Olajáremelkedés, forintleértékelés

 

Ahogy arról mi is beszámoltunk, szombaton a miniszterelnök évértékelőjében bejelentette, május 15-éig meghosszabbítja a kormány az üzemanyagok hatósági árát. Mindez vasárnap már a Magyar Közlönyben is napvilágot látott, úgyhogy a jogszabályi háttér adott. Csakhogy semmilyen kompenzációról, adótartam csökkentéséről szó sem esik.

További három hónapig maradnak a hatósági árak a hagyományos benzin és gázolaj esetében a hazai kutakon, a maximum ár 480 forint lehet literenként. Vagyis mindennemű változtatás nélkül hosszabbították meg most vasárnap a novemberi rendelkezést.

Orbán Viktor miniszterelnök az évértékelő beszédében jelentette be, hogy további három hónappal meghosszabbítják az üzemanyagok árának befagyasztását. Kiemelte: az USA-ban 40 éves csúcsra futott a pénzromlás, és vannak EU-s országok, ahol 10% felett jár. Nálunk is ez lenne a helyzet, ha nem lennének rendkívüli intézkedések – utalt az árbefagyasztásokra.

Jelenleg nincs szó semmilyen kompenzációról, áfa- vagy jövedékiadó csökkentésről, a befagyasztott árak miatt keletkező veszteség a töltőállomások tulajdonosait terheli. „Ez már most is komoly kihívást jelent, hiszen a gázolaj beszerzési ára február 4-e óta magasabb, mint 480 forint” – írja a holtankoljak.hu

A következő héten a benzin esetében is van arra esély, hogy a beszerzési ár 480 forint fölé emelkedjen, hiszen a Brent típusú olaj ára 95 dolláron áll jelenleg, ami a múlt hét elejéhez képest 2%-os emelkedést jelent. Érdemes megemlíteni, hogy a héten nem változtak a beszerzési árak az üzemanyagok tekintetében, pedig az olaj árának emelkedése miatt ez indokolt lett volna. Így összességében körülbelül 5% olajár-emelkedés nem lett érvényesítve a hazai beszerzési árakban – írja a portál. Ha mindez még nem lenne elég, a forint sem tudta tartani magát a dollárral szemben, 2%-ot gyengült az előző hét eleje óta.

Összességében izgalmas hét elé nézünk: egészen biztosan emelkedni fognak az üzemanyag beszerzési árak, ami teljesen kiélezi a helyzetet a hazai üzemanyag-piacon – olvasható az elemzésben.

A kutak tulajdonosaitól nem várható el, hogy folyamatosan veszteséggel értékesítsenek üzemanyagot – teszik hozzá. Szerintük számítani kell arra, hogy „jó esetben mennyiség korlátozások lesznek”, viszont az sem kizárt, hogy „kényszerűségből jelentős számban fognak kutak bezárni”.

Ezzel az intézkedéssel azonban literenként akár már 40-60 forint is lehet az üzemanyagon elszenvedett vesztesége egy-egy magyarországi töltőállomásnak a Magyar Ásványolaj Szövetség főtitkára szerint. Ha követnénk az olaj világpiaci árát, akkor 520-540 forint körül alakulna a benzinár a hatósági ár nélkül – vélte a napokban Gárd Ottó. A valós piaci ár tehát 15-20 százalékkal lenne magasabb a hatósági árnál, ezt a kereskedők szenvedik el, a fogyasztók pedig ennyivel kevesebbet fizetnek a tankolásért – hívja fel a figyelmet erre a portfolio.hu

Volt, aki már az előző 3 hónapos stopot sem bírta. A hatósági árak miatt a múlt héten három töltőállomás kényszerült bezárásra. „Kútbezárások jöhetnek az emelkedő üzemanyagárak miatt” – így vélekedett korábban a Magyar Ásványolaj Szövetség főtitkára. „Minden nappal nő a kockázata és az esélye annak, hogy töltőállomások bezárására kényszerülnek a vállalkozások. Elsősorban a kisvállalkozások azok, melyek sokkal kevésbé képesek azokat a veszteségeket állni és tolerálni, amit az egyre emelkedő üzemanyagárak mellett a hatósági ár alkalmazása jelent” – figyelmeztetett Grád Ottó.

Április 3-áig, a választásokig, senki nem mer hozzányúlni a hatósági árakhoz. A teljesen üres állami büdzsének minden forint bevételre szüksége van, így a jövedékiadó csökkentése sem várható. A nagy kérdés, mi lesz a választások után. Egyáltalán május 15-ig kitart-e a hatósági ár vagy előbb visszavonják azt? Ha a bejelentett határidőig nem is nyúlnak hozzá, a piaci árat változatlanul hagyva szabadítják rá a felhasználókra vagy valamilyen ütemezés alapján?

A valós ár, ekkor már 550-600 forint is lehet…

Esetleg az új kormány a belső adótartalom csökkentésével, fokozatosan vezeti vissza a hagyományos árképzése szerinti ellenértékekre? A nullás, sőt, erősen mínuszos állami kassza ellenére, önmérsékletet tanúsítva, lemondva bevételének egy részéről, tartósan őrzi meg, ezt a félezer forint körüli üzemanyagárat? És akkor mindezek inflációra, áremelkedésekre gyakorolt hatásáról még nem is beszéltünk.

Akár az egyik, akár a másik megoldás mellett is döntenek, a taxisoknak újabb megélhetési kihívás, miközben az áremelési tárgyalásokban sem lesz a választásokig döntés – szerintem.

Cash/fotó: Google