Technológiai megoldások váratnak magukra

 

Elektromos autók kigyulladásáról nem érkeznek gyakran hírek, oltásuk ugyanakkor több okból is veszélyes és komplikált feladat. Lassan kezdenek megjelenni azok az eszközök, amelyek segítik a tűzoltók dolgát – hívja fel a figyelmet ezekre az autopro.hu egy érdekes anyagban.

A koppenhágai tűzoltóság e-autókhoz kifejlesztett zárható konténere | Fotó: cfpa europe

Az akkumulátoros elektromos és hibrid járművek oltását a bennünk lévő magas feszültségű lítiumion akkumulátorok teszik nehezebbé és rendkívül veszélyessé. A veszélyforrások egyikét az égés során keletkező gázok jelentik: a tűzoltási szakemberek nemzetközi szervezete, a Tűzvédelmi Mérnökök Egyesülete (IFE) szerint az elektromos járművek égésekor több mint száz organikus vegyület keletkezik, köztük az emberre nézve halálosak is, mint a szén-monoxid.

A tűzoltómodul behelyezése az égő jármű alá | Fotó: Rosenbauer News

Az Amerikai Nemzeti Közlekedésbiztonsági Ügynökség (NTSB), egy 2020-as jelentésében három veszélyforrást különböztet meg. Az első az áramütés: bár biztonsági előírások megkövetelik az akkumulátor szeparációját a karosszériától, ütközéskor a szigetelés sérülhet, és a karosszériával érintkezők súlyos sérüléseket szenvedhetnek vagy akár meg is halhatnak.

A második veszélyforrás az akkumulátorban lejátszódó termikus láncreakcióból adódik. A folyamat során egy hiba vagy sérülés folytán a szomszédos cellák hőmérséklete egymásra hatva, láncreakció-szerűen nő, ami mérges és gyúlékony gázok keletkezéséhez, tűzhöz, valamint a belső nyomás fokozódásával az akku felpuffadásához és repeszképződéshez vezethet.

A harmadik veszélyforrás a sérült akkumulátorban maradó energia, aminek elvezetésére nincs lehetőség. A megmaradó feszültség miatt a sérült telep az oltás után ismét lángra kaphat, ami az e-autók roncsainak speciális kezelését követeli meg.

A tűzoltók rendszerint vizet használnak az elektromos autók oltásához, mivel a porral oltó készülékek csak speciális összetétellel válnak alkalmassá az alkálifémek oltására, ahogy azt egy orosz kutatás is megjegyzi. A lítiumionos akkumulátorokat azonban úgy tervezték, hogy ellenálljanak a víznek, amit közvetlenül az égő cellákra irányítani, tehát bejuttatni az akkumulátorházba, különösen nehéz feladat, és sokszor nem lehetséges.

Az IFE szerint az oltás alternatívája az úgynevezett kontrollált égés, amit maguk az autógyártók is javasolnak. Ekkor a járművet hagyják kiégni, ami azonban sem a közben keletkező mérgező füst mennyisége, sem az akár nyolcórás időigény miatt nem ideális megoldás.

Marad tehát a vízzel oltás, ami sokezer liter vizet igényelhet, és többszörösét egy hagyományos hajtású autó oltásához szükséges mennyiségnek. Hogy a lángok eloltása milyen nehéz feladat lehet, kiválóan példázza egy 2017-es kaliforniai eset, mikor egy Tesla Model X letért az útról, egy ház garázsába és a benne álló autóba csapódott, majd kigyulladt. Az összetört Tesla az oltás során többször is újra lángra kapott. Végül a tűzoltóknak sikerült műanyag talpakra állítania az emelés közben is égő járművet, lehetővé téve, hogy az akkumulátorra alulról, közvetlen módon irányítsák a vizet. Ebben az állapotban 45 percig oltották a telepet, sikeresen lehűtve azt, és megelőzve az ismételt lángra kapást. A több mint kétórás művelet során 75 ezer liternél is több vizet használtak fel a jármű eloltására.

Az oltást gyorsítani és a felhasznált víz mennyiségét csökkenteni lehetne a víz közvetlenül az akkumulátorba juttatásával, amire már több vállalat is állt elő megoldással.

Az egyik a világ egyik legnagyobb tűzoltójármű-gyártója, az osztrák Rosenbauer.

Ahogy arról a Taxisok Világa is beszámolt, a cég nemrég mutatta be készülékét, amit kifejezetten a lítiumionos akkuk oltására tervezett. A megoldás központi eleme egy, az égő jármű alá becsúsztatható modul, aminek fúvókája több tonnás erővel szakítja át az akkumulátor falát, hogy a hozzácsatlakozó tömlőn keresztül a vizet annak belsejébe.

 

A tűzvédelmi ruházatokat és felszereléseket gyártó német Murer egy úgynevezett elektromos tűzoltólándzsát fejlesztett ki. A rozsdamentes acélból készült, 1000 voltig szigetelő lándzsát a lángok kellő lecsillapítása után az akkumulátor fölé kell helyezni, majd a tetejére mért csapásokkal el kell érni, hogy hegyes vége átüsse az akkumulátor felső burkolatát. Ha ez megtörtént, a csúcsán keresztül víz szivattyúzható az energiatároló egységbe. A vállalat ígérete szerint, termékével gyorsan és hatékonyan lehet véget vetni az akkumulátortüzeknek, viszonylag kevés víz felhasználásával.

Az elektromos járművek rohamos terjedésével elengedhetetlenné válik, hogy a tűzoltóságok megfelelő speciális eszközökkel rendelkezzenek azok oltásához. Ezeknek a tervezése már zajlik, sőt már születtek is innovatív megoldások, amik azonban újdonság mivoltuk miatt még nem terjedtek el.

A Rosenbauer fejlesztését például csak az idei év elejétől szállítják ki a megrendelőknek, és a koppenhágai tűzoltóság konténerét is csak 2020 nyarán mutatták be a nagyközönségnek. Ez azt jelenti, hogy a tűzoltóságok arzenáljának változása nem követte az e-autók számának egyre csak gyorsuló ütemű növekedését, és van mit behozni a jövőben – olvasható az összeállításban.

Cash/fotó: Rosenbauer News, cfpa europe