A tervnek az EU-ban is vannak támogatói
Drága üzemanyagárak, gépjárműadók és parkolási díjak: míg az autók sofőrjeinek mélyen a zsebükbe kell nyúlniuk, a kerékpárosok kerékpárutakat és utakat használnak, de nem fizetnek értük semmit. Ez hamarosan megváltozik Svájcban. Erre is vannak ötletek Németországban – írja a nordbayern.de
A Svájci Néppárt (SVP) törvényalkotási kezdeményezést készített, amely szerint a kerékpárosoknak a jövőben díjköteles matricára lesz szükségük. Összesen 45 politikus csatlakozott Benjamin Giezendanner kezdeményezéséhez, és felszólította a kerékpárosokat, hogy vállalják az infrastruktúra költségeit.
A kezdeményezés alapja a kerékpárút-hálózat parlament által elhatározott bővítése, amely mintegy kétmilliárd svájci frankba kerül majd. A támogatás az SVP, az FDP és a Die Mitte politikusaitól származik. „A jövőben a kerékpárosokat ugyanúgy kell kezelni, mint az autósokat és a motorosokat” – mondta Giezendanner, a nemzeti tanácsos a zürichi napilapnak.
Kerékpáronként és évente 20 frank – körülbelül 19 eurónak megfelelő – összegről tárgyalnak. Adót is hozzáadnának az e-kerékpárok és a kerékpármegosztók szolgáltatói számára. Egyelőre nem derült ki, hogy pontosan miként vetik ki a tervezett adót. A szövetségi kormány így mintegy 100 millió frank bevételhez jutna évente.
Németországban is vannak elképzelések a kerékpárosok számára, hogy megosszák az infrastruktúra költségeit. A Neue Presse például beszámol az FDP coburgi pályázatáról, ahol jelenleg többek között saját hidakkal bővítik a kerékpáros infrastruktúrát. A kerékpárosoknak legalább egy kis összeggel hozzá kell járulniuk a költségekhez: „Eleinte tíz euró körüli éves összeget tervezünk” – áll a pályázatban.
Az FDP városi tanácsosai ezt „megfelelő költségmegosztásnak tartják, különösen a kerékpárosok számára, akik gyakran akár 8000 eurót is fizetnek e-biciklikért”.
A kerékpármatrica-javaslatot azonban erősen kritizálták. Stephan Kümmel, a radfahren.de szerint, a kerékpármatrica még a társadalmi igazságtalanságot is elősegítené. Mese, hogy az autósok finanszírozzák az infrastruktúrát. „Az utak építésének és karbantartásának költsége lényegesen magasabb, mint az autóval járóktól származó bármely bevétel” – írja cikkében. A többletköltségeket tehát mindenki viseli, az autóval nem rendelkezők is. „Ezen még egy matrica sem változtat. Elméletileg, mivel az adókat soha nem különítik el. A szövetségi költségvetésbe kerülnek” – teszi hozzá.
Ann-Kathrin Schneider, a General German Bicycle Club (ADFC) vezérigazgatója megkérdőjelezi egy lehetséges kerékpármatrica előnyeit, és azt mondja a spiegel.de-nek: „Nem hiszünk a kerékpármatrica ötletében. Egy ilyen kis fizetés több bürokráciát teremt, mint hasznot.”
A kerékpármatrica nem újdonság Svájcban. Az 1890-es években az országban bevezették a kerékpáros rendszámtáblákat a kerékpárok felelősségbiztosításának bizonyítékaként. 2011-ben szinte minden svájci háztartás rendelkezett magánfelelősségbiztosítással, ezért is vált szükségtelenné a rendelet – olvasható az autoszektor.hu honlapján.
Cash/fotó: Google