Gondot jelenthet a visszaszerzésük
Az orosz közlekedési minisztérium javaslatot nyújtott be, amely ha nem is akadályozná meg teljesen, de nagyon megnehezítené a nyugati lízingcégeknek az orosz légitársaságoknál lévő repülőgépeik visszaszerzését – írja az airportál.hu
Az uniós szankciók miatt a lízingcégeknek papíron március 28-ig van ideje visszavenni az orosz légitársaságoknak bérbe adott gépeket.
A tervezetet a Reuters hírügynökség szemlézte, e szerint a lízingszerződések március 28-a után is érvényben maradnának, de azok ellenértékét USA-dollár helyett orosz rubelben fizetnék ki a cégek a gépek tulajdonosainak 2022 végéig.
Ha a szerződést felmondaná valamelyik lízingcég, akkor egy kormányzati bizottság döntene arról, hogy a repülőgépet visszaadják-e, vagy Oroszországban marad.
A gépek visszaszolgáltatását a Fokvárosi Egyezmény szavatolja, e nemzetközi szerződés szerint az érintett példányokat ellenkezés nélkül vissza kell szolgáltatni a lízingszerződés megszűnésével, de ezt jelenleg Oroszország vitatja, mert szerinte az uniós szankciók sem jogszerűek. Több orosz légitársaság, köztük az Aeroflot is leállította nemzetközi járatait, tartva a bérelt gépek külföldi reptereken történő lefoglalásától.
Akár az országban maradnak a gépek, akár nem, alkatrészt és karbantartási szolgáltatást nehéz lesz hozzájuk és hajtóműveikhez találni, mivel a gazdasági szankciók miatt ezekre nincs lehetőség, és a minap Kína is jelezte, hogy nem áll módjában ilyenfajta segítséget nyújtani Oroszországnak, ezért a Roszaviacija Törökországgal és Indiával is felvette a kapcsolatot az alkatrész-ellátás ügyében.
Az ország légitársaságai közel 780 repülőgépet lízingelnek, ezek közül 515 külföldi cégen keresztül érkezett az országba az Ascend elemző cég szerint. A leginkább érintett a világ legnagyobb lízingcége, az AerCap, az ír vállalat 152 repülőgépet ad bérbe orosz légitársaságoknak – olvasható az összeállításban.
Cash/fotó: Aeroflot