Egységes biztonsági előírások szükségesek

 

Tachográf hiánya, alkohol szondával indítható gyújtás, a taxis részére is kötelező biztonsági öv. Néhány problémakör, amely nincs egységesen szabályozva az Unióban – fordította le magyarra az autoszektor.hu a szakanyagot.

Az Európai Bizottság mobilitási osztálya új szabályozási iránymutatást adott ki az EU taxiszolgáltatásaira vonatkozóan. Az Európai Közlekedésbiztonsági Tanács (European Transport Safety Council – ETSC) szerint ez egy újabb elszalasztott lehetőség az ágazat közúti közlekedésbiztonságának javítására. Hogy miért? Mert az új szabályok szinte egyáltalán nem tesznek említést a járművezetők, járművek vagy utasok biztonsági előírásainak javítását célzó intézkedésekről, annak ellenére, hogy a közlemény szót ejt az „állampolgárok biztonságos helyi közlekedésről”.

Az ETSC 2016-ban közzétett jelentése szerint a taxik közlekedésbiztonsági szempontjai nem sokban térnek el a magángépkocsik közlekedésbiztonságához képest. Ugyanakkor a taxisofőrök és a személyfuvarozó vállalkozások tulajdonosai szakmai felelősséggel tartoznak az utasok és a többi közlekedő biztonságáért. A taxisoknak – a hivatásos teherautó- és buszsofőröktől eltérően – a legtöbb  Európai Uniós tagországban nem kell tachográfot használniuk a vezetési idő ellenőrzésére, illetve nem kell speciális képzésen részt venniük. Az ETSC-jelentés számos jó gyakorlatot sorolt fel, melyek EU-szintű alkalmazásával számottevő mértékben lehetne lendíteni a közlekedésbiztonság színvonalán.

A tagállamok megkövetelhetik a kulcsfontosságú biztonsági kritériumok teljesítését a taxis igazolvány megszerzéséhez, és meghatározhatják a taxisok vezetési és pihenőidejét is. Egyes országok már elindultak ezen az úton. Az ETSC különösen csalódott volt amiatt, hogy a jogalkotók egyáltalán nem is konzultáltak a közlekedésbiztonsági szervezetekkel az összegyűjtött javaslatokról. Egyúttal a szervezet reméli, hogy a közlekedésbiztonsági kockázatok kezelése a jövőben magasabb prioritást kaphat a taxiforgalom európai uniós szabályozásában.

Az új irányelvek arról sem szólnak, hogyan kell kezelni az olyan kihívásokat, mint például az alkalmazásalapú taxiszolgáltatások használata miatti figyelemelterelés, és ugyancsak nem esik szó a sofőr fáradtságáról. A taxikban a biztonsági övek és a gyermekülések használata egy másik probléma, ennek kezelése ugyancsak rendkívül fontos lenne. Az ETSC szerint nem szabad felmentést adni a biztonságiöv vagy gyermekbiztonsági követelmények alól a taxisofőrök vagy a rövid utakon utazó utasok számára.

Az ETSC rámutatott arra, hogy a taxiszolgáltatásokra vonatkozó helyi szabályozások előírhatják a járművek az átlagos autóknál magasabb biztonsági előírásoknak való megfelelését, így például az Euro NCAP ötcsillagos minősítését, az alkoholszondás indításgátlók alkalmazását, vagy az utasokat észlelő hátsó biztonságiöv bekapcsolására emlékeztető rendszereket. Ezek a lehetőségek szintén nem szerepelnek a most közzétett uniós javaslatokban. A tagállamok előírhatnák a taxiként használt járművek gyakoribb műszaki ellenőrzését is, hiszen ezeknek a járműveknek a normál személygépkocsiknál jóval intenzívebb a kihasználtságuk. Ezt a javaslatot egyébként az Európai Parlament is támogatta a közúti biztonságról szóló legutóbbi jelentésében.

Ellen Townsend, az ETSC politikai igazgatója elmondta:

„A most kiadott új irányelv a taxiszektor számára jóval többet is mondhatott volna a közúti közlekedés biztonságáról. Az idősebb és kiszolgáltatott emberek milliói, akik mobilitásuk miatt a taxiközlekedésre támaszkodnak, ennél jobbat érdemelnek, csakúgy, mint a taxisofőrként alkalmazott férfiak és nők százezrei. A biztonságosabb taxik általában a közúti biztonságot is szolgálják, biztonságosabbá téve az utcákat minden közlekedő számára. Az új technológiák az egész taxis szektor számára remek lehetőségeket kínálnak a biztonság javítása érdekében a sofőr telematikai rendszerein keresztül, amelyeknek képesnek kell lenniük a sofőr munkaidejének, pihenőidejének, sebességének és viselkedésének rögzítésére és visszajelzésére.”

Decemberben az Európai Bizottság bejelentette, hogy azt szeretné, ha a munkaügyi szabályozás a jövőben úgy szabályozná a személyszállító szolgáltatók foglalkoztatását, hogy az online „digitális platformokon” dolgozók munkavállalók, és nem egyéni vállalkozók legyenek. Ez azt eredményezheti, hogy az úgynevezett „gigagazdasági platformokon”, például az Uberen dolgozók milliói kapnák ugyanazokat a garanciákat, mint az alkalmazottak az egészségre és biztonságra, a táppénzre és a munkaidőre vonatkozóan, ami hozzájárulna a közúti közlekedésbiztonság fejlődéséhez.

Az ETSC az EU francia elnökségéhez intézett, nemrégiben közzétett memorandumában fejti ki véleményét arról, hogy a platformdolgozókról szóló irányelvet miként lehetne felhasználni a munkavégzéshez kapcsolódó közúti közlekedésbiztonság javítására – hívja fel a figyelmet az autoszektor.hu

Forrás: ETSC