Hitek és tévhitek
Egy kutatás szerint sokan túlságosan bíznak benne, mások keveset tudnak róla – hívja fel a figyelmet a tapasztalatra az autoszektor.hu
Az AAA csoport kutatása szerint azok az emberek, akiknek járművei rendelkeznek adaptív tempomattal (ACC), és nem tanították meg nekik a megfelelő használatot, az indokoltnál jobban bíznak a rendszerben. Olyan dolgokat is elhisznek róla, amik nem igazak.
Egyes járművezetők, akik nem rendelkeztek az ACC használatára vonatkozó ismeretekkel, azt hitték, hogy a rendszer reagálni fog a sávjukban lévő álló tárgyakra, például útkarbantartó járművekre vagy egyéb akadályokra, és megáll. Egyesek azt is hitték, hogy a rendszer olyan kormányzási beavatkozásokra képes, amelyek a sávban tarthatják az autót, holott az egy másik rendszer. Mások hajlamosak voltak azt hinni, hogy a rendszer minden időjárási körülmény között biztonságosan használható, ami szintén nem igaz.
„Ez a kutatás azt sugallja, hogy a mai járműtechnológiának többre van szüksége, mint menet közbeni tanulásra, hogy a sofőrök elsajátítsák a használatukat” – mondta Gene LaDoucer, az AAA regionális közügyekért felelős igazgatója.
Noha a járművezetőket a rendszer használata során egyre jobban felismerik az ACC rendszer korlátait, mégsem érik el ugyanazt a megértési szintet, mint azok a járművezetők, akik egy szakembertől rövid, de átfogó utasításokat kaptak a rendszer használatáról. A legrosszabb azonban az, hogy sokan annak ellenére, hogy nem értik teljesen a rendszer működését, biztosak voltak abban, hogy mindent tudnak róla.
A vezetéstechnikai segédeszközök, asszisztensek csak akkor képesek megfelelő segítséget nyújtani, ha kezelője is tisztában van az eszköz nyújtotta lehetőségekkel: nem dimenzionálja túl azt és nem is becsmérli azt le. Úgy tűnik, nem ártana az utánképzés ezen a területen sem.
Cash/fotó: Google