15 év fölött a gépkocsik átlagos kora
Egyre súlyosabb a helyzet Magyarországon, az autók átlagos kora ugyanis változatlanul nő, sőt mostanra már 15 év fölé került, márpedig soha nem volt ennyire idős a hazai járműállomány – derült ki a Központi Statisztikai Hivatal legújabb jelentéséből. Ez azért is komoly probléma, mert ez azt jelenti, hogy a magyarok idős, veszélyes autókkal járnak, ez pedig aligha fog változni a közeljövőben – írja tájékoztatójában a Das WeltAuto.
Továbbra is dübörög a használt autók piaca Magyarországon, amit jól mutat, hogy tavaly csaknem 820 ezer jármű cserélt gazdát, ez pedig rekord évnek számított. A növekedés pedig év elején sem hagyott alább, januárban 3,4 százalékkal több autót írtak át 2021 januárjához képest. Azonban a Központi Statisztikai Hivatal (KSH) rendkívül szomorú adatokat tett közzé a napokban: 2021 végén 15 év fölé került a forgalomban lévő személygépkocsik átlagos kora. A márkák sorrendjében ezt a listát a FIAT vezeti 16,9 évvel, a hazai utakon futó Volkswagenek átlagosan 16,6, az Opelek 16,5 évesek.
Az elmúlt néhány évben ráadásul kifejezetten megöregedett az autóállomány, ugyanis 2017 júniusában még 14 év volt a járművek átlagos kora, vagyis négy és fél év alatt egy esztendővel idősödött. A helyzet súlyosságát jelzi, hogy korábban még sosem volt ennyire idős a hazai gépjárműállomány, ami azért nagy baj, mert így a magyarok idős, veszélyes autókkal járnak az utakon. Az ilyen öreg autók tulajdonosai – az eladásra készülve – az utolsó egy-két évben jellemzően már nem igazán törődnek a karbantartással, gyakran az olajcsere is elmarad, és ezáltal korszerűtlen, rendkívül elhanyagolt járművek közlekednek a magyar utakon.
„Ezek az autók öt éven belül használhatatlanná válnak, vagy gazdasági totálkárosok lesznek, mégpedig azért, mert nagyon sokba kerül az olcsón vásárolt, de hibás, öreg autók tisztességes rendbehozatala” – mondja Tóth Péter, a Das WeltAuto Centrum értékesítési igazgatója.
Várhatóan egyelőre nem is javul a helyzet, a piac ugyanis nem tud frissülni, már csak azért sem, mert a külföldről importált járművek több mint 60 százaléka öregnek számít – a tavaly használtan behozott 132.205 autó 63 százaléka 2012 előtt készült.
A koronavírus-járvány miatt az elmúlt két évben az új autók gyártási és kiszállítási ideje jelentősen megnőtt a világ összes autógyártójánál a globális chiphiány miatt, emiatt a vásárlók a használt autók felé fordultak inkább, amely a kereslet növekedésével és a kínálat csökkenésével járt.
Ez a használt autók árára is óriási hatást gyakorolt, a pandémia kitörése óta elképesztő mértékben emelkedett a használt gépjárművek értéke – a népszerű használt autó modellek akár 15 százalékkal is drágultak csak 2021-ben –, a másodkézből származó autók iránt azonban így sem esett vissza a kereslet. Ez egyúttal azt is eredményezte, hogy sokan nem tudták megfizetni az eredetileg kinézett modellt, hanem helyette egy idősebb járművel kellett beérniük, ráadásul ágazati elemzők pesszimista verziója szerint csak 2024-re állhat helyre az új autók piaca, vagyis a tendencia aligha változik az előttünk álló időszakban.
Ez azt jelentené, hogy új autók híján az emberek továbbra is a használt járműveket keresnék – amely miatt a használt autók ára tovább nőhet 2022-ben –, ezért tovább emelkedhet a Magyarországon forgalomban lévő személyautók átlagos kora is.
A leggyakoribb hazai autómárkák és koruk
Márka | Összesített darabszám | Átlagéletkor (év) |
Opel | 494.604 | 16,5 |
Suzuki | 427.787 | 15,7 |
Volkswagen | 391.587 | 16,6 |
Ford | 330.756 | 13,9 |
Toyota | 238.008 | 12,6 |
Škoda | 221.498 | 12,7 |
Renault | 220.173 | 15,5 |
Peugeot | 146.840 | 15,8 |
BMW | 139.299 | 14,2 |
Mercedes | 135.729 | 14,7 |
Audi | 129.393 | 15,8 |
FIAT | 123.756 | 16,9 |
Citroën | 102.666 | 15,5 |
Forrás: KSH
Forrás: Das WeltAutó