317 kilométer új utat építenek 2032-ig

 

A Themis magántőkealap vezette konzorcium nyerte meg az autópályák építésének és karbantartásának koncessziós jogát a következő 35 évre.

Megjelent az Elektronikus Közbeszerzési Rendszerben az ajánlatok elbírálásának összegzése és Rogán Antal is bejelentette az eredményt egy pénteki sajtóbeszélgetésen. Mint a miniszter kifejtette: a koncesszoroktól elvárják, hogy 2032-ig 317 kilométer új utat építsenek, illetve pedig 265 kilométer hosszan a sávbővítést végezzenek. Emellett elvárják a teljes úthálózat karbantartását és üzemeltetését a következő 35 évben, amely a miniszter állítása szerint a leghosszabb törvény adta időkeret.

Főként azok az utak kerültek be a koncesszióba, amelyek nemzetközi tranzitforgalmat bonyolítanak le, valamint, ha az M5 és M6 autópályák szerződései lejárnak, akkor bővíthető a koncessziós szerződés – mondta el a tárcavezető.

A legjobb és egyben nyertes ajánlatot adó konzorcium a THEMIS Magántőkealap vezette konzorcium, melynek része még a KONZUM PE Magántőkealap, OPUS BRIDGE Magántőkealap, az OPUS NEW WAY Magántőkealap, a CRONUS Magántőkealap, a VESTA Magántőkealap és a VIA Magántőkealap.

Alvállalkozóként az alábbi cégeket vonták be:

  • Duna Aszfalt Út és Mélyépítő Zrt.
  • EUROUT Mérnöki Tanácsadó Szervező és Kereskedelmi Kft.
  • FŐBER Nemzetközi Ingatlanfejlesztő és Mérnöki Zrt.
  • FŐMTERV Mérnöki Tervező Zrt.
  • Hódmezővásárhelyi Útépitő Kft. (rövidített és rendszeresen használt nevén Hódút Kft., a Duna Csoport tagja)
  • Közgép Építő- és Fémszerkezetgyártó Zrt.
  • Mészáros és Mészáros Ipari, Kereskedelmi és Szolgáltató Zrt.
  • RODEN Mérnöki Iroda Kft.
  • UTIBER Közúti Beruházó Kft.
  • UNITEF’83 Műszaki Tervező és Fejlesztő Zrt.
  • VIKÖTI Mérnök Iroda Kft.

A koncessziós díj egy évre egy kilométerre vetítve jelenértéken számítva 95,2 millió forint.

Mint a közbeszerzési dokumentumban összefoglalják: a koncessziós időszak kezdetén az állami üzemeltetésben lévő útszakaszok hozzávetőlegesen kétharmada, 1234 km gyorsforgalmi út kerül a koncesszor üzemeltetésébe. Az összes tervezett állami és koncesszori gyorsforgalmi út fejlesztés megvalósulása után a koncesszor üzemeltetésében 2048 km, míg állami üzemeltetésben 942 km útszakasz lesz, azaz hozzávetőlegesen a teljes gyorsforgalmi úthálózat kétharmadát fogja a koncesszor üzemeltetni.

Jelentős érdeklődés volt a koncesszió iránt, de összesen három ajánlat érkezett be:

  • az osztrák Strabag AG vezette konzorcium (tagjai a Strabag Motorway Gmbh, a Colas és a Societe de Partenariats et de Projects Nouveaux).
  • a nyertes Themis Magántőkealap vezette konzorcium,
  • és a jelenleg az M85-ösön dolgozó Dömper Kft. vezette konzorcium.

A Strabag-Colas konzorcium egy osztrák versenyhatósági eljárás miatt végül kiesett – derült ki Rogán Antal tájékoztatásából.

Cash/fotó: Google