakból készült fekete szövet alkotja. Az ülések középső sávjain és a műszerfalon szintén újrahasznosított szövetet alkalmaztak a tervezők. A belső dizájnt a SUV-karaktert hangsúlyozó, X-alakú, egyedi díszvarrások teszik teljessé.

A ŠKODA első ízben váltotta fel hagyományos krómdíszítéseit egyedi matt fényezéssel. Minden funkcionális elemet – a gombokat, biztonsági öveket és az elsősegély-felszerelést is beleértve – a tekintetet vonzó, élénk narancsszín emel ki. A VISION 7S hosszú távú fenntarthatósági koncepciója utastér- és csomagtartó-padlózata teljes egészében újrahasznosított gumiabroncsokból készült borítására is kiterjed. Ez a különleges anyag karcálló és könnyen tisztítható, ami nemcsak a jármű outdoor-karakterét, hanem magasszintű funkcionalitását és családbarát karakterét is hangsúlyozza.

Forrás/képek: Porsche Hungaria