Nyolcvan százalékkal kevesebb káros anyag

 

Az Airbus leányvállata a népszerű regionális típus egy példányának egyik hajtóművébe kizárólag fenntartható forrásból származó repülőgép-üzemanyagot (SAF) töltött, amelyet használt sütőolajból állítottak elő – írja az ATR közleménye.

Az ATR minősítési eljárása szeptemberben indult, célja pedig az, hogy a típust kizárólag fenntartható kerozinnal is lehessen üzemeltetni.

Az üzemanyagot a finn Neste állította elő, főként használt sütőolaj felhasználásával. Földi- és légi teszteket végeztek, összesen 7 repült órát teljesítettek így.

Az engedélyeztetési programot az ATR a Neste és a norvég tulajdonú, de svéd központtal rendelkező Braathens regionális légitársaság bevonásával végzi. A légicég gépeivel idén több tesztrepülést is végrehajtanak, és a tervek szerint 2025-re minden szükséges engedély meglesz a 100 százalékos SAF-üzemeléshez.

A fenntartható kerozin használata most a légiközlekedés egyik legkiemeltebb kutatási területe, az ATR anyacége, az Airbus is hajtott végre hasonló tesztrepülést a közelmúltban, továbbá több tanulmány is készül az alternatív üzemanyag használatáról.

Az Airbus előzetes jelentése szerint a SAF égetése valamivel kevesebb károsanyag-kibocsátással jár, de a fő megtakarítás abból ered, hogy a SAF gyártása és használata összességében, teljes életciklusra vetítve 80 százalékkal kevesebb szén-dioxid-kibocsátással jár a hagyományos kerozinhoz képest – olvasható az airportal.hu  oldalán.

Cash/fotó:ATR