Hajsza kétszáz fölött

 

Tévéhíradókba is bekerült egy gárdonyi törzszászlós akciófilmbe illő intézkedése, melynek során le akarta szorítani az útról egy luxusterepjáró vezetője, akit az elképesztő autós párbaj végén megbilincseltek. Parancsnoka felterjesztette elismerésre Dér Attilát, aki az eset eddig ismeretlen vetületeit is feltárta – írja a Zsaru Magazin.

Dér Attila tzls

Gyakorlatilag jókor volt jó helyen a lehető legjobb ember, és a szolgálati autóval mindent jól csinált, elvileg viszont többről volt szó.

Fél évvel ezelőtt, amikor az egyik agárdi barátomnál jártam, felfigyeltem rá, ahogy a szomszédos utcában jöttek-mentek a külföldi rendszámú kocsik az egyik ingatlannál. Autófényező a polgári szakmám, civilben foglalkozom is járművekkel, és jó érzékkel szúrom ki a gyanús, hamisított azonosító jeleket. A környéken már több mint száz ilyen ügyben intézkedtem – kezdte Dér Attila törzszászlós, a Gárdonyi Rendőrkapitányság szolgálatirányító parancsnoka, akinek egy rendszámvilágítás is elég ahhoz, hogy egy rendellenességre felfigyeljen. Ez történt január 12-én 21 óra 20 perckor a 7-es főút agárdi szakaszán, az említett ingatlan közelében.

Szemből érkezett egy német rendszámú, X3-as BMW, és mivel kanyarodni akart, lassított. Csak a sofőr ült benne kapucnis felsőben és szürke, kötött sapkában. Az a férfi lehetett, akit annál a forgalmas ingatlannál már láttam, de a hatósági jelzés jobban érdekelt, és feltűnt, hogy az érvényesítő címke hiányzott róla. Csodálkoztam, mert a luxusterepjáró vadonatúj volt. Utána fordultam, gázt adott, gyorsítottam, de mivel a kezdeti távolságot nem sikerült visszanyernem, bekapcsoltam a megkülönböztető jelzést. A sofőr ezt figyelmen kívül hagyta, és miután rákanyarodott a főútra, száguldani kezdett Székesfehérvár felé – idézte fel, és hozzátette, nem volt egyedül. Somorai Tamás polgárőr, a kápolnásnyéki polgárőr-egyesület tagja teljesített vele éjszakai szolgálatot.

A BMW sofőrje a KRESZ minden rá vonatkozó szabályát figyelmen kívül hagyta. Lakott területen belül 100 km/h fölötti sebességgel haladt, azon kívül pedig 210 ­km/h fölöttivel. Követtem. Hál’ istennek gyér volt a forgalom, de így is mintegy 150 méterre tudott eltávolodni tőlem. Egy másodpercre sem tévesztettem szem elől. Székesfehérvár határában lassított, de hiába szólítottam fel a lehúzódásra a hangosbeszélőn, ennek nem tett eleget, és ráfordult a Pákozd felé vezető 8116-os útra. Az egy éles kanyar, és szintkülönbség is van. Megcsúszott a nedves aszfalton, és mivel nem volt forgalom, megpróbáltam elé kerülni, de hirtelen lett tapadása, és egyszerre gyorsítottunk. Nem fordult felénk, azonban láttam, hogy ránk tekerte a kormányt. Nem lehetett hova lehúzódni. A padkától egy méterre volt az árok és a villany­oszlopok. Ráfékezni nem akartam, ahhoz túlságosan csúszott az út. Inkább ellentartottam, és miután összeértünk, tologatni kezdtük egymást. Tudtam, hogy az új X3-as nem sokkal súlyosabb a másfél tonnás Mercedesnél, ráadásul mi ketten ültünk benne – magyarázta higgadtan, de határozottan.

Egy uszkve 50 méteres szakaszon folyamatosan próbált leszorítani az útról, és a szikrázásokat leszámítva az autós párbajunk olyan volt, mint a filmekben: fémcsikorgással, különféle puffanó hangokkal és műanyagrecsegéssel. Remegett az egész kaszni. Szerencsére nem mentünk gyorsan, legfeljebb 50 km/h-val – folytatta. – Hirtelen lassított, így elé tudtam kerülni, de rögtön próbált visszaelőzni. Jobbról és balról is ki akart kerülni, de zártam az irányokat. Így értünk Kisfalud első utcájához, ami egy öblös kereszteződés. Ez azért lényeges, mert amikor az X3-as mögöttem lefékezett, és a zsákutcába bekanyarodott, majd onnan gyorsan kitolatott, hogy Y-ban elhajtson a 8116-osra visszakanyarodva, sikerült egy ívben megfordulnom, és az útját elzártam. Ennek ellenére nekünk jött a jobb oldalával, miközben próbált elhajtani a szolgálati autó és a mély útárok között, de megrekedt. Ha elfért volna, nem tudtam volna tovább követni, mert defektet kaptam.

Dér Attila felszólította a sofőrt, hogy magasba emelt karral szálljon ki, aki ennek eleget is tett. Kattant a bilincs az agárdi K. István (45) csuklóján, és perceken belül a helyszínre értek a kollégák a Székesfehérvári és a Gárdonyi Rendőrkapitányságról.

Úgy vettem észre, nem tudta, mi történt vele. Nem úgy alakultak a dolgok, ahogyan elképzelte – mondta „ellenfeléről” a leszoríthatatlan törzszászlós, akinek szüksége volt kollégái segítségére. – Több helyre is kellett jelentenem. Szolgálatirányítónak és intézkedőnek lenni egyszerre sok tud lenni.

Nem ez volt az első alkalom, hogy szándékosan belehajtottak a Dér Attila által vezetett rendőrautóba. Egyszer úgy állított meg egy ittas sofőrt, akit Fonyódról követtek a kollégák, hogy keresztbe állt előtte.

Nekem jött, majd belehajtott az árokba – idézte fel a törzszászlós, aki Körmenden végzett, és 2010-ben szerelt fel Gárdonyban. Két esztendőn át volt járőr, majd egy évig körzeti megbízott, utána lehetősége adódott a szolgálatirányító parancsnoki beosztás betöltésére. Elárulta, autópályán már gyorsabban is hajtott szolgálati autóval, mint január 12-én, de elismerte, nem sok kollégája lett volna képes erre a közúti párbajra.

Itt rajtam kívül még egy kollega tudta volna ezt megcsinálni, de ő is csak egy ilyen szolgálati autóval. Három év alatt 70 ezer kilométert tettem abba a Mercedesbe. Minden porcikáját ismerem, tudtam, mire képes. Ha Astrával vagyok, az X3-as letolt volna. Így viszont tudtam, hogy erre nincs sok esélye – mondta, és elgondolkodott. – Nagyon kihegyezettnek éreztem magam. Amúgy sem vagyok az a szétszórt, kapkodó, idegeskedő típus, de ott és akkor nagyon összeszedett voltam. Minden pillanatban tudtam, mit hozhatok ki a helyzetből. Csak egy húzós mozzanatra emlékszem, amikor tolni kezdett a BMW az egyik villanypózna felé. Akkor kijött belőlem egy „áh, nem szabad!”, de akkor sem éreztem magam életveszélyben. Tudatosan addig mentem el, hogy ezt ne érezzem. Arra gondoltam, ezt az embert nekem el kell fognom, főleg azok után, hogy szándékosan le akart szorítani az útról. Arra fókuszáltam, hogy mindenáron meg kell állítanom.

K. Istvánt őrizetbe vették, ellene hivatalos személy elleni erőszak, közúti veszélyeztetés és egyedi azonosító jel meghamisítása bűntett miatt indítottak eljárást. Az X3-ast a körözési rendszer adatai alapján Németországban lopták el, 1,3 millió forintot és 1000 eurót találtak benne. A Mercedes B osztályú szolgálati autó szervizbe került, Dér Attila törzszászlóst pedig felterjesztették elismerésre – olvasható a Zsaru Magazinban.

SZ.Z.J./fotó: Francz Ilona